VDL NedCar legt momenteel de laatste hand aan aan het exact inregelen van de robots, waarvan er bijna duizend worden ingezet. "We zijn zeer tevreden over de voorproductie van een vijftigtal Mini’s", aldus een zegsman. "Natuurlijk hebben we hier tientallen jaren ervaring met het maken van auto’s, maar we passen bij de Mini’s behalve puntlassen een nieuwe vorm van lijnlassen toe. Kwalitatief een uitstekende manier van verbinden maar het is wel iets waar we vooraf ervaring mee willen opdoen."

Als de fabriek draait, worden straks volop in grote hoeveelheden Mini’s gefabriceerd. Van die hoeveelheden blijven er, als het aan de Nederlandse importeur ligt, een flink aantal in Nederland. De sticker ‘I shall be born in Born’ ligt al klaar. PR-manager Diederik Reitsma van BMW Nederland ziet het als een voordeel dat Born de geboortegrond van Mini is. "Daar gaan we wel wat mee doen. Je ziet ook in andere landen dat bepaalde auto’s die daar worden geproduceerd juist om die reden een zekere populariteit genieten."

Met ruim vijftienhonderd medewerkers start VDL aan de Mini-klus. Inmiddels lopen meerdere gesprekken met Belgische medewerkers van de recentelijk gesloten fabriek van Ford in het nabij gelegen Genk. Op korte termijn zullen enkele tientallen Belgen aan de slag gaan in Born.

Volgens een HRM-medewerker zullen er nog velen volgen. "We hebben ze zeer waarschijnlijk al heel snel nodig. In de hoogtijdagen liepen hier 4,5 duizend mensen rond. Dat verwachten we voorlopig niet meer. Maar wie weet waar we met een tweede merk naartoe groeien." Weliswaar biedt de huidige fabriek daar volgens hem momenteel geen ruimte voor, maar er ligt wel nog grond braak waar desgewenst op te bouwen valt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding