TomTom keert terug naar oude tijden

Terug in de tijd met TomTom: de topmensen van het navigatiesystemenbedrijf hoeven binnenkort zelfs niet eerst bepaalde prestaties te leveren om toch opties toegekend te krijgen. Het is allemaal om als werkgever ‘aantrekkelijk te zijn voor talent’.

Dat meldt De Volkskrant. Het blijkt uit het jaarverslag van TomTom, dat binnenkort ter sprake komt op de aandeelhoudersvergadering. Optieregelingen zijn omstreden sinds ze in de jaren negentig vele topbestuurders multimiljonair maakten. Opties zijn het recht om tegen een van tevoren vastgestelde prijs aandelen te kopen. Als dat goedkoop mag en in grote aantallen, kan dat miljoenen opleveren. Oud-TomTom-bestuurder Alexander Ribbink verzilverde in 2006 in één dag voor 64,5 miljoen euro aan opties (Ribbink is nu de voorzitter van de raad van toezicht van het Stedelijk Museum).
Door de kritiek op de regelingen zijn steeds meer bedrijven gestopt met opties als vorm van beloning, zoals dit jaar nog Philips en Randstad. Bedrijven die nog wel met optie voor hun topmensen werken, doen dat alleen als er ‘uitdagende prestatiedoelen’ zijn behaald- dat schrijft de Code-Tabaksblat ook voor.
Maar met die prestatiedoelen wil TomTom ook stoppen want ‘daarvan wordt het bedrijf een aantrekkelijke werkgever voor talent’, vindt het bestuur onder leiding van oud-Heineken-baas Karel Vuursteen. Bovendien, zo redeneert men, opties leveren alleen geld op als de beurskoers stijgt en dat is al een prestatievoorwaarde op zich. Andersom, als de koers van het bedrijf daalt, heeft de top niks.
Dat klinkt best leuk, zeggen grote beleggers in het bedrijf, maar zo simpel zou het niet zijn. Het recht om aandelen te kopen tegen een bepaalde prijs, is op zich al geld waard. Of de optie ook echt geld gaan opleveren, hangt van de koers af. Maar opties uitdelen is niet gratis, anders zou TomTom ze wel aan iedereen kunnen uitdelen. Grote beleggers gaan bij de aandeelhoudersvergadering op 1 mei de raad van commissarissen van TomTom vragen af te zien van het voorstel de prestatiedoelen te schrappen.
TomTom wil tot dan niet reageren. De ‘Monitoring Commissie Corporate Governance’, die toeziet de naleving van de Code-Tabaksblat, wel. Onlangs was er al gedoe over de ‘altijd-prijs-bonus’ bij Heineken. Ook riepen vertrekpremies voor de topmannen van Randstad en Ballast Nedam vragen op. De commissie laat weten binnenkort bij de evaluatie van de Code "de verantwoording en transparantie over het beloningsbeleid" nader te zullen bekijken. (bron: Volkskrant)

TomTom keert terug naar oude tijden - Automobielmanagement.nl

TomTom keert terug naar oude tijden

Terug in de tijd met TomTom: de topmensen van het navigatiesystemenbedrijf hoeven binnenkort zelfs niet eerst bepaalde prestaties te leveren om toch opties toegekend te krijgen. Het is allemaal om als werkgever ‘aantrekkelijk te zijn voor talent’.

Dat meldt De Volkskrant. Het blijkt uit het jaarverslag van TomTom, dat binnenkort ter sprake komt op de aandeelhoudersvergadering. Optieregelingen zijn omstreden sinds ze in de jaren negentig vele topbestuurders multimiljonair maakten. Opties zijn het recht om tegen een van tevoren vastgestelde prijs aandelen te kopen. Als dat goedkoop mag en in grote aantallen, kan dat miljoenen opleveren. Oud-TomTom-bestuurder Alexander Ribbink verzilverde in 2006 in één dag voor 64,5 miljoen euro aan opties (Ribbink is nu de voorzitter van de raad van toezicht van het Stedelijk Museum).
Door de kritiek op de regelingen zijn steeds meer bedrijven gestopt met opties als vorm van beloning, zoals dit jaar nog Philips en Randstad. Bedrijven die nog wel met optie voor hun topmensen werken, doen dat alleen als er ‘uitdagende prestatiedoelen’ zijn behaald- dat schrijft de Code-Tabaksblat ook voor.
Maar met die prestatiedoelen wil TomTom ook stoppen want ‘daarvan wordt het bedrijf een aantrekkelijke werkgever voor talent’, vindt het bestuur onder leiding van oud-Heineken-baas Karel Vuursteen. Bovendien, zo redeneert men, opties leveren alleen geld op als de beurskoers stijgt en dat is al een prestatievoorwaarde op zich. Andersom, als de koers van het bedrijf daalt, heeft de top niks.
Dat klinkt best leuk, zeggen grote beleggers in het bedrijf, maar zo simpel zou het niet zijn. Het recht om aandelen te kopen tegen een bepaalde prijs, is op zich al geld waard. Of de optie ook echt geld gaan opleveren, hangt van de koers af. Maar opties uitdelen is niet gratis, anders zou TomTom ze wel aan iedereen kunnen uitdelen. Grote beleggers gaan bij de aandeelhoudersvergadering op 1 mei de raad van commissarissen van TomTom vragen af te zien van het voorstel de prestatiedoelen te schrappen.
TomTom wil tot dan niet reageren. De ‘Monitoring Commissie Corporate Governance’, die toeziet de naleving van de Code-Tabaksblat, wel. Onlangs was er al gedoe over de ‘altijd-prijs-bonus’ bij Heineken. Ook riepen vertrekpremies voor de topmannen van Randstad en Ballast Nedam vragen op. De commissie laat weten binnenkort bij de evaluatie van de Code "de verantwoording en transparantie over het beloningsbeleid" nader te zullen bekijken. (bron: Volkskrant)