TomTom doet ´t beter dan verwacht

TomTom heeft over het eerste kwartaal een nettowinst gedraaid van acht miljoen euro. Een jaar geleden kwam er nog verlies van twee miljoen uit de bus.

De omzet nam bovendien licht toe van 202 naar 205 miljoen, terwijl beursanalisten op een daling van zowel de verkopen als de winst hadden gemikt.

De hogere winst is echter grotendeels te danken aan een belastingmeevaller, zo blijkt uit het kwartaalbericht dat dinsdagochtend is gepubliceerd. Wel kon TomTom de brutomarge op de activiteiten licht opvoeren van 56 naar 57 procent. De hogere verkopen komen vooral voor rekening van de divisie Telematics, die zich bezighoudt met fleetmanagement en telematica in voertuigen, terwijl bij zowel de afzet aan consumenten als aan autobedrijven sprake is van een stabilisatie.

CEO Harold Goddijn denkt dat zijn bedrijf het nieuwe jaar sterk is begonnen met resultaten die boven de verwachtingen liggen. "We hebben belangrijke nieuwe producten voor al onze business units gelanceerd. Vooral voor de Cardio GPS sporthorloges met ingebouwde hartslag monitor zijn veel vroege bestellingen binnengekomen. Ik ben daarnaast tevreden met de vooruitgang in Telematics waar we een toenemende groei zien in het aantal abonnementen op onze Webfleet."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

TomTom doet ´t beter dan verwacht - Automobielmanagement.nl

TomTom doet ´t beter dan verwacht

TomTom heeft over het eerste kwartaal een nettowinst gedraaid van acht miljoen euro. Een jaar geleden kwam er nog verlies van twee miljoen uit de bus.

De omzet nam bovendien licht toe van 202 naar 205 miljoen, terwijl beursanalisten op een daling van zowel de verkopen als de winst hadden gemikt.

De hogere winst is echter grotendeels te danken aan een belastingmeevaller, zo blijkt uit het kwartaalbericht dat dinsdagochtend is gepubliceerd. Wel kon TomTom de brutomarge op de activiteiten licht opvoeren van 56 naar 57 procent. De hogere verkopen komen vooral voor rekening van de divisie Telematics, die zich bezighoudt met fleetmanagement en telematica in voertuigen, terwijl bij zowel de afzet aan consumenten als aan autobedrijven sprake is van een stabilisatie.

CEO Harold Goddijn denkt dat zijn bedrijf het nieuwe jaar sterk is begonnen met resultaten die boven de verwachtingen liggen. "We hebben belangrijke nieuwe producten voor al onze business units gelanceerd. Vooral voor de Cardio GPS sporthorloges met ingebouwde hartslag monitor zijn veel vroege bestellingen binnengekomen. Ik ben daarnaast tevreden met de vooruitgang in Telematics waar we een toenemende groei zien in het aantal abonnementen op onze Webfleet."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding