Dat blijkt uit cijfers van de Rijksdienst Wegverkeer (RDW). In enkele jaren tijd is het aantal voertuigen dat van de installatie werd ontdaan, ruimschoots verviervoudigd.

Sinds begin dit jaar betalen bezitters van 25- tot en met 40-jarige oldtimers die op gas rijden, het volle tarief motorrijtuigenbelasting, terwijl benzineauto’s daar slechts een kwart van hoeven te betalen. Voor voertuigen ouder dan 40 jaar verandert niets: die worden ontzien.

"In 2012 werden iets meer dan 700 voertuigen van de installatie ontdaan, een jaar later is dat meer dan 1700 keer het geval en in het eerste kwartaal van 2014 gebeurde dat al ruim 2900 keer," stelt een RDW-woordvoerder.

Exportgolf oldtimers

Eén van de redenen voor de wijzigingen zijn de ‘jonge’ oldtimers. Volgens de overheid gebruiken te veel eigenaren de auto’s voor dagelijks verkeer. Met de wetswijziging wil het kabinet bereiken dat de veel rijdende oldtimer-bezitters ook motorrijtuigenbelasting gaan betalen. Het gevolg: een enorme exportgolf.

"De meeste oldtimers in de leeftijd van 25 tot en met 40 jaar worden massaal verkocht. Het bewijst dat de eigenaren geen liefhebbers waren, maar dat zij voor een dubbeltje op de eerste rang wilden zitten", stelt een woordvoerder van brancheorganisatie Bovag.

Kentekens vaker geschorst

Om niet het volle belastingtarief voor een ‘jonge’ oldtimer te betalen, worden kentekens ook vaker geschorst. Schorsen kan wanneer eigenaren besluiten hun auto voor langere tijd niet te gebruiken. "Het aantal loopt iets op. In 2012 waren dat er zo’n 80.000 en in 2013 werden ruim 94.000 auto’s geschorst, maar het is niet te zeggen dat het te linken is aan de nieuwe belastingregeling", benadrukt de woordvoerder van de RDW.

Een woordvoerder van de Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs (Fehac) bevestigt dat beeld. "De meeste liefhebbers hebben meerdere oldtimers. We zien dat de eigenaars met één auto blijven rijden en de rest schorsen."

Cultureel erfgoed

Om tegengas te bieden aan de "simplistische benadering van de overheid" richting de oldtimers, heeft Fehac bij Unesco een verzoek ingediend om op de werelderfgoedlijst te komen.

"De auto’s zijn eigenlijk ook cultureel erfgoed. Zo worden bezitters vaak benaderd voor trouwerijen en evenementen", zegt de woordvoerder. "Wij willen gewoon de andere kant belichten. We hebben positieve gesprekken gehad met Unesco, maar het zijn vaak langlopende trajecten."