Dat het niet zo hard opschiet, ligt volgens Musk niet aan de consumenten maar aan de autofabrikanten die teveel auto’s met een verbrandingsmotor blijven produceren. Om het tij te keren, geeft Tesla daarom zijn patenten vrij, zodat ook de concurrentie gebruik kan maken van de techniek voor elektrische aandrijving. Normaliter zijn patenten ervoor juist te voorkomen dat anderen met uitvindingen aan de haal gaan. Tesla heeft tot nu toe ook steeds voor deze beschermingsconstructie gekozen maar Musk is niet onverdeeld gelukkig met het resultaat. De jonge autofabrikant zit weliswaar stevig in het zadel en verdient leuk geld met de verkoop van de gepatenteerde technologie onder meer aan Daimler, maar de wereld is er niet veel groener van geworden. Elektrische auto’s blijven druppels op de gloeiende plaat. Dat is niet wat Musk gehoopt had. Hij kan er op gokken dat Tesla gestaag marktaandeel blijft winnen, om ooit uit te groeien tot dominante autofabrikant maar hij weet ook dat dit decennia kan duren. Immers, het heeft meer dan 80 jaar geduurd voordat General Motors van de troon gestoten werd als ’s werelds grootste producent.
Musk gooit het daarom over een andere boeg: Tesla zal voortaan zijn kennis en technieken patentvrij beschikbaar stellen zodat andere autofabrikanten ze vrij kunnen gaan gebruiken. Daarmee wil hij de concurrentie ertoe aanzetten dat zij meer elektrische modellen in hun gamma gaan opnemen. Momenteel hebben emissievrije auto’s nog geen één procent van de markt in handen. "Patenten staan vooruitgang in de weg", aldus Musk.
Musk is niet bang dat de concurrentie nu met de technieken en kennis waar zijn Tesla jarenlang hard aan heeft gewerkt zijn bedrijf uit de markt zal drukken. Hij is weliswaar niet blind voor de grote financiële kracht en het marketingapparaat van ondernemingen als Ford, General Motors en Toyota, maar zijn zorgen over het milieu en het broeikaseffect zijn nóg groter. "Met een jaarlijkse wereldwijde productie van zo’n honderd miljoen auto’s en een wereldwijd wagenpark van twee miljard exemplaren, is het onmogelijk voor Tesla om alléén het broeikaseffect te lijf te gaan. Daarom mag iedereen het ‘in goed vertrouwen’ gaan gebruiken. "Tesla Motors is opgericht om de ontwikkeling van duurzaam vervoer te versnellen", aldus Musk. "Als wij de weg vrij maken voor de creatie van elektrische voertuigen, maar vervolgens landmijnen achterlaten om ons intellectueel eigendom te beschermen, gaan we dat doel niet halen". Hij voegt eraan toe dat Tesla geen juridische stappen zal ondernemen tegen bedrijven die de technologie in goed vertrouwen willen gebruiken. "Toen ik mijn eerste bedrijf startte, dacht ik dat patenten iets goeds waren", aldus Musk. "En misschien waren ze dat lang geleden ook wel maar ze worden tegenwoordig te vaak gebruikt om vooruitgang in de weg te staan, de positie van grote ondernemingen te verankeren en juristen rijk te maken in plaats van de eigenlijke uitvinders." Volgens Musk heeft technologisch leiderschap niks te maken met patenten, die slechts een kleine bescherming bieden tegen een vastbesloten concurrent, maar meer met het vermogen van een bedrijf om ’s werelds meest getalenteerde technici aan te trekken en vast te houden. "Wij geloven dat onze open source-filosofie de positie van Tesla zal versterken, niet verzwakken."
Musk heeft wel enige voorwaarden aan zijn nieuwe plannen gesteld. Exacte kopieën van Tesla’s modellen worden niet getolereerd. Maar voor de rest voegt de onbaatzuchtige topman de daad bij het woord, als het gaat om de levensfilosofie dat je alleen kan vermenigvuldigen door de delen. (bron: autointernationaal.nl)