Minder schade

Volgens PwC grijpen veiligere auto’s, verminderde hang naar autobezit en doorbraken op het gebied van telematica en bestuurders-ondersteuning zodanig in op decennia oude verdienmodellen, dat ze op termijn niet langer houdbaar zijn. ‘Gedreven door technologische innovaties krijgen verzekeraars te maken met klanten die minder schade rijden én minder auto’s bezitten"’, zegt Christoffel van Riet van PwC. "Daarnaast wordt de concurrentie van vergelijkingssites, autofabrikanten en zelfs telecomaanbieders steeds steviger."

Digitalisering

De verandering van de autoverzekeringsmarkt hangt sterk samen met digitalisering. Ongeveer de helft van de Nederlandse autobezitters is al bereid verzekeraars persoonlijke informatie te verschaffen in ruil voor een betere premie, zo blijkt uit het PwC-onderzoek. Bovendien wordt concurrentie mogelijk van alle bedrijven die beschikken over data van de bestuurder, de auto en andere elementen zoals weer en verkeer. Dit zijn bijvoorbeeld ook autofabrikanten, telecomaanbieders en lease- en autoverhuurmaatschappijen.

Volgens PwC zijn lage operationele kosten en -schadelastbeheersing een randvoorwaarde voor autoverzekeraars. Ook zullen zij allianties met externe partijen moeten aangaan. Verder staan autoverzekeraars voor de opdracht om creatieve verdienmodellen te ontwikkelen. Van Riet ziet al goede voorbeelden. ‘Britse verzekeraar bieden onder meer jonge bestuurders – ook daar de grootste brokkenpiloten – een lagere premie als zij hun auto ’s nachts laten staan.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding