PwC: Verdienmodel autoverzekeraars op termijn onhoudbaar

Het traditionele verdienmodel van autoverzekeraars staat onder druk. Dit concludeert PwC naar aanleiding van een seminar over de autoverzekeringsmarkt en een onderzoek naar het veranderde consumentengedrag in de verzekeringsmarkt.

Minder schade

Volgens PwC grijpen veiligere auto’s, verminderde hang naar autobezit en doorbraken op het gebied van telematica en bestuurders-ondersteuning zodanig in op decennia oude verdienmodellen, dat ze op termijn niet langer houdbaar zijn. ‘Gedreven door technologische innovaties krijgen verzekeraars te maken met klanten die minder schade rijden én minder auto’s bezitten"’, zegt Christoffel van Riet van PwC. "Daarnaast wordt de concurrentie van vergelijkingssites, autofabrikanten en zelfs telecomaanbieders steeds steviger."

Digitalisering

De verandering van de autoverzekeringsmarkt hangt sterk samen met digitalisering. Ongeveer de helft van de Nederlandse autobezitters is al bereid verzekeraars persoonlijke informatie te verschaffen in ruil voor een betere premie, zo blijkt uit het PwC-onderzoek. Bovendien wordt concurrentie mogelijk van alle bedrijven die beschikken over data van de bestuurder, de auto en andere elementen zoals weer en verkeer. Dit zijn bijvoorbeeld ook autofabrikanten, telecomaanbieders en lease- en autoverhuurmaatschappijen.

Volgens PwC zijn lage operationele kosten en -schadelastbeheersing een randvoorwaarde voor autoverzekeraars. Ook zullen zij allianties met externe partijen moeten aangaan. Verder staan autoverzekeraars voor de opdracht om creatieve verdienmodellen te ontwikkelen. Van Riet ziet al goede voorbeelden. ‘Britse verzekeraar bieden onder meer jonge bestuurders – ook daar de grootste brokkenpiloten – een lagere premie als zij hun auto ’s nachts laten staan.’

Reacties

Creatieve verdienmodellen? Dus als ik het goed begrijp is de huidige verzekering te eenvoudig en kan er te gemakkelijk worden geconcurreerd en vergeleken worden. Dus dan gaan we straks een ingewikkelde polis krijgen net zoals onze zorgpolis, met allerlei voorwaarden, uitsluitingen en risicoprofielen waardoor consument en bedrijf een studie moeten maken om de juiste polis te kiezen. Gevolg, ondoorzichtige polis, veel tijd kwijt en de verzekeraars meer winst. Dat is inderdaad een creatief verdienmodel.

Geplaatst door: Martin op
PwC: Verdienmodel autoverzekeraars op termijn onhoudbaar - Automobielmanagement.nl

PwC: Verdienmodel autoverzekeraars op termijn onhoudbaar

Het traditionele verdienmodel van autoverzekeraars staat onder druk. Dit concludeert PwC naar aanleiding van een seminar over de autoverzekeringsmarkt en een onderzoek naar het veranderde consumentengedrag in de verzekeringsmarkt.

Minder schade

Volgens PwC grijpen veiligere auto’s, verminderde hang naar autobezit en doorbraken op het gebied van telematica en bestuurders-ondersteuning zodanig in op decennia oude verdienmodellen, dat ze op termijn niet langer houdbaar zijn. ‘Gedreven door technologische innovaties krijgen verzekeraars te maken met klanten die minder schade rijden én minder auto’s bezitten"’, zegt Christoffel van Riet van PwC. "Daarnaast wordt de concurrentie van vergelijkingssites, autofabrikanten en zelfs telecomaanbieders steeds steviger."

Digitalisering

De verandering van de autoverzekeringsmarkt hangt sterk samen met digitalisering. Ongeveer de helft van de Nederlandse autobezitters is al bereid verzekeraars persoonlijke informatie te verschaffen in ruil voor een betere premie, zo blijkt uit het PwC-onderzoek. Bovendien wordt concurrentie mogelijk van alle bedrijven die beschikken over data van de bestuurder, de auto en andere elementen zoals weer en verkeer. Dit zijn bijvoorbeeld ook autofabrikanten, telecomaanbieders en lease- en autoverhuurmaatschappijen.

Volgens PwC zijn lage operationele kosten en -schadelastbeheersing een randvoorwaarde voor autoverzekeraars. Ook zullen zij allianties met externe partijen moeten aangaan. Verder staan autoverzekeraars voor de opdracht om creatieve verdienmodellen te ontwikkelen. Van Riet ziet al goede voorbeelden. ‘Britse verzekeraar bieden onder meer jonge bestuurders – ook daar de grootste brokkenpiloten – een lagere premie als zij hun auto ’s nachts laten staan.’

Reacties

Creatieve verdienmodellen? Dus als ik het goed begrijp is de huidige verzekering te eenvoudig en kan er te gemakkelijk worden geconcurreerd en vergeleken worden. Dus dan gaan we straks een ingewikkelde polis krijgen net zoals onze zorgpolis, met allerlei voorwaarden, uitsluitingen en risicoprofielen waardoor consument en bedrijf een studie moeten maken om de juiste polis te kiezen. Gevolg, ondoorzichtige polis, veel tijd kwijt en de verzekeraars meer winst. Dat is inderdaad een creatief verdienmodel.

Geplaatst door: Martin op