De aangescherpte bijtelling in 2016 werpt immers zijn schaduw vooruit: er zal waarschijnlijk een vervroegde verkoop van personenauto’s ontstaan. In 2016 is dat effect voorbij en zal volgens de bank de verkoop dalen naar 400 duizend. Deze raming kent echter onzekerheid. Veel zal namelijk afhangen van de plannen van de overheid betreffende autobelastingen in de jaren na 2016. Een voor automobilisten ongunstige (scherpere) regeling kan leiden tot het naar voren halen van registraties van 2017 naar 2016.

de door ING genoemde 400 duizend stuks zijn overigens altijd nog beter dan het verwachte aantal registraties van nieuwe personenauto’s dit jaar – 375 duizend. Met name de particuliere markt laat het in ons land afweten. Consumenten rijden door in hun huidige auto of kiezen voor een occasion. Dit resulteert in vergrijzing van het Nederlandse wagenpark (nu gemiddeld 9,3 jaar). Ten opzichte van andere Europese landen kent Nederland een relatief oud wagenpark. In Duitsland ligt de gemiddelde leeftijd op 8,8 jaar, in Frankrijk op 8,3 jaar (2012), in België op 8,1 jaar en in het Verenigd Koninkrijk op 7,7 jaar. In Luxemburg bedraagt de gemiddelde leeftijd slechts 6,2 jaar.

De verkoop van nieuwe auto’s is in Nederland steeds meer afhankelijk van de zakelijke markt. Die staat echter sterk onder invloed van de fiscale bijtelling op de auto van de zaak. "De autobranche krijgt dus met sterke schommelingen / marktverstoring te maken." ING Sectormanager Automotive Marinus van der Meer spreekt van "een steeds grotere uitdaging om met de sterk schommelende verkoopaantallen een stabiel renderend bedrijf op te bouwen. Per merk zijn de verschillen groot, en zelfs binnen dezelfde merken zijn er wisselende resultaten. Ondernemers in de sector werken er hard aan om een gezond dealerbedrijf te zijn, waarbij zij minder afhankelijk worden van het fiscale beleid van de overheid."