Het distributiecentrum in Tilburg blijft gewoon bestaan, net als het verkoop- en servicecentrum in Eindhoven. Hetzelfde geldt voor de showroom in de PC Hooftstraat. Tesla in de VS boekte in het vierde kwartaal een omzet van 306 miljoen dollar (233 miljoen euro). Het nettoverlies kwam uit op 90 miljoen dollar.

Dichtbij Tesla County
Nederland is na Noorwegen de belangrijkste afzetmarkt voor Tesla buiten de VS. Topman George Blankenship licht de situatie toe: "Tesla en Nederland hebben dezelfde visie op duurzame energie en een schone toekomst voor de komende generaties. We zijn enthousiast dat we onze belangrijkste vestigingen voor eindmontage, distributie, service en verkoop, alsmede onze operationele hoofdkantoren in Nederland kunnen oprichten en we zien uit naar langdurige goede relaties met onze zakelijke partners, de overheid en natuurlijk met onze Nederlandse klanten."

Tesla heeft zich de Nederlandse hoofdstad toegeëigend. "Amsterdam komt het dichtst bij Tesla Country (Noord-Californië, red) in de buurt", vindt vicepresident Ricardo Reyes. Dat er op Schiphol, oftewel Amsterdam Airport, met taxi’s van Tesla wordt gereden, draagt zeker een steentje bij. De marketingcoup trok zelfs in de Verenigde Staten de aandacht van de media. En nu is er dan het nieuwe servicecentrum. Daar kan de klant voor onderhoud terecht maar kunnen potentiële kopers ook kennismaken met de nieuwste modellen, waaronder de vierwielaangedreven P85D (114 duizend euro). Geen dealers   

Het Europees hoofdkantoor was sinds 2013 tijdelijk in het WTC gevestigd, maar verhuist nu dus naar Amsterdam-Zuidoost. De inrichting van het pand is bepaald karig. Een bewuste keuze van Tesla: "We willen zoveel mogelijk de sfeer uit de begindagen bewaren, toen we als scrappy start-up in schurftige kantoren zaten en aan Ikea-meubels werkten", aldus Reyer. "Iedereen zat toen bij elkaar: de ontwerpers, de ingenieurs, de accountants en de monteurs. Dat is hier ook zo. Het is essentieel dat het personeel direct contact met elkaar heeft, dat levert veel meer oplossingen op dan dure rapporten."

Personeel wordt ook geacht aan te schuiven bij klanten die in de wachtruimte van het complex op de afloop van een onderhoudsbeurt wachten of hun Tesla bij het naastgelegen laadstation opladen. "Je hebt meer aan terloopse opmerkingen van een klant dan aan een moeizaam consumentenonderzoek", aldus Reyes. Waar andere autofabrikanten veelal gebruikmaken van dealers en onafhankelijke onderhoudsgarages, houden de Amerikanen alles bewust in eigen hand. Volgens de directeur Europa is dat een bewuste keuze: "We willen geen dealers, geen garagisten. Want dan komen onze auto’s naast andere te staan. Om een elektrische auto te verkopen, moeten we potentiële klanten les geven. Mensen weten wat ze van een gewone auto kunnen verwachten. Een elektrische auto is nieuw voor de meesten. Daar moet je les in krijgen."

27 wagens tegelijk
Ook alle onderhoud aan de Tesla’s vindt in eigen beheer plaats. In het servicecentrum in Amsterdam-Zuidoost kan worden gewerkt aan 27 wagens tegelijkertijd, maar er is met het oog op verdere groei van de verkopen genoeg ruimte voor uitbreiding. In het centrum werken 34 monteurs in wisselende diensten van zes uur ’s ochtends tot elf uur ’s avonds aan de verplichte onderhoudsbeurten en aan reparaties. Het meeste onderhoud vindt plaats aan de remmen en de banden. Voor de rest is de techniek van de Model S redelijk simpel, in de zin dat componenten in één keer vervangen kunnen worden. De Tesla-bezitter hoeft daarvoor niet eens zelf door te hebben dat er iets mis is met zijn auto. De Model S is in staat om potentiële problemen automatisch aan te kaarten bij de monteurs. Bovendien worden de auto’s thuis bij de klant opgehaald en afgeleverd;  bij langdurige werkzaamheden krijgt de klant een Tesla als leenauto mee. (bron: autointernationaal)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding