Ook gebeurt de oriëntatie op de tweedehands auto steeds meer online. Dit is duidelijk leeftijdgebonden: vooral jongeren beginnen online aan de zoektocht. Boven de veertig jaar bezoeken consumenten echter liever een showroom. Vooral mannen zijn bereid om ver te reizen om een tweedehands auto te bekijken, zeker als het gaat om een relatief duurdere.

Verder blijkt bij online oriëntatie Marktplaats de favoriet site, gevolgd door AutoScout24, AutoTrack.nl en Auto Trader. Sites van leasemaatschappijen zijn niet de eerste plaats waar consumenten hun tweedehands auto zoeken: slechts 5% neem ze mee in het oriëntatieproces. Als aanleiding om op zoek te gaan naar een ‘nieuwe’ auto noemen de respondenten vaak dat de huidige auto te oud is (50%) of kapot (28%). Maar ook te hoge onderhoudskosten (35%) of gebruikskosten spelen een rol.

 

Inzicht in schade- en onderhoudshistorie

Uit het onderzoek blijkt dat consumenten die bewust kiezen voor een ex-leaseauto dit doen vanwege de zekerheid en de transparantie over de onderhoud- en schadehistorie. Bijkomend voordeel is dat ex-leaseauto’s vaak luxer zijn uitgevoerd. Naast duidelijkheid over het onderhoud blijft prijs een belangrijke afweging voor consumenten die op zoek zijn naar een occasion.

Over het onderzoek

Goos Marketing Research deed in opdracht van LeasePlan onderzoek naar het oriëntatieproces bij de aanschaf van occasions. Het onderzoek werd uitgevoerd via een CBS-representatieve steekproef onder 526 huishoudens.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding