Stern Groep boekt beter resultaat in Q1 van 2015

Stern Groep heeft in het eerste kwartaal van 2015 zijn netto omzet zien toenemen met 12,5% tot € 259,8 miljoen. Bij Stern Dealers was de groei 11,5% en bij SternLease 14,1%.

Het bedrijfsresultaat is € 3,6 miljoen; een toename met 10,5% (Q1-2014: € 3,2 miljoen). Het resultaat na belastingen is € 2,1 miljoen (Q1-2014: € 2,1 miljoen). De solvabiliteit is eind maart 2015 uitgekomen op 25,9% (ultimo 2014: 24,8%), de intrinsieke waarde per aandeel bedraagt € 25,18 (ultimo 2014: € 24,76).

Belangrijk beter

Stern Dealers vergrootte haar marktaandeel personenauto’s naar 5,4% (Q1-2014: 4,5%) en bedrijfswagens 7,7% (Q1-2014: 7,0%). In totaal realiseerde Stern Dealers een afzet van 5.908 nieuwe personenauto’s, een toename van 23,7 % ten opzichte van het 1e kwartaal 2014. Dit is duidelijk beter dan de landelijke marktontwikkeling. Van de Stern-merken deden Renault (toename 32%), KIA (toename 100%) en Volkswagen (toename 17%) het goed. Verder verkocht Stern Dealers 17,2% meer nieuwe bedrijfswagens, "belangrijk beter" dan de landelijke markt. Het marktaandeel van Stern Dealers voor nieuwe bedrijfswagens kwam daarmee in het 1e kwartaal 2015 uit op 7,7% (1e kwartaal 2014: 7,0%).

Aftersales

De omzet aftersales nam met € 7,7 miljoen (8,8%) toe, onder andere als gevolg van een toename van de "omzet werkplaats", die onder meer is gerealiseerd door intensieve benadering van de cliënten met behulp van klantcontactcentra (KCC’s) en online benadering van prospects. De relatieve marge op aftersales (37,9%) bleef ten opzichte van het 1e kwartaal vorig jaar vrijwel gelijk. Dit heeft geleid tot een hoger bruto omzetresultaat en, in combinatie met lagere (autonome) bedrijfskosten, in een toename van het bedrijfsresultaat van Stern Dealers.

Lease

Het aantal leasecontracten van SternLease nam het 1e kwartaal 2015 met 6,0% toe tot 7.729 (ultimo 2014: 7.295 contracten). De verhuurvloot is conform planning met 57 voertuigen uitgebreid tot 2.033 stuks. En terwijl de schademarkt in Nederland het 1e kwartaal 2015 kromp met 3,0%, blijft de omzet van SternSchade ten opzichte van vorig jaar vrijwel op peil. Het resultaat van SternPoint is door extra marketinginspanningen licht verbeterd ten opzichte van het 1e kwartaal 2014. SternTec (inrichting lichte bedrijfswagens) realiseerde een forse resultaatverbetering, mede als gevolg van een eind 2014 geïntroduceerde nieuwe productlijn. Het resultaat van Stern Mobility Services komt in het 1e kwartaal 2015 uit op het niveau van het 1e kwartaal 2014.

Positief over 2015

Ten opzichte van de verwachtingen in maart van dit jaar lijken de resultaten zich iets positiever te ontwikkelen. Stern omschrijft het resultaat na belastingen over het eerste kwartaal 2015 als "bemoedigend" en stelt dat de ontwikkeling van de orderportefeuille bij een aantal merken aangeeft dat 2015 "inderdaad een beter jaar zal worden dan 2014."

Stern Groep boekt beter resultaat in Q1 van 2015 - Automobielmanagement.nl

Stern Groep boekt beter resultaat in Q1 van 2015

Stern Groep heeft in het eerste kwartaal van 2015 zijn netto omzet zien toenemen met 12,5% tot € 259,8 miljoen. Bij Stern Dealers was de groei 11,5% en bij SternLease 14,1%.

Het bedrijfsresultaat is € 3,6 miljoen; een toename met 10,5% (Q1-2014: € 3,2 miljoen). Het resultaat na belastingen is € 2,1 miljoen (Q1-2014: € 2,1 miljoen). De solvabiliteit is eind maart 2015 uitgekomen op 25,9% (ultimo 2014: 24,8%), de intrinsieke waarde per aandeel bedraagt € 25,18 (ultimo 2014: € 24,76).

Belangrijk beter

Stern Dealers vergrootte haar marktaandeel personenauto’s naar 5,4% (Q1-2014: 4,5%) en bedrijfswagens 7,7% (Q1-2014: 7,0%). In totaal realiseerde Stern Dealers een afzet van 5.908 nieuwe personenauto’s, een toename van 23,7 % ten opzichte van het 1e kwartaal 2014. Dit is duidelijk beter dan de landelijke marktontwikkeling. Van de Stern-merken deden Renault (toename 32%), KIA (toename 100%) en Volkswagen (toename 17%) het goed. Verder verkocht Stern Dealers 17,2% meer nieuwe bedrijfswagens, "belangrijk beter" dan de landelijke markt. Het marktaandeel van Stern Dealers voor nieuwe bedrijfswagens kwam daarmee in het 1e kwartaal 2015 uit op 7,7% (1e kwartaal 2014: 7,0%).

Aftersales

De omzet aftersales nam met € 7,7 miljoen (8,8%) toe, onder andere als gevolg van een toename van de "omzet werkplaats", die onder meer is gerealiseerd door intensieve benadering van de cliënten met behulp van klantcontactcentra (KCC’s) en online benadering van prospects. De relatieve marge op aftersales (37,9%) bleef ten opzichte van het 1e kwartaal vorig jaar vrijwel gelijk. Dit heeft geleid tot een hoger bruto omzetresultaat en, in combinatie met lagere (autonome) bedrijfskosten, in een toename van het bedrijfsresultaat van Stern Dealers.

Lease

Het aantal leasecontracten van SternLease nam het 1e kwartaal 2015 met 6,0% toe tot 7.729 (ultimo 2014: 7.295 contracten). De verhuurvloot is conform planning met 57 voertuigen uitgebreid tot 2.033 stuks. En terwijl de schademarkt in Nederland het 1e kwartaal 2015 kromp met 3,0%, blijft de omzet van SternSchade ten opzichte van vorig jaar vrijwel op peil. Het resultaat van SternPoint is door extra marketinginspanningen licht verbeterd ten opzichte van het 1e kwartaal 2014. SternTec (inrichting lichte bedrijfswagens) realiseerde een forse resultaatverbetering, mede als gevolg van een eind 2014 geïntroduceerde nieuwe productlijn. Het resultaat van Stern Mobility Services komt in het 1e kwartaal 2015 uit op het niveau van het 1e kwartaal 2014.

Positief over 2015

Ten opzichte van de verwachtingen in maart van dit jaar lijken de resultaten zich iets positiever te ontwikkelen. Stern omschrijft het resultaat na belastingen over het eerste kwartaal 2015 als "bemoedigend" en stelt dat de ontwikkeling van de orderportefeuille bij een aantal merken aangeeft dat 2015 "inderdaad een beter jaar zal worden dan 2014."