Chinese autofabrikant BYD breidt uit in Rotterdam

Het Chinese BYD gaat z’n kantoor uitbreiden in Rotterdam. Bovendien gaat men investeren in een werkplaats en in een fabriek in Groot-Brittannië.

Dit meldt het Financieele Dagblad die Europa-directeur Isbrand Ho citeert. "In de afgelopen twee jaar zijn we uit ons jasje gegroeid. Het aantal medewerkers is verdubbeld tot vijftig." Het Chinese bedrijf, dat vaak wordt aangeduid als Build Your Dreams , is vooral bekend door de productie van oplaadbare batterijen.  Het concern bouwt ook (elektrische) auto’s en bussen maar is ook een grote toeleverancier van de smartphone-industrie. Het bedrijf heeft bijna tweehonderd duizend medewerkers in dienst en wil uitgroeien tot een wereldspeler van formaat, iets wat de Chinese overheid graag ziet.
Nu de autoverkopen op het Chinese vasteland tegenvallen, heeft men z’n pijlen meer gericht op andere continenten. Het Europese hoofdkantoor van BYD in Rotterdam moet daar een centrale rol in spelen. "We begonnen in eerste instantie vanuit Rotterdam met onze batterijentak, als toeleverancier van onder meer Nokia. Vier jaar geleden zijn we ook met de auto- en bussentak naar Rotterdam verhuisd", aldus Ho in het FD. Inmiddels bestaat een deel van de taxi’s van de Rotterdamse Taxi Centrale uit BYD-wagens, elektrische bussen van het merk zijn te zien op Schiermonnikoog en (tot grote ergernis van Wim van der Leegte van VDL) ook op Schiphol. Mogelijk volgt op termijn Utrecht, waar nu een test loopt met vervoerder Qbuzz.
Europa brengt nu  nog geen drie procent van de omzet van BYD maar het merk is ervan overtuigd dat Europa in toenemende mate interessant wordt voor elektrische voertuigen.  Volgens Ho wordt die groei niet geleidelijk maar krijgt een hockeystickachtige vorm:   eerst langzaam maar dan exponentieel. ‘Toen ik twee jaar geleden bij BYD begon, waren openbare aanbestedingen in Nederland nog grotendeels georiënteerd op diesels. Binnen dat model was het lastig de elektrische bus aan de man te brengen. Inmiddels zijn er steeds meer aanbestedingen die volledig op elektrische voertuigen georiënteerd zijn."

Als alles op orde is, kan BYD de eerste auto voor de Europese consument presenteren in Geneve 2017, zegt Ho. Hij zegt te hebben geleerd van de ‘ervaringen’ van autofabrikant Landwind. "Ik denk dat het voor ons belangrijker is eerst kleine successen te boeken. We moeten ons merk nog opbouwen." (bron: FD)

Chinese autofabrikant BYD breidt uit in Rotterdam - Automobielmanagement.nl

Chinese autofabrikant BYD breidt uit in Rotterdam

Het Chinese BYD gaat z’n kantoor uitbreiden in Rotterdam. Bovendien gaat men investeren in een werkplaats en in een fabriek in Groot-Brittannië.

Dit meldt het Financieele Dagblad die Europa-directeur Isbrand Ho citeert. "In de afgelopen twee jaar zijn we uit ons jasje gegroeid. Het aantal medewerkers is verdubbeld tot vijftig." Het Chinese bedrijf, dat vaak wordt aangeduid als Build Your Dreams , is vooral bekend door de productie van oplaadbare batterijen.  Het concern bouwt ook (elektrische) auto’s en bussen maar is ook een grote toeleverancier van de smartphone-industrie. Het bedrijf heeft bijna tweehonderd duizend medewerkers in dienst en wil uitgroeien tot een wereldspeler van formaat, iets wat de Chinese overheid graag ziet.
Nu de autoverkopen op het Chinese vasteland tegenvallen, heeft men z’n pijlen meer gericht op andere continenten. Het Europese hoofdkantoor van BYD in Rotterdam moet daar een centrale rol in spelen. "We begonnen in eerste instantie vanuit Rotterdam met onze batterijentak, als toeleverancier van onder meer Nokia. Vier jaar geleden zijn we ook met de auto- en bussentak naar Rotterdam verhuisd", aldus Ho in het FD. Inmiddels bestaat een deel van de taxi’s van de Rotterdamse Taxi Centrale uit BYD-wagens, elektrische bussen van het merk zijn te zien op Schiermonnikoog en (tot grote ergernis van Wim van der Leegte van VDL) ook op Schiphol. Mogelijk volgt op termijn Utrecht, waar nu een test loopt met vervoerder Qbuzz.
Europa brengt nu  nog geen drie procent van de omzet van BYD maar het merk is ervan overtuigd dat Europa in toenemende mate interessant wordt voor elektrische voertuigen.  Volgens Ho wordt die groei niet geleidelijk maar krijgt een hockeystickachtige vorm:   eerst langzaam maar dan exponentieel. ‘Toen ik twee jaar geleden bij BYD begon, waren openbare aanbestedingen in Nederland nog grotendeels georiënteerd op diesels. Binnen dat model was het lastig de elektrische bus aan de man te brengen. Inmiddels zijn er steeds meer aanbestedingen die volledig op elektrische voertuigen georiënteerd zijn."

Als alles op orde is, kan BYD de eerste auto voor de Europese consument presenteren in Geneve 2017, zegt Ho. Hij zegt te hebben geleerd van de ‘ervaringen’ van autofabrikant Landwind. "Ik denk dat het voor ons belangrijker is eerst kleine successen te boeken. We moeten ons merk nog opbouwen." (bron: FD)