Ogenschijnlijk is de situatie dus stabiel, maar de werkelijkheid is genuanceerder, stelt  Aumacon-directeur Clem Dickmann. Zo blijkt de fiscale impact op de autoverkopen groter dan aanvankelijk ingeschat. "Niet alleen grijpen veel zakelijke rijders dit jaar alsnog hun laatste kans op een lage bijtelling, daarnaast verwachten we een grote voorraadvorming middels voorregistratie."

Verkopen worden in Nederland gemeten via de eerste tenaamstellingsregistratie van de nieuwe auto. Lease- en autobedrijven willen nog dit jaar veel exemplaren op eigen naam stellen, om ze in 2016 – met behoud van de gunstige fiscale voorwaarden van 2015 – te verkopen. De cijfers voor 2016 worden daarmee gedrukt, ten gunste van het 2015-resultaat. "Wij verwachten in december nog zo’n veertigduizend registraties. Zonder fiscale prikkels zouden dat er niet meer dan tien- à twaalfduizend geweest zijn."   

Betere fase

Toch ziet Aumacon voor 2016 ook gunstige effecten. "De economische bedrijvigheid is zich aan het opwarmen voor een betere fase. Het besteedbaar inkomen zal voor veel Nederlanders voelbaar verbeteren, het vertrouwen groeit. Daarnaast hebben autodealers nu een nieuw wapen in de concurrentiestrijd tegenover occasions: privélease. Deze snel opkomende vorm van langdurige autohuur gaat volgend jaar zo’n vijftienduizend nieuwe auto’s opleveren."

Voor veel eerste eigenaren van auto’s lijkt 2016 ook een ‘natuurlijk’ vervangingsjaar te gaan worden. 2012 (met autoverkoop van 502k) en 2011 (556k) waren de laatste jaren waarin de autoverkopen het halfmiljoenniveau overschreden, "Het vervangingspotentieel is volgend jaar dus relatief groot." Per saldo komt Aumacon voor geheel volgend jaar tot eenzelfde registratieniveau als het vermoede eindvolume voor 2015. 

Bescheiden niveau

De verkoop van nieuwe auto’s beweegt zich daarmee nog steeds op een bescheiden niveau. Ter vergelijk: de afgelopen tien jaren werd een jaargemiddelde van 464 duizend gerealiseerd. In de jaren daarvoor noteerden de autodealers in ons land regelmatig nóg hogere jaaraantallen, met een absoluut recordaantal van 611.776 stuks in 1999. Volgens Dickmann zitten dergelijk hoge aantallen er voor de toekomst gewoon niet meer in. "De rol die de auto speelt in onze mobiliteitsbehoefte is op z’n retour. Door de voortschrijdende bevolkingsconcentratie in de Randstad worden de af te leggen afstanden steeds korter, waardoor ook andere vormen van vervoer aan terrein winnen. Ook worden auto’s steeds beter van kwaliteit en minder onderhoudsgevoelig, waardoor vervanging steeds minder dringend wordt." 

afnemersegment

prognose 2016

prognose 2015

% +/-

particulieren

153.000

137.000

11,7%

leasingbedrijven

115.000

124.000

-7,3%

lease (op naam berijder)

24.000

26.000

-7,7%

voertuigbranche (dea+imp)

65.000

70.000

-7,1%

kleinzakelijk (mkb)

28.500

29.500

-3,4%

fleetowners

8.500

8.500

0,0%

verhuurbedrijven

21.000

20.000

5,0%