Conclusie één: Volkswagen is zwaar beschadigd geraakt maar toch slaagt dit merk er met vlag en wimpel in om dit jaar in Nederland het markt-leiderschap veilig te stellen. Zelfs als er nu nog een totale verkoopstop zou komen, kan de toppositie de Duitsers niet ontgaan. In financieel opzicht zullen de resultaten minder vrolijk zijn  maar dit is nog maar een fractie van wat de boekhouders van Volkswagen in 2016 voor hun kiezen zullen krijgen. Medelijden heb ik niet want voor gesjoemel is geen plaats in een transparante wereld waarin hard werken beloond dient te worden.

Dit jaar is ook duidelijk geworden dat het lang niet altijd rozengeur en maneschijn is in het premiumsegment. De productiestop van maar liefst zes weken bij Maserati springt het meest in het oog, maar wie verder om zich heen kijkt, ziet nog meer Italiaanse ellende bij Alfa Romeo (en Lancia), ziet een sanerend Aston Martin, ziet dat Bentley platformtechnisch aansluiting zoekt bij Porsche, ziet een op de verkeerde paarden gokkend Cadillac (te veel sedans), een kwakkelend Lexus, een aan lager wal geraakt Infiniti en een Rolls-Royce voor wie een suv-model beter vandaag dan morgen in de showrooms kan verschijnen.

Opvallende afwezigen in dit rijtje zijn de Duitse  premiummerken. Bij hen is de onderlinge competitie zó sterk, dat anderen aan de zijlijn belanden. Dat belooft weinig goeds voor de revitaliseringplannen voor Alfa Romeo, terwijl de ambitie van Hyundai om de Genesis modellijn te verzelfstandigen tot apart luxelabel evenmin zonder risico is. Hoe het in ieder geval niet moet, laat DS zien: je neemt een stel allesbehalve okselfrisse modellen, plakt er een ander logo op en dan denk je ineens premium te zijn. Afijn, nonchalant is niet voor niets een Frans woord …

Met de oliebollen in het vooruitzicht wil ik deze column  niet met chagrijn afsluiten. Daarom wil ik de winnaars van 2015 benoemen: in alfabetische volgorde zijn dat Jeep, Porsche en SsangYong. Dit laatste merk heeft in de vorm van de Tivoli eindelijk een prettig licht verteerbaar model. Welkom!

Maar de grootste winnaar is toch Smart, waar de Forfour voor een verveelvoudiging van de verkopen zorgt. Eigenlijk is het heel logisch: sinds de Goggomobil weten we dat dwergauto’s alleen succesvol zijn als zij over vier zitplaatsen beschikken.

Deze column van Toralt Deinum staat in het novembernummer van Automobiel Management.