Branche Barometer: meer dealerrendement door sanering

In het derde kwartaal van 2015 hebben autodealers een gemiddeld rendement gerealiseerd van 0,72 procent. Dat is een verbetering van 1 procentpunt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (destijds min 0,3 procent).

Dat blijkt uit de jongste Bovag Branche Barometer, die ook leert dat het positieve rendement grotendeels is toe te schrijven aan sanering in de sector.

De daling van het aantal vestigingen heeft een positief effect op het rendement per vestiging. Zo is het totale volume aan nieuwe auto’s vorig kwartaal met 6 procent gegroeid, terwijl de omzetgroei per vestiging 16 procent bedroeg. De kengetallen voor occasionverkoop vertonen eenzelfde beeld: het totale volume steeg 2,8 procent, terwijl de omzet per locatie 21,7 procent pluste. Gemiddeld werden per verkoper 119 auto’s verkocht in Q3 2015 (waarvan 64 nieuwe en 55 gebruikte), vergeleken met 102 verkochte auto’s in het derde kwartaal vorig jaar.

Hoger absorptievermogen

In de werkplaats slaagden de dealers er in om meer externe uren te verkopen. Per vestiging werd 9,7 procent omzetgroei genoteerd, waarvan ruim een kwart door het gestegen aantal facturabele uren. Voor heel 2015 wordt verwacht dat per monteur gemiddeld 1.326 uren kunnen worden gefactureerd – 54 uur meer dan in 2014. Zeer positief is dat het absorptievermogen – de mate waarin de inkomsten uit werkplaats en magazijn de kosten van het hele bedrijf dekken – is gestegen van 66 procent in Q3 2014 naar 72,1 procent in het vorige kwartaal.

Volgens  Eric Tak, voorzitter van Bovag Autodealers sorteert de gezamenlijke inspanning van dealers en importeurs om in de aftersales marktaandeel te winnen effect. "Dat is ook hoognodig, want de marges op verkoop van nieuwe auto’s en onderdelen staan nog steeds onder druk. Het illustreert daarmee ook dat de sanering niet ten einde is, maar misschien zelfs aan een nieuw begin staat. Het magere rendement van 0,72 procent geeft aan dat er nog een lange weg te gaan is.  Daarom blijft het zaak om ook te focussen op meer productiviteit en betere processen. De resultaten van de top-10 beste autodealers laten zien dat daar voor de overige bedrijven nog veel winst te behalen valt."

De Bovag Branche Barometer wordt vier keer per jaar opgesteld door Bovag Autodealers in samenwerking ASE/Demac. Overigens verwacht de Duitse brancheorganisatie ZDK (Zentralverband Deutsches Kfz-Gewerbe) een rendement van 1,3% in 2016.  

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Branche Barometer: meer dealerrendement door sanering - Automobielmanagement.nl

Branche Barometer: meer dealerrendement door sanering

In het derde kwartaal van 2015 hebben autodealers een gemiddeld rendement gerealiseerd van 0,72 procent. Dat is een verbetering van 1 procentpunt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (destijds min 0,3 procent).

Dat blijkt uit de jongste Bovag Branche Barometer, die ook leert dat het positieve rendement grotendeels is toe te schrijven aan sanering in de sector.

De daling van het aantal vestigingen heeft een positief effect op het rendement per vestiging. Zo is het totale volume aan nieuwe auto’s vorig kwartaal met 6 procent gegroeid, terwijl de omzetgroei per vestiging 16 procent bedroeg. De kengetallen voor occasionverkoop vertonen eenzelfde beeld: het totale volume steeg 2,8 procent, terwijl de omzet per locatie 21,7 procent pluste. Gemiddeld werden per verkoper 119 auto’s verkocht in Q3 2015 (waarvan 64 nieuwe en 55 gebruikte), vergeleken met 102 verkochte auto’s in het derde kwartaal vorig jaar.

Hoger absorptievermogen

In de werkplaats slaagden de dealers er in om meer externe uren te verkopen. Per vestiging werd 9,7 procent omzetgroei genoteerd, waarvan ruim een kwart door het gestegen aantal facturabele uren. Voor heel 2015 wordt verwacht dat per monteur gemiddeld 1.326 uren kunnen worden gefactureerd – 54 uur meer dan in 2014. Zeer positief is dat het absorptievermogen – de mate waarin de inkomsten uit werkplaats en magazijn de kosten van het hele bedrijf dekken – is gestegen van 66 procent in Q3 2014 naar 72,1 procent in het vorige kwartaal.

Volgens  Eric Tak, voorzitter van Bovag Autodealers sorteert de gezamenlijke inspanning van dealers en importeurs om in de aftersales marktaandeel te winnen effect. "Dat is ook hoognodig, want de marges op verkoop van nieuwe auto’s en onderdelen staan nog steeds onder druk. Het illustreert daarmee ook dat de sanering niet ten einde is, maar misschien zelfs aan een nieuw begin staat. Het magere rendement van 0,72 procent geeft aan dat er nog een lange weg te gaan is.  Daarom blijft het zaak om ook te focussen op meer productiviteit en betere processen. De resultaten van de top-10 beste autodealers laten zien dat daar voor de overige bedrijven nog veel winst te behalen valt."

De Bovag Branche Barometer wordt vier keer per jaar opgesteld door Bovag Autodealers in samenwerking ASE/Demac. Overigens verwacht de Duitse brancheorganisatie ZDK (Zentralverband Deutsches Kfz-Gewerbe) een rendement van 1,3% in 2016.  

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding