Emissienormen

De TX5 is het antwoord van LTC op de steeds strenger wordende emissienormen in Europese steden. Auto’s met een te hoge CO2-emissie mogen het centrum van sommige steden niet meer in. Een elektrische taxi is volgens LTC de oplossing.

"Met onze producten willen we bijdragen aan het terugdringen van de schadelijke uitstoot in binnensteden en tegelijkertijd taxi-operators helpen hun operationele kosten te verlagen", zegt Peter Johansen, President van LTC. "We zoeken daarbij actief de uitbreiding op in verschillende Europese markten. Amsterdam is een van de belangrijke groeimarkten voor LTC."

Aluminium

De TX5 is gemaakt op een aluminium spaceframe, heeft een lichtgewicht carrosserie en zogeheten suicide achterdeuren (openen dus tegen de rijrichting in). Een groot nadeel van eleketrisch rijden is de nog vrij beperkte actieradius. Daar heeft LTC het volgende op bedacht: een back-up benzinegenerator, een 1,5 liter driecilinder benzinemotor, die de accu kan opladen indien er niet direct een oplaadpunt beschikbaar is. Een soortgelijk concept dus als de BMW i3 met range-extender. Dankzij de benzinegenerator zijn ook langere ritten op de snelweg mogelijk.

Rolstoelgebruiker

De TX5 biedt ruimte om een rolstoelgebruiker veilig te kunnen vervoeren, zittend in de rijrichting. Daarnaast heeft de taxi zes zitplaatsen en een ruime, lichte cabine met oplaadpunten voor mobiele apparaten. Realiteit is de TX5 nog niet, vooralsnog heeft LTC alleen nog een prototype gereed.

Investeren

LTC investeert 300 miljoen pond, ongeveer 350 miljoen euro, in onder meer het ontwikkelen van nieuwe producten op de Europese markt. Later dit jaar opent LTC een nieuwe R&D- en productiefaciliteit in de buurt van Coventry, in het Verenigd Koninkrijk. Op deze locatie moet straks de TX5 van de band rollen. In 2017 start de productie voor de Britse markt, kort gevolgd door introducties in andere Europese landen. Nederland, en dan met name de regio Amsterdam, staat voor 2018 op de agenda.

Bron: ZERauto