Nieuwe producten redden TomTom nog niet

TomTom ziet de markt voor navigatiekastjes voor auto’s – PND’s – steeds verder inzakken. Het Amsterdamse navigatiebedrijf probeert het tij te keren met nieuwe producten zoals fitness-trackers, een GPS horloge of nu ook navigatie voor op de scooter. Dat levert echter niet voldoende op om de teruggang bij PND’s op te vangen.

Nieuwe producten redden TomTom nog niet

"De Europese markt voor PND’s is zwakker dan we hadden verwacht. De daling was de afgelopen maanden ook sterker dan aan het begin van het jaar," zegt TomTom in een kwartaalbericht. Daardoor kwam de omzet in de consumentendivisie, die nog altijd bijna 60 procent bijdraagt, afgelopen kwartaal ook 15 procent lager uit. Daarentegen gaat het goed bij de componenten en diensten voor connected-car navigatiesystemen. De afgelopen maanden heeft TomTom daarvoor weer contracten afgesloten met Subaru en Volvo Trucks. De automotive-divisie zag de omzet dan ook 21 procent hoger uitkomen. Bovendien werd de verkeersinformatie-service ook ingevoerd in India en Bulgarije waarmee deze dienst nu in 52 landen ter wereld beschikbaar is.

Operationele marge verdampt

De groepsomzet over het afgelopen kwartaal kwam uiteindelijk zes procent lager uit op 239,3 miljoen. De nettowinst daalde met 67 procent naar net nog 600.000 euro. De operationele marge verdampte daardoor verder naar 0 procent. TomTom heeft op grond daarvan de verwachting voor de omzet over heel 2016 naar beneden bijgesteld.

Nieuwe producten redden TomTom nog niet - Automobielmanagement.nl

Nieuwe producten redden TomTom nog niet

TomTom ziet de markt voor navigatiekastjes voor auto’s – PND’s – steeds verder inzakken. Het Amsterdamse navigatiebedrijf probeert het tij te keren met nieuwe producten zoals fitness-trackers, een GPS horloge of nu ook navigatie voor op de scooter. Dat levert echter niet voldoende op om de teruggang bij PND’s op te vangen.

Nieuwe producten redden TomTom nog niet

"De Europese markt voor PND’s is zwakker dan we hadden verwacht. De daling was de afgelopen maanden ook sterker dan aan het begin van het jaar," zegt TomTom in een kwartaalbericht. Daardoor kwam de omzet in de consumentendivisie, die nog altijd bijna 60 procent bijdraagt, afgelopen kwartaal ook 15 procent lager uit. Daarentegen gaat het goed bij de componenten en diensten voor connected-car navigatiesystemen. De afgelopen maanden heeft TomTom daarvoor weer contracten afgesloten met Subaru en Volvo Trucks. De automotive-divisie zag de omzet dan ook 21 procent hoger uitkomen. Bovendien werd de verkeersinformatie-service ook ingevoerd in India en Bulgarije waarmee deze dienst nu in 52 landen ter wereld beschikbaar is.

Operationele marge verdampt

De groepsomzet over het afgelopen kwartaal kwam uiteindelijk zes procent lager uit op 239,3 miljoen. De nettowinst daalde met 67 procent naar net nog 600.000 euro. De operationele marge verdampte daardoor verder naar 0 procent. TomTom heeft op grond daarvan de verwachting voor de omzet over heel 2016 naar beneden bijgesteld.