Interview algemeen directeur Volvo NL Richard Snijders

Het gaat lekker met Volvo. Niet alleen vanwege financiële aspecten is het merk gewild bij zakelijke rijders, maar ook omdat Volvo’s tegenwoordig gewoon strak sturen en goed gebouwd zijn. De uitverkiezing van de Volvo XC90 tot Zakenauto van het Jaar is een belangrijke bevestiging van de kwaliteiten van het Zweedse merk, laat algemeen directeur Richard Snijders weten.

De Volvo XC90 is door de jury van de Zakenauto van het Jaar uitgeroepen tot de onbetwiste winnaar voor het jaar 2017. Volvo pakt een zoveelste prijs. Heeft het nog betekenis voor jullie als organisatie? Algemeen directeur Richard Snijders reageert onmiddellijk. "Ja zonder meer. Deze zeker. Ik mag wel zeggen extra veel. Het is een praktijkprijs door de gebruikers uit de markt. Grotendeels gebaseerd op feiten. En dan ook nog eens voor onze nieuwste lijn, de 90 serie. Onze toplijn wel te verstaan. Het nieuwste platform. En ook nog eens voor de grootste industriële investering binnen Zweden. Nee, dit is een prachtige erkenning voor ons. We zijn hier echt heel gelukkig mee." Volvo mag sowieso niet klagen in Nederland. Men doet goede zaken en is innovatief bezig. Er is een duidelijke keuze gemaakt om het merk ook internationaal voor het grote publiek naast de Duitse premiummerken te zetten bevestigt Snijders. "Dat is iets waar we in Nederland al duidelijk in geslaagd zijn. Kijk bijvoorbeeld naar veiligheid. Veiligheid heeft ook te maken met helderheid en overzichtelijk keuzes maken. Maar je ziet dat de XC90 en de sedan 90 serie hier grote stappen voor ons maken. Als ik dan lees wat de pers over ons schrijft dan krijgen we grote complimenten voor ons materialengebruik. De kwaliteit van onze materialen in het interieur stijgt volgens de pers zelfs boven de bestaande premiummerken uit. We zijn hier zonder meer leading in. Het is de herkenning die ons erkenning brengt. Veiligheid heeft ook te maken met in de cockpit snel en simpel de juiste keuzes kunnen maken. Onze V90 heeft maar acht knoppen op het dashboard zitten. Wij hebben dat teruggebracht tot dit aantal, daar waar concurrenten soms dertig tot veertig mogelijkheden bieden. Dat is een uitdaging hoor. Vergis je daar niet in. En de handelingen zijn heel intuïtief ontwikkeld. Je hoeft de dikke handleiding niet door voordat je er mee overweg kan."

Tekort aan Volvo’s
Even terugkomend op het feestvarken, de XC90 had ook nog eens fiscaal de wind in de rug met de plug in-versie. Hebben jullie nog een mooi voorraadje weten in te slaan voor dit jaar? Er zijn merken die nu nog met de veertien procent versie van vorig jaar adverteren. Snijders antwoordt stellig. "Nee. Zeker niet. We hebben een tekort aan Volvo’s in het algemeen en hebben niet ergens nog een fiscaal aantrekkelijke portie staan. De vraag naar Volvo’s is wereldwijd sterk gestegen en dat levert wat levertijden op. Als je kijkt hoe we in Amerika gaan dat is echt boomen. Maar dat vraagt wel erg veel van onze productiemogelijkheden. Daar is de XC90 de perfecte auto. En die relatieve schaarste is niet echt vervelend, want een zekere exclusiviteit creëert zonder meer vraag en geeft ook aan onze dealers een uitstekende onderhandelingspositie." Aangewakkerd door een kerend economisch tij zou je daar bovenop kunnen verwachten dat de keuze van een zakelijke auto weer wat meer financiële ruimte geeft en de vraag naar Volvo’s hoog blijft. Snijders stemt hier voorzichtig mee in. "Hmm, ja dat zou je misschien kunnen constateren. Wij verkochten nu in het eerste halfjaar met de XC90 meer dan vorig jaar het luxe SUV-segment deed. We doen meer dan de helft van dat hele segment. Het lijkt dat er weer iets meer kan. De XC90 durf ik wel de ultieme Volvo te noemen. Stoer, maar niet agressief. Chique, veilig. Als je kijkt naar onze S90 dan vullen we dat segment prachtig in."
 

Ambities voor 2017
Wat zijn de ambities voor 2017? Zijn er in Nederland nog opvallende resultaten te behalen?
"De V70 zit nu in zijn nadagen. We hebben nog een kleine vierhonderd stuks. Dat zijn hele mooie zogenaamd dik-in-accessoires exemplaren. De productiecapaciteit is gewoon hard nodig voor de nieuwe modellen. De V90 staat er aan te komen. Daar hebben al vijfhonderd stuks van verkocht en zo’n driehonderd van de S90. Volgend jaar komen er nog eens drie nieuwe modellen bij en dan hebben we een compleet gamma, waar we alle doelgroepen mee kunnen bedienen. Denk aan een XC40. Daar hebben we nu een klein platform voor en nog, eh, meer moois. Voor de V50 hebben we geen directe opvolger, maar er komt genoeg keus aan. Driecilinder motoren en een elektrische auto met drie- vierhonderd kilometer actieradius. Het staat er allemaal aan te komen en voor een relatief klein merk zijn we ontzettend diep in de portemonnee gedoken. Konden we moet ik eigenlijk zeggen. De moedermaatschappij Geely heeft voldoende vertrouwen in ons. Vergeet ook niet dat ze zelf een stevige positie in Azië hebben en veel techniek in huis hebben aangaande elektrische aandrijflijnen. Verder moeten we reëel zijn en met een ander belastingklimaat zullen we onze verkoopaantallen voor het komende jaar consolideren."

Reacties

Als oude Volvo rijder ben ik blij dat het goed gaat met Volvo. Ben benieuwt als de auto vanaf 2019 aan de nieuwe CO2-uitstoot testnormen moeten voldoen hoe het dan gaat met de nieuwe Volvo turbo motoren. Misschien zijn de goden wel geprezen en komt noodgedwongen de 5 cilinder wel terug om de uitstoot te verminderen.

Geplaatst door: Jerry op
Interview algemeen directeur Volvo NL Richard Snijders - Automobielmanagement.nl

Interview algemeen directeur Volvo NL Richard Snijders

Het gaat lekker met Volvo. Niet alleen vanwege financiële aspecten is het merk gewild bij zakelijke rijders, maar ook omdat Volvo’s tegenwoordig gewoon strak sturen en goed gebouwd zijn. De uitverkiezing van de Volvo XC90 tot Zakenauto van het Jaar is een belangrijke bevestiging van de kwaliteiten van het Zweedse merk, laat algemeen directeur Richard Snijders weten.

De Volvo XC90 is door de jury van de Zakenauto van het Jaar uitgeroepen tot de onbetwiste winnaar voor het jaar 2017. Volvo pakt een zoveelste prijs. Heeft het nog betekenis voor jullie als organisatie? Algemeen directeur Richard Snijders reageert onmiddellijk. "Ja zonder meer. Deze zeker. Ik mag wel zeggen extra veel. Het is een praktijkprijs door de gebruikers uit de markt. Grotendeels gebaseerd op feiten. En dan ook nog eens voor onze nieuwste lijn, de 90 serie. Onze toplijn wel te verstaan. Het nieuwste platform. En ook nog eens voor de grootste industriële investering binnen Zweden. Nee, dit is een prachtige erkenning voor ons. We zijn hier echt heel gelukkig mee." Volvo mag sowieso niet klagen in Nederland. Men doet goede zaken en is innovatief bezig. Er is een duidelijke keuze gemaakt om het merk ook internationaal voor het grote publiek naast de Duitse premiummerken te zetten bevestigt Snijders. "Dat is iets waar we in Nederland al duidelijk in geslaagd zijn. Kijk bijvoorbeeld naar veiligheid. Veiligheid heeft ook te maken met helderheid en overzichtelijk keuzes maken. Maar je ziet dat de XC90 en de sedan 90 serie hier grote stappen voor ons maken. Als ik dan lees wat de pers over ons schrijft dan krijgen we grote complimenten voor ons materialengebruik. De kwaliteit van onze materialen in het interieur stijgt volgens de pers zelfs boven de bestaande premiummerken uit. We zijn hier zonder meer leading in. Het is de herkenning die ons erkenning brengt. Veiligheid heeft ook te maken met in de cockpit snel en simpel de juiste keuzes kunnen maken. Onze V90 heeft maar acht knoppen op het dashboard zitten. Wij hebben dat teruggebracht tot dit aantal, daar waar concurrenten soms dertig tot veertig mogelijkheden bieden. Dat is een uitdaging hoor. Vergis je daar niet in. En de handelingen zijn heel intuïtief ontwikkeld. Je hoeft de dikke handleiding niet door voordat je er mee overweg kan."

Tekort aan Volvo’s
Even terugkomend op het feestvarken, de XC90 had ook nog eens fiscaal de wind in de rug met de plug in-versie. Hebben jullie nog een mooi voorraadje weten in te slaan voor dit jaar? Er zijn merken die nu nog met de veertien procent versie van vorig jaar adverteren. Snijders antwoordt stellig. "Nee. Zeker niet. We hebben een tekort aan Volvo’s in het algemeen en hebben niet ergens nog een fiscaal aantrekkelijke portie staan. De vraag naar Volvo’s is wereldwijd sterk gestegen en dat levert wat levertijden op. Als je kijkt hoe we in Amerika gaan dat is echt boomen. Maar dat vraagt wel erg veel van onze productiemogelijkheden. Daar is de XC90 de perfecte auto. En die relatieve schaarste is niet echt vervelend, want een zekere exclusiviteit creëert zonder meer vraag en geeft ook aan onze dealers een uitstekende onderhandelingspositie." Aangewakkerd door een kerend economisch tij zou je daar bovenop kunnen verwachten dat de keuze van een zakelijke auto weer wat meer financiële ruimte geeft en de vraag naar Volvo’s hoog blijft. Snijders stemt hier voorzichtig mee in. "Hmm, ja dat zou je misschien kunnen constateren. Wij verkochten nu in het eerste halfjaar met de XC90 meer dan vorig jaar het luxe SUV-segment deed. We doen meer dan de helft van dat hele segment. Het lijkt dat er weer iets meer kan. De XC90 durf ik wel de ultieme Volvo te noemen. Stoer, maar niet agressief. Chique, veilig. Als je kijkt naar onze S90 dan vullen we dat segment prachtig in."
 

Ambities voor 2017
Wat zijn de ambities voor 2017? Zijn er in Nederland nog opvallende resultaten te behalen?
"De V70 zit nu in zijn nadagen. We hebben nog een kleine vierhonderd stuks. Dat zijn hele mooie zogenaamd dik-in-accessoires exemplaren. De productiecapaciteit is gewoon hard nodig voor de nieuwe modellen. De V90 staat er aan te komen. Daar hebben al vijfhonderd stuks van verkocht en zo’n driehonderd van de S90. Volgend jaar komen er nog eens drie nieuwe modellen bij en dan hebben we een compleet gamma, waar we alle doelgroepen mee kunnen bedienen. Denk aan een XC40. Daar hebben we nu een klein platform voor en nog, eh, meer moois. Voor de V50 hebben we geen directe opvolger, maar er komt genoeg keus aan. Driecilinder motoren en een elektrische auto met drie- vierhonderd kilometer actieradius. Het staat er allemaal aan te komen en voor een relatief klein merk zijn we ontzettend diep in de portemonnee gedoken. Konden we moet ik eigenlijk zeggen. De moedermaatschappij Geely heeft voldoende vertrouwen in ons. Vergeet ook niet dat ze zelf een stevige positie in Azië hebben en veel techniek in huis hebben aangaande elektrische aandrijflijnen. Verder moeten we reëel zijn en met een ander belastingklimaat zullen we onze verkoopaantallen voor het komende jaar consolideren."

Reacties

Als oude Volvo rijder ben ik blij dat het goed gaat met Volvo. Ben benieuwt als de auto vanaf 2019 aan de nieuwe CO2-uitstoot testnormen moeten voldoen hoe het dan gaat met de nieuwe Volvo turbo motoren. Misschien zijn de goden wel geprezen en komt noodgedwongen de 5 cilinder wel terug om de uitstoot te verminderen.

Geplaatst door: Jerry op