Belastingdruk per brandstofsoort: openbaar laden wint

Het ministerie van Financiën heeft een overzicht gepubliceerd van de belastingdruk bij verschillende brandstofsoorten, meldt AMD automotive fiscalisten. Het nieuwe verlaagde tarief vanaf 2017 maakt dat openbaar laden ‘goedkoper’ wordt dan LPG.

Hoewel die laatste brandstof nauwelijks meer een rol speelt in zakelijke mobiliteit, blijkt het wat betreft belastingdruk een van de goedkopere brandstoffen: per gereden kilometer gaat er € 0,014 naar de staatskas. Voor benzine is dat € 0,049 en voor diesel € 0,027.

Maar LPG wordt per 1 januari 2017 verdrongen door de openbare laadpaal. Vanaf die datum geldt namelijk een verlaagd tarief van de energiebelasting. Het maakt de belastingdruk, volgens de staatssecretaris van Financiën, slechts € 0,009 per gereden (elektrische) kilometer. Dat is ook lager dan thuisladen; daar ligt de belastingdruk op € 0,018.
Omdat de belastingdruk per kilometer op elektriciteit lager is dan op benzine en diesel, moeten berijders van plug-in hybrides (PHEV’s) extra verleid worden om meer elektrische kilometers te maken, zo hoopt het ministerie. 

BPM en MRB

De vergelijking per kilometer is een goede maatstaf voor de automobilist als hij een op economische motieven gebaseerde keuze moet maken tussen elektrisch rijden of rijden op bijvoorbeeld diesel of benzine, schrijft AMD. Maar daarbij spelen BPM en MRB uiteraard ook een belangrijke rol.

De hoogte van deze belastingen verschilt per brandstofsoort: lagere accijnstarieven voor diesel en LPG worden gecompenseerd door middel van een brandstoftoeslag in de MRB. De BPM kent een dieseltoeslag. Benzine- en nulemissieauto’s kennen zo’n toeslag in de MRB of BPM niet. Voor nulemissieauto’s geldt tot en met 2020 zelfs een volledige vrijstelling van BPM en MRB. De fiscale maatregelen worden dus vooral ingezet voor de transitie naar emissievrij rijden.

Evenals in de cijfers hierboven is een berekening gemaakt op basis van een aangenomen verbruik: elektrisch 18 kWh/100 km, benzine 6,33 l/100 km, diesel 5,66 l/100 km, lpg 7,6 l/100 km. Voor de totale belastingdruk is gerekend met een voertuiggewicht van 1.300 kg, jaarkilometrage 13.505, een levensduur van de auto van 18 jaar en een CO2-uitstoot van 100 gr/km volgens NEDC.

De totale belastingdruk per km inclusief energiebelasting, accijns, MRB en BPM is dan bij een elektrische auto € 0,019 (thuisladen) of € 0,010 (openbaar laden). Bij een benzineauto € 0,111, bij een dieselauto € 0,151 en bij LPG € 0,098.

Overigens zegt de belastingdruk op elektrisch laden weer weinig over de daadwerkelijke tarieven die aan de laadpaal moeten worden betaald.

Bron: Trends in Autoleasing 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

het geeft weer des te meer aan dat de belastingbetaler betaalt. Voor andermans veel-rijden.
Laten we nu eens een ding ter harte nemen: electrisch voor in de stad(sregio), en LPG bij meer dan 15000 km p.jaar. Dan zijn we eruit. En de vervuiler betaalt, dus de leaserijder. Is aftrekbaar van de belasting dus. De brandstofprijs omhoog, wegenbelasting eraf, en de buitenlanders betalen lekker mee, zoals wij in het buitenland òòk meebetalen! Eerlijk, lekker simpel, en klaar is Kees! Maar ja, die ambtenaren hebben dan niets meer te doen. Asjeblieft, doe simpel, make it simpel!!

Geplaatst door: JP op

De vraag uit de Kamer was ‘de belastingdruk per MJ’. MinFin weigert dat te beantwoorden. Logisch; het zou tonen dat de EV rijder verreweg het meeste betaald en die waarheid komt de Stssecretaris slecht uit. Een overzicht per km is nietszeggend, oh het toont dat een slurper meer betaald dan een zuiniger soort zoals EV. Dat wisten we al en is ook logisch. Wat niet logisch is dat elektriciteit voor vervoer het zwaarst belast is van alle energiedragers ondanks de milieuvoordelen tov fossiel.

Geplaatst door: Alex op

De Haagse Lobby gaat onverminderd door gesponsord door de energiebedrijven die er miljoenen exra klanten bijkrijgen. Zie programma Rick Nieman. Iemand al een antwoord op de zeer grote vraag naar electriciteit of halen we alles uit windmolens die bewezen niet voldoende bieden??

Geplaatst door: SFR op
Belastingdruk per brandstofsoort: openbaar laden wint - Automobielmanagement.nl

Belastingdruk per brandstofsoort: openbaar laden wint

Het ministerie van Financiën heeft een overzicht gepubliceerd van de belastingdruk bij verschillende brandstofsoorten, meldt AMD automotive fiscalisten. Het nieuwe verlaagde tarief vanaf 2017 maakt dat openbaar laden ‘goedkoper’ wordt dan LPG.

Hoewel die laatste brandstof nauwelijks meer een rol speelt in zakelijke mobiliteit, blijkt het wat betreft belastingdruk een van de goedkopere brandstoffen: per gereden kilometer gaat er € 0,014 naar de staatskas. Voor benzine is dat € 0,049 en voor diesel € 0,027.

Maar LPG wordt per 1 januari 2017 verdrongen door de openbare laadpaal. Vanaf die datum geldt namelijk een verlaagd tarief van de energiebelasting. Het maakt de belastingdruk, volgens de staatssecretaris van Financiën, slechts € 0,009 per gereden (elektrische) kilometer. Dat is ook lager dan thuisladen; daar ligt de belastingdruk op € 0,018.
Omdat de belastingdruk per kilometer op elektriciteit lager is dan op benzine en diesel, moeten berijders van plug-in hybrides (PHEV’s) extra verleid worden om meer elektrische kilometers te maken, zo hoopt het ministerie. 

BPM en MRB

De vergelijking per kilometer is een goede maatstaf voor de automobilist als hij een op economische motieven gebaseerde keuze moet maken tussen elektrisch rijden of rijden op bijvoorbeeld diesel of benzine, schrijft AMD. Maar daarbij spelen BPM en MRB uiteraard ook een belangrijke rol.

De hoogte van deze belastingen verschilt per brandstofsoort: lagere accijnstarieven voor diesel en LPG worden gecompenseerd door middel van een brandstoftoeslag in de MRB. De BPM kent een dieseltoeslag. Benzine- en nulemissieauto’s kennen zo’n toeslag in de MRB of BPM niet. Voor nulemissieauto’s geldt tot en met 2020 zelfs een volledige vrijstelling van BPM en MRB. De fiscale maatregelen worden dus vooral ingezet voor de transitie naar emissievrij rijden.

Evenals in de cijfers hierboven is een berekening gemaakt op basis van een aangenomen verbruik: elektrisch 18 kWh/100 km, benzine 6,33 l/100 km, diesel 5,66 l/100 km, lpg 7,6 l/100 km. Voor de totale belastingdruk is gerekend met een voertuiggewicht van 1.300 kg, jaarkilometrage 13.505, een levensduur van de auto van 18 jaar en een CO2-uitstoot van 100 gr/km volgens NEDC.

De totale belastingdruk per km inclusief energiebelasting, accijns, MRB en BPM is dan bij een elektrische auto € 0,019 (thuisladen) of € 0,010 (openbaar laden). Bij een benzineauto € 0,111, bij een dieselauto € 0,151 en bij LPG € 0,098.

Overigens zegt de belastingdruk op elektrisch laden weer weinig over de daadwerkelijke tarieven die aan de laadpaal moeten worden betaald.

Bron: Trends in Autoleasing 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

het geeft weer des te meer aan dat de belastingbetaler betaalt. Voor andermans veel-rijden.
Laten we nu eens een ding ter harte nemen: electrisch voor in de stad(sregio), en LPG bij meer dan 15000 km p.jaar. Dan zijn we eruit. En de vervuiler betaalt, dus de leaserijder. Is aftrekbaar van de belasting dus. De brandstofprijs omhoog, wegenbelasting eraf, en de buitenlanders betalen lekker mee, zoals wij in het buitenland òòk meebetalen! Eerlijk, lekker simpel, en klaar is Kees! Maar ja, die ambtenaren hebben dan niets meer te doen. Asjeblieft, doe simpel, make it simpel!!

Geplaatst door: JP op

De vraag uit de Kamer was ‘de belastingdruk per MJ’. MinFin weigert dat te beantwoorden. Logisch; het zou tonen dat de EV rijder verreweg het meeste betaald en die waarheid komt de Stssecretaris slecht uit. Een overzicht per km is nietszeggend, oh het toont dat een slurper meer betaald dan een zuiniger soort zoals EV. Dat wisten we al en is ook logisch. Wat niet logisch is dat elektriciteit voor vervoer het zwaarst belast is van alle energiedragers ondanks de milieuvoordelen tov fossiel.

Geplaatst door: Alex op

De Haagse Lobby gaat onverminderd door gesponsord door de energiebedrijven die er miljoenen exra klanten bijkrijgen. Zie programma Rick Nieman. Iemand al een antwoord op de zeer grote vraag naar electriciteit of halen we alles uit windmolens die bewezen niet voldoende bieden??

Geplaatst door: SFR op