Volgens schatting gaat het per vrachtwagen om tussen de 10.000 en 16.000 euro. In Nederland alleen beloopt de geleden schade daarmee zeker 1,6 miljard euro.

Eerder al werd op Europese schaal gemeld dat de fabrikanten voor rond de 100 miljard euro aan schadeclaims kunnen verwachten. Dat volgt op de uitspraak van de Europese Commissie dat vijf fabrikanten, DAF, MAN, Volvo/Renault, Daimler en Iveco tussen 1997 en 2001 een illegaal kartel runden en afspraken maakten over prijzen, marktverdeling en de timing en de kosten voor het invoeren van nieuwe milieutechnologie. Brussel veroordeelde het vijftal tot een recordboete van 2,9 miljard euro. Het onderzoek tegen een zesde fabrikant, Scania, loopt nog.

Kopers van de vrachtwagens voelen zich bedrogen en bereiden dan ook op grote schaal rechtszaken voor om het te veel betaalde terug te vorderen. Dat gebeurt vaak met assistentie van of zelfs op initiatief van schade-advocaten of bureaus zoals MKB-claim. Die zaak is deze week ook aan de orde gekomen in Eén Vandaag, waar onder meer transporteur Jan Hoefnagels, die in de betreffende periode 150 vrachtwagens kocht, aan het woord kwam. Aan de andere kant legt hoogleraar Economisch Recht aan de Universiteit Groningen Hans Vedder uit dat dit soort claims tot nu toe weinig succes hebben opgeleverd.