Hoge Raad: MRB oldtimers blijft ongewijzigd

Na eerdere procedures heeft nu ook de Hoge Raad een oordeel geveld over de nieuwe oldtimerregeling van de MRB en de overgangsregeling daarbij.

Hoge Raad: MRB oldtimers blijft ongewijzigd

Dat meldt AMD automotive fiscalisten op haar website.

Het gaat in deze procedure om een auto met een datum eerste ingebruikname van 27 oktober 1978. Tot aan de wijziging van de oldtimervrijstelling op 1 januari 2014 was deze oldtimer vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Met ingang van 1 januari 2014 geldt de oldtimervrijstelling alleen nog voor motorrijtuigen die voor het eerst in gebruik zijn genomen op of voor 1 januari 1974. Wel geldt er een overgangsregeling. De eigenaar van deze oldtimer had van deze overgangsregeling gebruik gemaakt.

Beperkt dagelijks gebruik 

Het belangrijkste argument van deze oldtimerrijder betrof het doel van de wijziging van de oldtimervrijstelling. Uit een rapport van de Stichting Autobelangen van september 2013 blijkt volgens hem dat de constateringen van de wetgever over de toename van het aantal oldtimers in Nederland en de toename van het gebruik daarvan onjuist zijn geweest. Uit dit rapport komt naar voren dat minder dan 35 percent van de jonge oldtimers dagelijks wordt gebruikt. De toename en het gebruik van oldtimers wordt veroorzaakt door slechts een beperkte groep dieselauto’s en dat probleem is al voor de wetswijziging van 2014 opgelost, zo stelde hij.

Milieuvervuiling beperken 

De Hoge Raad wijst dit echter af. Volgens de Hoge Raad is met de afschaffing van de oldtimervrijstelling voor auto’s jonger dan 40 jaar beoogd niet alleen de op dat moment bestaande milieuvervuiling te beperken, maar juist ook een rem te zetten op de toename van milieuvervuiling als gevolg van het anders toenemende aantal oldtimers en tegelijkertijd om opbrengsten te genereren voor de schatkist.

Reacties

Tja, het argument is dus om “een rem te zetten op de toename van milieuvervuiling als gevolg van het anders toenemende aantal oldtimers en tegelijkertijd om opbrengsten te genereren voor de schatkist.”

Gelet op het zeer beperkte aantal kilometers wat er met deze auto’s wordt gereden gaat het hier dus gewoon om een belastingmaatregel waar het excuus milieu gebruikt wordt.

Geplaatst door: van Zanten op

Allemaal van hetzelfde sop overgoten , alleen maar uit op inkomsten genereren om vervolgens zelf in hun zakken te steken en/of te VERDABBEN aan nutteloze vriendendingen

Geplaatst door: Spierings Arnold op

Ik bezit een oldtimer uit 1979. Sinds de invoering van de belasting regeling heb ik bijgehouden wat het me per kilometer kost. Ik betaal dus € 1,00 per kilometer aan wegenbelasting. Zegt u maar of dat reëel Is.

Geplaatst door: René van der Kamp op

Interessant lijkt mij om te weten of de beperking voor het rijden met oldtimers in bijv. binnenstad Utrecht of Rotterdam i.v.m. uitstoot nog wettelijk stand houd, nu blijkt dat moderne auto’s een veel hogere uitstoot hebben.

Geplaatst door: Hooijer op
Hoge Raad: MRB oldtimers blijft ongewijzigd - Automobielmanagement.nl

Hoge Raad: MRB oldtimers blijft ongewijzigd

Na eerdere procedures heeft nu ook de Hoge Raad een oordeel geveld over de nieuwe oldtimerregeling van de MRB en de overgangsregeling daarbij.

Hoge Raad: MRB oldtimers blijft ongewijzigd

Dat meldt AMD automotive fiscalisten op haar website.

Het gaat in deze procedure om een auto met een datum eerste ingebruikname van 27 oktober 1978. Tot aan de wijziging van de oldtimervrijstelling op 1 januari 2014 was deze oldtimer vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Met ingang van 1 januari 2014 geldt de oldtimervrijstelling alleen nog voor motorrijtuigen die voor het eerst in gebruik zijn genomen op of voor 1 januari 1974. Wel geldt er een overgangsregeling. De eigenaar van deze oldtimer had van deze overgangsregeling gebruik gemaakt.

Beperkt dagelijks gebruik 

Het belangrijkste argument van deze oldtimerrijder betrof het doel van de wijziging van de oldtimervrijstelling. Uit een rapport van de Stichting Autobelangen van september 2013 blijkt volgens hem dat de constateringen van de wetgever over de toename van het aantal oldtimers in Nederland en de toename van het gebruik daarvan onjuist zijn geweest. Uit dit rapport komt naar voren dat minder dan 35 percent van de jonge oldtimers dagelijks wordt gebruikt. De toename en het gebruik van oldtimers wordt veroorzaakt door slechts een beperkte groep dieselauto’s en dat probleem is al voor de wetswijziging van 2014 opgelost, zo stelde hij.

Milieuvervuiling beperken 

De Hoge Raad wijst dit echter af. Volgens de Hoge Raad is met de afschaffing van de oldtimervrijstelling voor auto’s jonger dan 40 jaar beoogd niet alleen de op dat moment bestaande milieuvervuiling te beperken, maar juist ook een rem te zetten op de toename van milieuvervuiling als gevolg van het anders toenemende aantal oldtimers en tegelijkertijd om opbrengsten te genereren voor de schatkist.

Reacties

Tja, het argument is dus om “een rem te zetten op de toename van milieuvervuiling als gevolg van het anders toenemende aantal oldtimers en tegelijkertijd om opbrengsten te genereren voor de schatkist.”

Gelet op het zeer beperkte aantal kilometers wat er met deze auto’s wordt gereden gaat het hier dus gewoon om een belastingmaatregel waar het excuus milieu gebruikt wordt.

Geplaatst door: van Zanten op

Allemaal van hetzelfde sop overgoten , alleen maar uit op inkomsten genereren om vervolgens zelf in hun zakken te steken en/of te VERDABBEN aan nutteloze vriendendingen

Geplaatst door: Spierings Arnold op

Ik bezit een oldtimer uit 1979. Sinds de invoering van de belasting regeling heb ik bijgehouden wat het me per kilometer kost. Ik betaal dus € 1,00 per kilometer aan wegenbelasting. Zegt u maar of dat reëel Is.

Geplaatst door: René van der Kamp op

Interessant lijkt mij om te weten of de beperking voor het rijden met oldtimers in bijv. binnenstad Utrecht of Rotterdam i.v.m. uitstoot nog wettelijk stand houd, nu blijkt dat moderne auto’s een veel hogere uitstoot hebben.

Geplaatst door: Hooijer op