RAI Vereniging wil van fietsbijtelling af

RAI Vereniging wil aantrekkelijkere leaseregels voor fietsen, zonder bijtelling. Op dit moment betaalt de leasefietser namelijk loonbelasting over de volledige waarde van de fiets, wat leidt tot hoge kosten. Een ‘speed pedelec’ (snelle e-bike) van 3.500 euro kost de werknemer nu evenveel bijtelling als een elektrische auto van 40.000 euro.

RAI Vereniging wil van fietsbijtelling af

Ook andere fiscale regelingen voor werkgevers om fietsgebruik te stimuleren zijn vaak te ingewikkeld en daardoor onaantrekkelijk, stelt RAI Vereniging. Het roept een nieuw kabinet op tot ‘lef’ om de bijtelling voor de fiets te schappen.

Zo’n 8 procent van de woon-werkafstand in Nederland wordt met de fiets afgelegd tegen 75 procent met de auto. Terwijl werknemers gemiddeld 12 kilometer van het werk wonen. "Zeker met de komst van de elektrische fiets is zo’n afstand zeer comfortabel te overbruggen en ben je in veel gevallen nog sneller ook", aldus Steven van Eijck, RAI Vereniging voorzitter (en voormalig staatssecretaris van Financiën).

De files zullen bovendien niet oplossen als we niet vaker privé en zakelijk de auto laten staan en kiezen voor slimme combinaties met bijvoorbeeld de fiets, stelt hij. "Door één dag per week met de fiets naar het werk te gaan gaat de filedruk met circa 20 procent omlaag, verbetert de fitheid van de fietser met 13 procent en gaat ook de luchtkwaliteit vooruit."

Uit recent onderzoek van Gazelle blijkt dat 4 op de 10 Nederlanders bereid zijn om voor de fiets te kiezen als dit voor hun fiscaal aantrekkelijk wordt gemaakt.

Complex moeras
Volgens RAI Vereniging is leasen noodzakelijk om duurdere fietsen als speed pedelecs (snelle e-bikes) voor de werknemer toegankelijk te maken. Momenteel staan slechts 739 speed pedelecs van de bijna 9.000 in Nederland zakelijk geregistreerd, waaronder lease. "Oorzaak is dat werkgevers met de huidige fiscale regelingen in een complex moeras belanden en er weinig tot niets mee doen", aldus RAI.
Volgens voorzitter RAI Vereniging sectie Fietsen, Wouter Jager, kost een speed pedelec van 3.500 euro in theorie de forens dan gauw tussen de 120 tot 150 euro aan bijtelling per maand, want de leasefiets kent ook geen verschil tussen zakelijk en privé gebruik zoals de leaseauto en wordt altijd belast. "Dit maandbedrag is het dubbele van een elektrische auto ter waarde van 40.000 euro. Dat is toch krom?"

RAI Vereniging wil van fietsbijtelling af - Automobielmanagement.nl

RAI Vereniging wil van fietsbijtelling af

RAI Vereniging wil aantrekkelijkere leaseregels voor fietsen, zonder bijtelling. Op dit moment betaalt de leasefietser namelijk loonbelasting over de volledige waarde van de fiets, wat leidt tot hoge kosten. Een ‘speed pedelec’ (snelle e-bike) van 3.500 euro kost de werknemer nu evenveel bijtelling als een elektrische auto van 40.000 euro.

RAI Vereniging wil van fietsbijtelling af

Ook andere fiscale regelingen voor werkgevers om fietsgebruik te stimuleren zijn vaak te ingewikkeld en daardoor onaantrekkelijk, stelt RAI Vereniging. Het roept een nieuw kabinet op tot ‘lef’ om de bijtelling voor de fiets te schappen.

Zo’n 8 procent van de woon-werkafstand in Nederland wordt met de fiets afgelegd tegen 75 procent met de auto. Terwijl werknemers gemiddeld 12 kilometer van het werk wonen. "Zeker met de komst van de elektrische fiets is zo’n afstand zeer comfortabel te overbruggen en ben je in veel gevallen nog sneller ook", aldus Steven van Eijck, RAI Vereniging voorzitter (en voormalig staatssecretaris van Financiën).

De files zullen bovendien niet oplossen als we niet vaker privé en zakelijk de auto laten staan en kiezen voor slimme combinaties met bijvoorbeeld de fiets, stelt hij. "Door één dag per week met de fiets naar het werk te gaan gaat de filedruk met circa 20 procent omlaag, verbetert de fitheid van de fietser met 13 procent en gaat ook de luchtkwaliteit vooruit."

Uit recent onderzoek van Gazelle blijkt dat 4 op de 10 Nederlanders bereid zijn om voor de fiets te kiezen als dit voor hun fiscaal aantrekkelijk wordt gemaakt.

Complex moeras
Volgens RAI Vereniging is leasen noodzakelijk om duurdere fietsen als speed pedelecs (snelle e-bikes) voor de werknemer toegankelijk te maken. Momenteel staan slechts 739 speed pedelecs van de bijna 9.000 in Nederland zakelijk geregistreerd, waaronder lease. "Oorzaak is dat werkgevers met de huidige fiscale regelingen in een complex moeras belanden en er weinig tot niets mee doen", aldus RAI.
Volgens voorzitter RAI Vereniging sectie Fietsen, Wouter Jager, kost een speed pedelec van 3.500 euro in theorie de forens dan gauw tussen de 120 tot 150 euro aan bijtelling per maand, want de leasefiets kent ook geen verschil tussen zakelijk en privé gebruik zoals de leaseauto en wordt altijd belast. "Dit maandbedrag is het dubbele van een elektrische auto ter waarde van 40.000 euro. Dat is toch krom?"