Brancheverenigingen pleiten voor meer data uit ongevalsonderzoek

Brancheverenigingen Bovag en Vaco roepen een nieuw kabinet op meer werk te maken van informatie uit ongevallenanalyses. In de verkiezingsprogramma’s van politieke partijen is verkeersveiligheid een ondergeschoven kindje, terwijl in bijvoorbeeld Duitsland gedetailleerde informatie over de oorzaken van verkeersongevallen openbaar beschikbaar is.

Brancheverenigingen pleiten voor meer data uit ongevalsonderzoek

Volgens Bovag-voorzitter Bertho Eckhardt moet verkeersveiligheid hoger op de politieke agenda: "Details uit ongevallenanalyses zijn onmisbaar voor overheden en handhavers, want alleen op die manier kun je de juiste keuzes maken. Als bij ongevallen in winterse omstandigheden auto’s met zomerbanden zijn betrokken of zelfs (mede) oorzaak zijn, vanwege de langere remweg, dan lijkt ons dat toch relevante informatie die ook nog eens bijdraagt aan meer bewustwording bij de automobilist. Nu blijven zulke details vaak in de politiearchieven, terwijl bij alleen blikschade er überhaupt geen registratie plaatsvindt. Helaas zien we dat verkeersveiligheid in de verkiezingsprogramma’s geen prioriteit heeft. Zelfs niet nu duidelijk is dat het aantal verkeersslachtoffers niet daalt."
 

Duitse statistieken

De noodzaak tot meer ongevalsinformatie wordt geïllustreerd door een onderzoek van bureau Markteffect in opdracht van beide organisaties, onder 863 particuliere automobilisten over de bandenkeuze in de winter. Daaruit blijkt dat 1 op de 6 respondenten niet weet met welk soort banden zijn of haar auto is uitgerust, ruim driekwart is niet bekend met het sinds 2012 verplichte Europese bandenlabel, 29 procent zegt in de winter door te rijden met zomerbanden en 18 procent kiest bij een volgende aanschaf resoluut voor de goedkoopste banden. Bovag en Vaco wijzen op de manier waarop het Duitse Centraal Bureau voor de Statistiek nauwkeurig bijhoudt wat de oorzaken zijn van verkeersongevallen. Van de ruim 3.600 ongevallen met letsel in 2015 waarin een technisch gebrek de oorzaak was, bleken (gebreken aan) de banden in 1.117 gevallen de boosdoener; bijna twee keer zoveel als gebrekkige verlichting (642) en remmen (612)*. De Oosterburen zijn dan ook in staat om op basis van deze statistieken beter te handhaven. 

Beleid maken

Edwin Brinksma, branchemanager van VACO, benadrukt het belang van de juiste bandenkeuze: "Hoewel uit het onderzoek blijkt dat het percentage particuliere automobilisten dat vierseizoenenbanden gebruikt al is gegroeid naar 27 en net zoveel mensen winterbanden monteren, is er nog veel werk aan de winkel. In Duitsland bestaat strikte regelgeving over welke band onder een voertuig moet zitten en dat staat zelf op het kentekenbewijs beschreven. Hiervan afwijken is zonder herkeuring niet toegestaan. Wanneer we de cijfers in Duitsland zien, kun je op je vingers natellen dat het in Nederland nog veel slechter gesteld moet zijn, want hier is op het gebied van banden veel meer toegestaan. En als we in Nederland net zoals in Duitsland de details uit ongevalsonderzoek zouden ontsluiten, is het een stuk eenvoudiger om beleid te maken, te handhaven en bewustzijn te creëren bij het publiek."

*: Bron Statistisches Bundesamt

Reacties

Ik denk dat als men deze data goed onderzoekt dat we tot de conclusie moeten komen dat meer dan 80 % van de ongevallen wordt veroorzaakt door menselijk falen.

Natuurlijk is de keuze van het juiste gereedschap een grote factor. Maar ik moet helaas, op basis van 35 jaar ervaring, tot de conclusie komen dat het meer een gebrek aan opleiding is.

Ziet u wel eens les auto’s op de snelweg? (bijna niet) De meeste rijscholen oefenen het rondje om de kerk dat wordt gebruikt als examentraject. Na het behalen van het rijbewijs mogen ze dat zelf uitzoeken. De files van alledag geven daar een goed beeld van, kleine foutjes met grote gevolgen.

Heeft u een basis-rijopleiding gehad met een rijvaardigheidstraining of anti-sliptraining? Hoe te handelen om noodsituaties (want daar hebben we het over) te voorkomen of op te lossen. De kennis en vaardigheden op dit gebied is zeer laag.Niemand leert wat van de plotselinge nood situatie in de praktijk. Hooguit de schrik en een tijdelijk aangepast gedrag. Ik geef o.a. trainingen aan jongeren, deze weten niets meer dan wij ouderen. 35 jaar geleden werd het ABS geïntroduceerd, ik zie nog steeds de grote ogen en de verwondering van mijn cursisten als ik de werking en beperking daarvan uitleg. De techniek schrijdt voort maar de gebruiker staat stil, al jaren.

Ik pleit ook voor betere banden onder iedere auto maar nog meer voor betere handen aan het stuur. Met de kennis en vaardigheid om in noodsituaties voor een oplossing te zorgen. Maar vooral nog meer om dit te voorkomen.

Begin bij de wortel en geef deze de juiste voedingstoffen om te groeien.

Leo Krippendorf
Voertuigbeheersing Nederland

Geplaatst door: leo Krippendorf op
Brancheverenigingen pleiten voor meer data uit ongevalsonderzoek - Automobielmanagement.nl

Brancheverenigingen pleiten voor meer data uit ongevalsonderzoek

Brancheverenigingen Bovag en Vaco roepen een nieuw kabinet op meer werk te maken van informatie uit ongevallenanalyses. In de verkiezingsprogramma’s van politieke partijen is verkeersveiligheid een ondergeschoven kindje, terwijl in bijvoorbeeld Duitsland gedetailleerde informatie over de oorzaken van verkeersongevallen openbaar beschikbaar is.

Brancheverenigingen pleiten voor meer data uit ongevalsonderzoek

Volgens Bovag-voorzitter Bertho Eckhardt moet verkeersveiligheid hoger op de politieke agenda: "Details uit ongevallenanalyses zijn onmisbaar voor overheden en handhavers, want alleen op die manier kun je de juiste keuzes maken. Als bij ongevallen in winterse omstandigheden auto’s met zomerbanden zijn betrokken of zelfs (mede) oorzaak zijn, vanwege de langere remweg, dan lijkt ons dat toch relevante informatie die ook nog eens bijdraagt aan meer bewustwording bij de automobilist. Nu blijven zulke details vaak in de politiearchieven, terwijl bij alleen blikschade er überhaupt geen registratie plaatsvindt. Helaas zien we dat verkeersveiligheid in de verkiezingsprogramma’s geen prioriteit heeft. Zelfs niet nu duidelijk is dat het aantal verkeersslachtoffers niet daalt."
 

Duitse statistieken

De noodzaak tot meer ongevalsinformatie wordt geïllustreerd door een onderzoek van bureau Markteffect in opdracht van beide organisaties, onder 863 particuliere automobilisten over de bandenkeuze in de winter. Daaruit blijkt dat 1 op de 6 respondenten niet weet met welk soort banden zijn of haar auto is uitgerust, ruim driekwart is niet bekend met het sinds 2012 verplichte Europese bandenlabel, 29 procent zegt in de winter door te rijden met zomerbanden en 18 procent kiest bij een volgende aanschaf resoluut voor de goedkoopste banden. Bovag en Vaco wijzen op de manier waarop het Duitse Centraal Bureau voor de Statistiek nauwkeurig bijhoudt wat de oorzaken zijn van verkeersongevallen. Van de ruim 3.600 ongevallen met letsel in 2015 waarin een technisch gebrek de oorzaak was, bleken (gebreken aan) de banden in 1.117 gevallen de boosdoener; bijna twee keer zoveel als gebrekkige verlichting (642) en remmen (612)*. De Oosterburen zijn dan ook in staat om op basis van deze statistieken beter te handhaven. 

Beleid maken

Edwin Brinksma, branchemanager van VACO, benadrukt het belang van de juiste bandenkeuze: "Hoewel uit het onderzoek blijkt dat het percentage particuliere automobilisten dat vierseizoenenbanden gebruikt al is gegroeid naar 27 en net zoveel mensen winterbanden monteren, is er nog veel werk aan de winkel. In Duitsland bestaat strikte regelgeving over welke band onder een voertuig moet zitten en dat staat zelf op het kentekenbewijs beschreven. Hiervan afwijken is zonder herkeuring niet toegestaan. Wanneer we de cijfers in Duitsland zien, kun je op je vingers natellen dat het in Nederland nog veel slechter gesteld moet zijn, want hier is op het gebied van banden veel meer toegestaan. En als we in Nederland net zoals in Duitsland de details uit ongevalsonderzoek zouden ontsluiten, is het een stuk eenvoudiger om beleid te maken, te handhaven en bewustzijn te creëren bij het publiek."

*: Bron Statistisches Bundesamt

Reacties

Ik denk dat als men deze data goed onderzoekt dat we tot de conclusie moeten komen dat meer dan 80 % van de ongevallen wordt veroorzaakt door menselijk falen.

Natuurlijk is de keuze van het juiste gereedschap een grote factor. Maar ik moet helaas, op basis van 35 jaar ervaring, tot de conclusie komen dat het meer een gebrek aan opleiding is.

Ziet u wel eens les auto’s op de snelweg? (bijna niet) De meeste rijscholen oefenen het rondje om de kerk dat wordt gebruikt als examentraject. Na het behalen van het rijbewijs mogen ze dat zelf uitzoeken. De files van alledag geven daar een goed beeld van, kleine foutjes met grote gevolgen.

Heeft u een basis-rijopleiding gehad met een rijvaardigheidstraining of anti-sliptraining? Hoe te handelen om noodsituaties (want daar hebben we het over) te voorkomen of op te lossen. De kennis en vaardigheden op dit gebied is zeer laag.Niemand leert wat van de plotselinge nood situatie in de praktijk. Hooguit de schrik en een tijdelijk aangepast gedrag. Ik geef o.a. trainingen aan jongeren, deze weten niets meer dan wij ouderen. 35 jaar geleden werd het ABS geïntroduceerd, ik zie nog steeds de grote ogen en de verwondering van mijn cursisten als ik de werking en beperking daarvan uitleg. De techniek schrijdt voort maar de gebruiker staat stil, al jaren.

Ik pleit ook voor betere banden onder iedere auto maar nog meer voor betere handen aan het stuur. Met de kennis en vaardigheid om in noodsituaties voor een oplossing te zorgen. Maar vooral nog meer om dit te voorkomen.

Begin bij de wortel en geef deze de juiste voedingstoffen om te groeien.

Leo Krippendorf
Voertuigbeheersing Nederland

Geplaatst door: leo Krippendorf op