ACM: ‘prijzen rijklaar maken auto beter zichtbaar’

Na controle heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vastgesteld dat de geadverteerde prijzen van nieuwe auto’s nu inclusief de onvermijdbare autorijklaarkosten worden vermeld. Dit is het resultaat van de actie die de ACM medio 2016 is gestart om te zorgen voor transparante prijzen in de autobranche.

ACM: ‘prijzen rijklaar maken auto beter zichtbaar’

De afgelopen periode heeft de ACM alle 29 importeurs en hun dealers opgedragen hun prijzen inclusief de onvermijdbare kosten te vermelden.

Wat was het probleem?
Vrijwel alle automerken adverteerden met prijzen waarin de verplichte kosten voor het autorijklaar maken niet waren meegenomen. Het bedrag dat er bij nieuwe auto’s nog bij kwam kon oplopen tot wel 1500 euro. De ACM kreeg hierover signalen van de Consumentenbond en de ANWB. De ACM heeft de branche opgedragen uiterlijk per 1 november 2016 de prijzen inclusief alle onvermijdbare kosten te vermelden. Daarna zou de ACM gaan handhaven. Alleen voor de ‘car configurators’ (online module om je gewenste auto samen te stellen) gold een termijn tot 1 januari 2017.

Resultaat van het toezicht
De ACM heeft geen boete of last onder dwangsom hoeven op te leggen. Bij de controle na 1 november van de advertenties, websites en prijslijsten bleek dat vrijwel alle importeurs niet langer misleidende prijzen hanteerden. Zij zijn vaak ook verantwoordelijk voor het advertentiemateriaal van de dealers. Bij een aantal importeurs constateerde de ACM nog wel tekortkomingen bij prijzen in de ‘car configurators’ en op de website. Nadat de ACM de betrokkenen daarop had aangesproken, pasten ze de prijs aan. Bij een enkeling moest de ACM een last onder dwangsom aankondigen voordat de partij tot aanpassing overging. De ACM zal de ontwikkelingen de komende periode nauwgezet blijven volgen.

Hoe zit het met tweedehands auto’s en motoren?
De regel dat onvermijdbare kosten in de prijs moeten zitten geldt ook voor tweedehands auto’s, motoren, caravans en campers. De komende periode brengt de ACM in kaart hoe groot het probleem hier is en wat een passende aanpak is.

Onvermijdbare kosten in de advertentieprijs
De ACM heeft ‘duidelijke tarieven en voorwaarden’ als thema op haar Agenda staan. De wet schrijft voor dat onvermijdbare kosten in de advertentieprijs moeten worden opgenomen. Bij nieuwe auto’s hebben we het dan bijvoorbeeld over transportkosten, registratie bij de RDW, nummerplaten en de recyclingbijdrage. Bij tweedehandsauto’s gaat het om de kosten die gemaakt moeten worden om de auto veilig en op naam uit de garage mee te kunnen nemen. Consumenten die worden verrast door onvermijdbare extra kosten bij nieuwe of gebruikte auto’s kunnen dit melden bij ConsuWijzer.nl.

ACM: ‘prijzen rijklaar maken auto beter zichtbaar’ - Automobielmanagement.nl

ACM: ‘prijzen rijklaar maken auto beter zichtbaar’

Na controle heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vastgesteld dat de geadverteerde prijzen van nieuwe auto’s nu inclusief de onvermijdbare autorijklaarkosten worden vermeld. Dit is het resultaat van de actie die de ACM medio 2016 is gestart om te zorgen voor transparante prijzen in de autobranche.

ACM: ‘prijzen rijklaar maken auto beter zichtbaar’

De afgelopen periode heeft de ACM alle 29 importeurs en hun dealers opgedragen hun prijzen inclusief de onvermijdbare kosten te vermelden.

Wat was het probleem?
Vrijwel alle automerken adverteerden met prijzen waarin de verplichte kosten voor het autorijklaar maken niet waren meegenomen. Het bedrag dat er bij nieuwe auto’s nog bij kwam kon oplopen tot wel 1500 euro. De ACM kreeg hierover signalen van de Consumentenbond en de ANWB. De ACM heeft de branche opgedragen uiterlijk per 1 november 2016 de prijzen inclusief alle onvermijdbare kosten te vermelden. Daarna zou de ACM gaan handhaven. Alleen voor de ‘car configurators’ (online module om je gewenste auto samen te stellen) gold een termijn tot 1 januari 2017.

Resultaat van het toezicht
De ACM heeft geen boete of last onder dwangsom hoeven op te leggen. Bij de controle na 1 november van de advertenties, websites en prijslijsten bleek dat vrijwel alle importeurs niet langer misleidende prijzen hanteerden. Zij zijn vaak ook verantwoordelijk voor het advertentiemateriaal van de dealers. Bij een aantal importeurs constateerde de ACM nog wel tekortkomingen bij prijzen in de ‘car configurators’ en op de website. Nadat de ACM de betrokkenen daarop had aangesproken, pasten ze de prijs aan. Bij een enkeling moest de ACM een last onder dwangsom aankondigen voordat de partij tot aanpassing overging. De ACM zal de ontwikkelingen de komende periode nauwgezet blijven volgen.

Hoe zit het met tweedehands auto’s en motoren?
De regel dat onvermijdbare kosten in de prijs moeten zitten geldt ook voor tweedehands auto’s, motoren, caravans en campers. De komende periode brengt de ACM in kaart hoe groot het probleem hier is en wat een passende aanpak is.

Onvermijdbare kosten in de advertentieprijs
De ACM heeft ‘duidelijke tarieven en voorwaarden’ als thema op haar Agenda staan. De wet schrijft voor dat onvermijdbare kosten in de advertentieprijs moeten worden opgenomen. Bij nieuwe auto’s hebben we het dan bijvoorbeeld over transportkosten, registratie bij de RDW, nummerplaten en de recyclingbijdrage. Bij tweedehandsauto’s gaat het om de kosten die gemaakt moeten worden om de auto veilig en op naam uit de garage mee te kunnen nemen. Consumenten die worden verrast door onvermijdbare extra kosten bij nieuwe of gebruikte auto’s kunnen dit melden bij ConsuWijzer.nl.