Toeleveringen
De omzet in de divisie Toeleveringen is gedaald, van 914 naar 892 miljoen euro. Dat heeft vooral te maken met doorgeschoven orders uit de hightech-sector. Het resultaat van de divisie is positief en vergelijkbaar met dat in 2015 en de orderportefeuille is opgelopen van 307 miljoen euro eind 2016 naar 342 miljoen euro in week 8. VDL Groep heeft daarom goede verwachtingen voor deze divisie voor de rest van dit jaar.

Autoassemblage
De divisie Autoassemblage haalde een omzet van 1,4 miljard euro (2015: 912 miljoen). En sloot af met een positief resultaat. Er zijn 87.609 auto’s afgeleverd (Mini Hatch, Cabrio en Countryman). De vooruitzichten zijn positief. Dat komt mede door de uitbreiding van de productie met de Mini Countryman Plug-In Hybrid Electric Vehicle (PHEV) vanaf maart 2017 en met de BMW X1 vanaf augustus 2017. Naast de productie van auto’s levert VDL Nedcar ook persdelen en engineerings- en installatiewerkzaamheden aan derden.

Bussen
De divisie Bussen is erin geslaagd de weg omhoog voort te zetten. Er zijn meer bussen verkocht, met name voor het openbaar vervoer (totaal: 1.021 tegen 1.192 in 2015). VDL Bus & Coach heeft in 2016 72 elektrische bussen geleverd. De omzet kwam uit op 437 miljoen euro (2015: 386 miljoen) en de divisie heeft 2016 winstgevend afgesloten. Mede gezien de orderportefeuille (284 miljoen euro in week 8 van 2017 ten opzichte van 229 miljoen euro eind 2016) verwacht VDL Groep ook voor 2017 een financieel gezond jaar voor de divisie Bussen.

Eindproducten
De omzet van de divisie Eindproducten is in
2016 uitgekomen op 511 miljoen euro. Dat was een jaar eerder 475 miljoen. Het resultaat is teruggelopen, maar de orderportefeuille liep op van 267 miljoen euro eind 2016 naar 271 miljoen euro in week 8 van dit jaar.

Verwachtingen 2017
VDL Groep is 2017 begonnen zoals verwacht: de omzet ligt flink boven het niveau van vorig jaar. De totale omzet na de eerste 8 weken van dit jaar bedroeg 675 miljoen euro en is hiermee aanzienlijk hoger dan in dezelfde periode vorig jaar (407 miljoen euro). De orderportefeuille (exclusief VDL Nedcar) is van 803 miljoen euro eind vorig jaar opgelopen tot 898 miljoen euro in week 8 in 2017.
De vooruitzichten voor alle divisies zijn buitengewoon positief. De groep verwacht dat het aantal medewerkers, de omzet, en het resultaat ook dit jaar weer flink gaan groeien. De verwachtte omzet bedraagt maar liefst 5 miljard euro.
Alle divisies zullen aan die groei bijdragen. De divisie Autoassemblage zal daarin een belangrijk aandeel hebben. Ook de divisie Toeleveringen zal extra groeien door nieuwe investeringen van klanten in de hightech-branche.

Heavy Duty
‘VDL Groep heeft de ambitie om in 2017 een wereldspeler te zijn in de elektrificatie van heavy-duty mobiliteit’, stelt president-directeur Willem van der Leegte. ‘Dat geldt niet alleen voor zware voertuigen, maar ook op het gebied van batterijmanagementsystemen, laadinfrastructuur en energieopslag. Deze en andere innovaties willen we door ontwikkelen om een groter marktaandeel te verkrijgen. Daarnaast streven we ernaar om onze positie in het buitenland te vergroten. Ook gaan we door met het verbreden en versterken van onze eigen organisatie.’