Al 5 bestellingen voor Lightyear One (filmpje)

Nederlandse studententeams winnen geregeld internationale prijzen tijdens de Solar World Challenge met voertuigjes op zonne-energie. Maar daarmee kun je niet het gewone verkeer in. Nu komt een groep oud-studenten met een auto die wel geschikt is voor dagelijks gebruik op de weg: de Lightyear One. Er hangt wel een stevig prijskaartje aan: 119.000 euro, exclusief BTW.

Al 5 bestellingen voor Lightyear One

"We zijn een zelfstandig bedrijf dat is voortgekomen uit het Solar Team van de TU Eindhoven", zegt Tessie Hartjes van Lightyear, de naam van het nieuwe Nederlandse automerk. "We hebben alle kennis uit de studententijd gebruikt om een commerciële zonneauto te ontwikkelen". Op de plaagfoto van de Lightyear One is een auto te zien die je inderdaad zó op de openbare weg tegen zou kunnen komen. Het coupéachtige dak van het cross-over model loopt ver door, maar dat zal ongetwijfeld te maken hebben met het oppervlak dat nodig is voor zonnecellen. Het plan is om in 2019 de eerste 10 exemplaren af te leveren.

Maar de auto is er nog niet. "Toch hebben wij nu al 5 kopers die hem hebben besteld", zegt Hartjes. "Over een jaar willen we 200 bestellingen hebben en dan gaan we hem produceren". De onderdelen komen uit binnen & buitenland. Het in elkaar zetten van de auto moet op de Automotive Campus in Helmond gebeuren. De auto rijdt volledig elektrisch en is naast zonne-energie ook op te laten via het reguliere stroomnet.

Bestaande autofabrikanten experimenteren volop met auto’s die rijden op waterstof en met elektrische auto’s, maar minder met zonne-energie. Bij luxe automerken zie je wel accessoires die worden opgeladen met zonne-energie, zoals airconditioning. Maar allemaal op kleine schaal. Bestaande automerken investeren liever in elektrische auto’s die opladen aan een laadpaal. Technologisch gezien is het wel mogelijk om je accu op te laden uit directe zonne-energie, maar dat is door het klimaat in Nederland nooit genoeg om de auto altijd te laten rijden. Een laadpaal blijft nodig. En het combineren van die 2 technieken is duur. Bovendien is het ontwikkelen van een auto sowieso niet goedkoop. Een nieuw model op de markt brengen, kost een fabrikant ongeveer 1 miljard euro. De jonge auto-ontwerpers willen de Lightyear One voor een paar miljoen bouwen. "We hebben een groot voordeel op bestaande automerken, want zij zitten vast aan standaardmodellen en hun imago. Wij zijn daar helemaal vrij van", zegt Hartjes. Ook zijn er meerdere geïnteresseerde investeerders.

Als de Lightyear One 1 uur aan een gewoon stopcontact met laadvermogen van 3,7 kW gehangen wordt, kan deze 40 kilometer afleggen. Bij een standaard laadpaal van 10 kW neemt de actieradius toe tot 110 kilometer en met een snellader met vermogen van 75 kW is dat 400 à 850 kilometer. Nogal een ruime schatting dus, maar zeker interessante cijfers. Welk aandeel de zonnepanelen kunnen innemen in de actieradius hangt volgens Lightyear af van de regio van gebruik gezien de hoeveelheid zonne-uren: in Honolulu is de opbrengst bijvoorbeeld dubbel zo hoog als in Amsterdam. In Amsterdam zou die hoog genoeg zijn om 10.000 kilometer per jaar af te kunnen leggen.

Over de kosten van de techniek en het Nederlandse klimaat maakt het nieuwe autobedrijf zich geen zorgen. Voor die 10.000 ‘zonkilometers’ moet je ‘m natuurlijk niet in een overdekte parkeergarage zetten, maar dat terzijde. Elke motor krijgt een eigen elektrische motor. Dit betekent dat de Lightyear standaard vierwielaandrijving heeft. Volgend jaar moet de eerste One klaar zijn, dus dan horen we daarover ongetwijfeld meer.

"Als Tesla deze techniek had gehad toen ze begonnen, waren zij ook wel een zonneauto gaan bouwen". Wil je voor die tijd al in het project investeren, dan kun je voor 19.000 euro een exemplaar reserveren. Dat bedrag wordt onder andere gebruikt om de auto verder te ontwikkelen. Voor nog eens 100.000 euro is de One in 2019 daadwerkelijk van jou. Dat jaar moeten de eerste 10 exemplaren van de Lightyear One gereed zijn. De volgende 100 stuks hoopt het bedrijf in 2020 te kunnen leveren.
Voorlopig levert het bedrijf alleen in de Verenigde Staten en de Europese Unie. Leveranciers zorgen voor de onderdelen van de auto; de assemblage doet Lightyear zelf. Bij het bedrijf zijn inmiddels 11 fulltime banen. Onder hen zijn studenten van de TU/e en ex-leden van de Stella en Stella Lux teams. Met die gezinszonneauto won het studententeam van de TU/e meerdere keren de Cruiser klasse van de World Solar Challenge. (bron: Autointernationaal)
 

Reacties

Wat een goed en uniek product! Vervoersmiddel & 5m2 Zonnepanelen & PowerWall/Home Battery in 1. Wereldwijd bruikbaar. Ik ga ervoor! Peter Koenders

Geplaatst door: Peter Koenders op
Al 5 bestellingen voor Lightyear One (filmpje) - Automobielmanagement.nl

Al 5 bestellingen voor Lightyear One (filmpje)

Nederlandse studententeams winnen geregeld internationale prijzen tijdens de Solar World Challenge met voertuigjes op zonne-energie. Maar daarmee kun je niet het gewone verkeer in. Nu komt een groep oud-studenten met een auto die wel geschikt is voor dagelijks gebruik op de weg: de Lightyear One. Er hangt wel een stevig prijskaartje aan: 119.000 euro, exclusief BTW.

Al 5 bestellingen voor Lightyear One

"We zijn een zelfstandig bedrijf dat is voortgekomen uit het Solar Team van de TU Eindhoven", zegt Tessie Hartjes van Lightyear, de naam van het nieuwe Nederlandse automerk. "We hebben alle kennis uit de studententijd gebruikt om een commerciële zonneauto te ontwikkelen". Op de plaagfoto van de Lightyear One is een auto te zien die je inderdaad zó op de openbare weg tegen zou kunnen komen. Het coupéachtige dak van het cross-over model loopt ver door, maar dat zal ongetwijfeld te maken hebben met het oppervlak dat nodig is voor zonnecellen. Het plan is om in 2019 de eerste 10 exemplaren af te leveren.

Maar de auto is er nog niet. "Toch hebben wij nu al 5 kopers die hem hebben besteld", zegt Hartjes. "Over een jaar willen we 200 bestellingen hebben en dan gaan we hem produceren". De onderdelen komen uit binnen & buitenland. Het in elkaar zetten van de auto moet op de Automotive Campus in Helmond gebeuren. De auto rijdt volledig elektrisch en is naast zonne-energie ook op te laten via het reguliere stroomnet.

Bestaande autofabrikanten experimenteren volop met auto’s die rijden op waterstof en met elektrische auto’s, maar minder met zonne-energie. Bij luxe automerken zie je wel accessoires die worden opgeladen met zonne-energie, zoals airconditioning. Maar allemaal op kleine schaal. Bestaande automerken investeren liever in elektrische auto’s die opladen aan een laadpaal. Technologisch gezien is het wel mogelijk om je accu op te laden uit directe zonne-energie, maar dat is door het klimaat in Nederland nooit genoeg om de auto altijd te laten rijden. Een laadpaal blijft nodig. En het combineren van die 2 technieken is duur. Bovendien is het ontwikkelen van een auto sowieso niet goedkoop. Een nieuw model op de markt brengen, kost een fabrikant ongeveer 1 miljard euro. De jonge auto-ontwerpers willen de Lightyear One voor een paar miljoen bouwen. "We hebben een groot voordeel op bestaande automerken, want zij zitten vast aan standaardmodellen en hun imago. Wij zijn daar helemaal vrij van", zegt Hartjes. Ook zijn er meerdere geïnteresseerde investeerders.

Als de Lightyear One 1 uur aan een gewoon stopcontact met laadvermogen van 3,7 kW gehangen wordt, kan deze 40 kilometer afleggen. Bij een standaard laadpaal van 10 kW neemt de actieradius toe tot 110 kilometer en met een snellader met vermogen van 75 kW is dat 400 à 850 kilometer. Nogal een ruime schatting dus, maar zeker interessante cijfers. Welk aandeel de zonnepanelen kunnen innemen in de actieradius hangt volgens Lightyear af van de regio van gebruik gezien de hoeveelheid zonne-uren: in Honolulu is de opbrengst bijvoorbeeld dubbel zo hoog als in Amsterdam. In Amsterdam zou die hoog genoeg zijn om 10.000 kilometer per jaar af te kunnen leggen.

Over de kosten van de techniek en het Nederlandse klimaat maakt het nieuwe autobedrijf zich geen zorgen. Voor die 10.000 ‘zonkilometers’ moet je ‘m natuurlijk niet in een overdekte parkeergarage zetten, maar dat terzijde. Elke motor krijgt een eigen elektrische motor. Dit betekent dat de Lightyear standaard vierwielaandrijving heeft. Volgend jaar moet de eerste One klaar zijn, dus dan horen we daarover ongetwijfeld meer.

"Als Tesla deze techniek had gehad toen ze begonnen, waren zij ook wel een zonneauto gaan bouwen". Wil je voor die tijd al in het project investeren, dan kun je voor 19.000 euro een exemplaar reserveren. Dat bedrag wordt onder andere gebruikt om de auto verder te ontwikkelen. Voor nog eens 100.000 euro is de One in 2019 daadwerkelijk van jou. Dat jaar moeten de eerste 10 exemplaren van de Lightyear One gereed zijn. De volgende 100 stuks hoopt het bedrijf in 2020 te kunnen leveren.
Voorlopig levert het bedrijf alleen in de Verenigde Staten en de Europese Unie. Leveranciers zorgen voor de onderdelen van de auto; de assemblage doet Lightyear zelf. Bij het bedrijf zijn inmiddels 11 fulltime banen. Onder hen zijn studenten van de TU/e en ex-leden van de Stella en Stella Lux teams. Met die gezinszonneauto won het studententeam van de TU/e meerdere keren de Cruiser klasse van de World Solar Challenge. (bron: Autointernationaal)
 

Reacties

Wat een goed en uniek product! Vervoersmiddel & 5m2 Zonnepanelen & PowerWall/Home Battery in 1. Wereldwijd bruikbaar. Ik ga ervoor! Peter Koenders

Geplaatst door: Peter Koenders op