VDL Groep in Eindhoven is erin geslaagd in het eerste halfjaar van 2017 de voorspelde groei te realiseren. De gecombineerde omzet is na de eerste zes maanden uitgekomen op 2,4 miljard euro. Dat is een stijging van 53 procent ten opzichte van het eerste halfjaar van 2016 (1,6 miljard euro). Het resultaat na belasting over het eerste halfjaar laat een stijging zien van ruim 20 procent naar 74,6 miljoen euro. Na de eerste zes maanden van 2016 bedroeg het resultaat 61,9 miljoen euro. De totale orderportefeuille (exclusief divisie Autoassemblage) blijft stabiel op ongeveer 800 miljoen euro. Het aantal medewerkers is toegenomen van 11.827 medio 2016 naar 15.581 een jaar later.  

Autoassemblage

De divisie Autoassemblage heeft in het eerste halfjaar van 2017 een omzet behaald van 1.326 miljoen euro. Dat is een forse stijging ten opzichte van de 637 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2016. De groei van de omzet is voornamelijk gerealiseerd door de productie van de MINI Countryman in opdracht van BMW Group. Het resultaat is in het eerste halfjaar weliswaar winstgevend geweest, maar staat onder druk vanwege het organiseren van de groei. Een verdubbeling van het aantal medewerkers in één jaar heeft impact op velerlei gebieden. In het tweede halfjaar wordt verdere groei verwacht, onder meer doordat men in augustus start met de productie van de BMW X1. 
Toeleveringen

De omzet in de divisie Toeleveringen is gestegen naar 564 miljoen euro, ten opzichte van 451 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2016. De orderportefeuille laat een stijging zien van 307 miljoen euro op 31 december 2016 naar 355 miljoen euro na de eerste zes maanden van dit jaar. De divisie Toeleveringen is in het eerste halfjaar winstgevend geweest en we er wordt een grote groei voorzien bij de bedrijven die actief zijn in deze divisie.  

Bussen
De omzet van de divisie Bussen is gestegen van 218 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2016 naar 245 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2017. De orderportefeuille is gezakt: van 229 miljoen euro eind 2016 naar 208 miljoen euro medio 2017. VDL Bus & Coach heeft het eerste halfjaar van 2017 met licht verlies afgesloten. Dat heeft te maken met hoge investeringen in de ontwikkeling van bussen en met name in elektrische voertuigen. VDL is Europees marktleider op het gebied van elektrisch stadsvervoer en die positie wil het bedrijf versterken. De investeringen zijn gestoeld op het structureel winstgevend maken van de divisie Bussen. VDL ETS, het ontwikkelbedrijf voor wat betreft de elektrificatie van zwaarder vervoer, is ook bezig met de opbouw van haar eerste elektrische vrachtwagen. Eind 2017 zal deze truck rijklaar zijn.

Eindproducten
De divisie Eindproducten heeft in het eerste halfjaar van 2017 een omzet behaald van 291 miljoen euro ten opzichte van 245 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2016. De orderportefeuille is iets gedaald, van 266 miljoen euro eind 2016 naar 224 miljoen euro medio 2017. De divisie Eindproducten heeft het eerste halfjaar winstgevend afgesloten en de vooruitzichten voor het tweede halfjaar zijn positief.
‘VDL Groep maakt een geweldige groei door’, licht president-directeur Willem van der Leegte toe. ‘We investeren op allerlei gebieden om die groei te organiseren. Dat we daarnaast in het eerste halfjaar van 2017 in staat zijn geweest om ons nettoresultaat met ruim 20 procent te verbeteren, stemt ons tevreden.’  

Vakmensen?!
VDL Groep heeft goede verwachtingen voor het tweede halfjaar van 2017. Voor het hele jaar zal de totale omzet uitkomen op ongeveer 5 miljard euro. De orderportefeuilles zijn goed gevuld. De verwachting is dat het nettoresultaat het niveau van recordjaar 2016 (149 miljoen euro) licht zal overtreffen. Dat vakmensen op de arbeidsmarkt schaars zijn, baart het bedrijf zorgen. VDL Groep reageert op die situatie door onder meer met een eigen recruitmentteam actief te zijn op de arbeidsmarkt. Daarnaast werkt men samen met onderwijsinstellingen en overheden en leidt het bedrijf haar vakmensen zelf op. Het tekort aan vakmensen zorgt er ook voor dat er bepaalde werkprocessen geautomatiseerd worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding