Beide bedrijven hebben in een memorandum of understanding afgesproken dat ze gaan bekijken of ze tot een joint-venture kunnen komen voor de verdere ontwikkeling van elektrische auto’s en batterij-technologie. De auto’s komen dan op de markt onder een volledig nieuwe Chinese merknaam.

Ford is daarmee het zoveelste Westerse autobedrijf dat inspeelt op de grote druk van de overheid in Beijing om meer elektrische voertuigen op de weg te brengen om de luchtvervuiling terug te dringen. De Chinese regering eist per 1 januari al dat minstens acht procent van alle nieuwe auto’s een EV is en zal dat percentage de komende tijd jaarlijks opvoeren.

13 modellen in 5 jaar 

Verwacht wordt ook dat er tegen 2025 zeker vier miljoen van dat soort auto’s rond zullen rijden. Ford zelf wil de komende vijf jaar wereldwijd 13 elektrische of hybride modellen lanceren en verwacht wat China betreft dat daar in 2025 ook 70 procent van de door verkochte auto’s een EV zal zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding