Volgend jaar aanpak gesjoemel bij import schadeauto’s

Staatssecretaris Menno Snel van Financiën wil maatregelen nemen tegen gesjoemel met de import van schadeauto’s waarmee belasting (BPM) wordt ontdoken.

Dit meldt het Financieele Dagblad op basis van vragen van CDA-er Pieter Omtzigt tijdens het Vragenuur van de Tweede Kamer.  

Businessmodel

De Staatssecretaris zei een businessmodel te zien "dat we graag willen aanpakken." Volgens Snel brengen handelaren dit jaar meer dan 200.000 auto’s via parallelimport op de markt: "Dat is meer dan een natuurlijk handelsvolume."

Omtzigt stelde dat handelaren op grote schaal sjoemelen met beschadigde auto’s, ongeveer een kwart van de totale import. Ze worden bij de toelatingskeuring te laag getaxeerd en worden daarna weer in nieuwstaat gebracht. Als voorbeeld noemde hij een beschadigde deur die vóór binnenkomst in Nederland in de auto wordt gezet en na de importkeuring weer wordt vervangen door het origineel: "Dat doen ze niet voor een paar tientjes." 

Nader plan

Volgens Snel heeft de fiscus vorig jaar over 49.000 ingevoerde schadeauto’s voor 68 miljoen euro aan BPM geheven. Hij wil komend voorjaar met een nader plan komen om er een einde aan te maken. "Maar dat zal niet eenvoudig zijn." (Bron: Financieele Dagblad)

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Volgend jaar aanpak gesjoemel bij import schadeauto’s - Automobielmanagement.nl

Volgend jaar aanpak gesjoemel bij import schadeauto’s

Staatssecretaris Menno Snel van Financiën wil maatregelen nemen tegen gesjoemel met de import van schadeauto’s waarmee belasting (BPM) wordt ontdoken.

Dit meldt het Financieele Dagblad op basis van vragen van CDA-er Pieter Omtzigt tijdens het Vragenuur van de Tweede Kamer.  

Businessmodel

De Staatssecretaris zei een businessmodel te zien "dat we graag willen aanpakken." Volgens Snel brengen handelaren dit jaar meer dan 200.000 auto’s via parallelimport op de markt: "Dat is meer dan een natuurlijk handelsvolume."

Omtzigt stelde dat handelaren op grote schaal sjoemelen met beschadigde auto’s, ongeveer een kwart van de totale import. Ze worden bij de toelatingskeuring te laag getaxeerd en worden daarna weer in nieuwstaat gebracht. Als voorbeeld noemde hij een beschadigde deur die vóór binnenkomst in Nederland in de auto wordt gezet en na de importkeuring weer wordt vervangen door het origineel: "Dat doen ze niet voor een paar tientjes." 

Nader plan

Volgens Snel heeft de fiscus vorig jaar over 49.000 ingevoerde schadeauto’s voor 68 miljoen euro aan BPM geheven. Hij wil komend voorjaar met een nader plan komen om er een einde aan te maken. "Maar dat zal niet eenvoudig zijn." (Bron: Financieele Dagblad)

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding