Dat volgt op de uitspraak van de Autoriteit Consument & Markt ACM dat Volkswagen consumenten heeft misleid bij de verkoop van dieselauto’s. De ACM heeft VW ook een maximale boete opgelegd van 450.000 euro.

In september 2016 diende de Consumentenbond een handhavingsverzoek in bij de ACM om zo’n uitspraak te krijgen over de oneerlijke en misleidende praktijken van Volkswagen. Directeur Bart Combée: "Volkswagen houdt zich al jaren van de domme en beweert in Europa niets verkeerd te hebben gedaan. Wij zijn echter van mening dat de autobouwer doelbewust de uitstootgegevens van zijn dieselauto’s heeft gemanipuleerd om zo hun auto’s positief door de typegoedkeuringstest te laten komen. Consumenten hebben daardoor onder valse voorwendselen auto’s gekocht, waarvan ze dachten dat die aan de wettelijke milieueisen voldeden. Met de uitspraak van de ACM hebben consumenten, en wij, munitie om Volkswagen te bewegen tot een compensatieregeling."

In de periode 2009 tot 2015 heeft Volkswagen consumenten misleid door auto’s aan te prijzen als milieuvriendelijk, terwijl die dat in werkelijkheid niet waren, zo stelt de ACM. De resultaten van de emissietests werden met behulp van verboden software gemanipuleerd. Een (koop)overeenkomst die tot stand is gekomen als gevolg van een oneerlijke handelspraktijk is wettelijk vernietigbaar, aldus de Consumentenbond. In dit geval kunnen consumenten eisen dat de verkoper hun auto terugneemt en het aankoopbedrag terugbetaalt. Combée: ‘’In de praktijk zal het voor individuele consumenten lastig zijn om dat af te dwingen. Maar met deze uitspraak van de ACM willen wij Volkswagen weer aan tafel krijgen om te praten over een brede compensatieregeling voor Europese consumenten.”