Dat is echter grotendeels veroorzaakt door een afschrijving van 169 miljoen op de consumentenelektronica, de al tijden kwakkelende divisie van de navigatiekastjes- en kaartenleverancier. De groepsomzet daalde met 9 procent naar 903 miljoen euro maar automotive bracht met bijna 329 miljoen euro juist 22 procent meer op. De cijfers werden op de aandelenbeurs van Amsterdam afgestraft met een koersdaling van rond de 10 procent.

Belangrijke opdrachten

Topman Harold Goddijn blijkt toch een tevreden mens: "Onze business blijft verschuiven naar hogere brutomarges, een betere voorspelbaarheid door langere termijn contracten en meer rechtstreekse kasstromen. Meer dan 60 procent van onze omzet komt nu van data, software en diensten. We zijn een software technologiebedrijf aan het worden met een leidende positie bij connected cars, fleet management en online locatie en navigatiediensten." Goddijn prijst vooral de goede resultaten bij Automotive die te danken zijn aan belangrijke opdrachten in Noord-Amerika. TomTom telt meer dan 800.000 auto’s die verbonden zijn aan haar fleetmanagement platform. Bovendien worden de online locatie en navigatie diensten dit jaar nog opgenomen in het Azure platform van Microsoft.