Gesjoemel met verzekeringen deelauto’s

Met de verzekering van deelauto’s wordt op steeds grotere schaal gesjoemeld. Eigenaren verhuren de auto na een kleine schade aan een bekende die de schade nog wat erger maakt en de reparatie vervolgens claimt bij de verzekering.

Om aan die praktijken een einde te maken hebben het platform voor autodelen Snappcar en verzekeraar Allianz de teugels fors aangetrokken, meldt het Financieel Dagblad.
Het eigen risico is fors verhoogd maar bovendien geldt nu een maximum voor de uit te keren schade. Wie een auto heeft die ouder is dan tien jaar, krijgt nog maar maximaal 750 euro of in sommige gevallen 1250 euro uitgekeerd. Zelfs als de huurder een blinkende twaalf jaar oude Mercedes, Jaguar of BMW helemaal in de vernieling rijdt, legt het FD uit. Ook het concurrerende platform MyWheels ziet de risico’s toenemen en verwacht de verzekering, die via Centraal Beheer loopt, te moeten versoberen.
De toename van het gesjoemel is volgens Snappcar te wijten aan de snelle groei. Het bedrijf begon als kleinschalig platform in Utrecht maar is nu internationaal actief voor rond een half miljoen leden. Bovendien konden de autodelers het eigen risico redelijk goedkoop afkopen. Vooral mensen die voor het eerst huren claimen relatief vaak schade, merkte Snappcar, en verdubbelt daarom juist voor eerste keer huur het eigen risico naar 500 euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Ooit begonnen met een ideële gedachte: minder auto’s op straat, door efficiënter gebruik van het huidige wagenpark. Inmiddels is de geest uit de fles en is SnappCar niets anders dan een manier om “private lease” onder de aandacht te brengen.

Het overgrote deel van de oorspronkelijke verhuurders (auto’s ouder dan 10 jaar) laten ze in de steek en schepen ze af met een schijntje (max. € 750,-) bij schade of total-loss. Het risico ligt nu dus niet meer bij het platform SnappCar of bij de verzekeraar, maar bij de welwillende die zijn auto uitleent aan wildvreemden.

Stuitend is de wijze van “adverteren” door SnappCar voor het verhuren/huren van cabrio’s of oldtimers voor jubilea of bruiloften. De bezitters van deze automobielen zijn summier (1 email) geïnformeerd over de veranderde verzekeringspolisvoorwaarden. Een kostbare MG cabriolet of Jaguar total-loss na verhuur? U moet het doen met maximaal € 750,-.
En omdat de meeste oldtimer verzekeringen uitleen/verhuur uitsluiten, kon SnappCar wel eens uitlopen in een tranendal.

Het minste wat de nieuwe private-leasemaatschappij-SnappCar kan doen, is schriftelijk (post) alle eigenaren van voertuigen ouder dan 10 jaar benaderen om ze te wijzen op deze risico’s en de mogelijke uitsluiting van de eigen verzekering.

Geplaatst door: Marco de Zwart op
Gesjoemel met verzekeringen deelauto’s - Automobielmanagement.nl

Gesjoemel met verzekeringen deelauto’s

Met de verzekering van deelauto’s wordt op steeds grotere schaal gesjoemeld. Eigenaren verhuren de auto na een kleine schade aan een bekende die de schade nog wat erger maakt en de reparatie vervolgens claimt bij de verzekering.

Om aan die praktijken een einde te maken hebben het platform voor autodelen Snappcar en verzekeraar Allianz de teugels fors aangetrokken, meldt het Financieel Dagblad.
Het eigen risico is fors verhoogd maar bovendien geldt nu een maximum voor de uit te keren schade. Wie een auto heeft die ouder is dan tien jaar, krijgt nog maar maximaal 750 euro of in sommige gevallen 1250 euro uitgekeerd. Zelfs als de huurder een blinkende twaalf jaar oude Mercedes, Jaguar of BMW helemaal in de vernieling rijdt, legt het FD uit. Ook het concurrerende platform MyWheels ziet de risico’s toenemen en verwacht de verzekering, die via Centraal Beheer loopt, te moeten versoberen.
De toename van het gesjoemel is volgens Snappcar te wijten aan de snelle groei. Het bedrijf begon als kleinschalig platform in Utrecht maar is nu internationaal actief voor rond een half miljoen leden. Bovendien konden de autodelers het eigen risico redelijk goedkoop afkopen. Vooral mensen die voor het eerst huren claimen relatief vaak schade, merkte Snappcar, en verdubbelt daarom juist voor eerste keer huur het eigen risico naar 500 euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Ooit begonnen met een ideële gedachte: minder auto’s op straat, door efficiënter gebruik van het huidige wagenpark. Inmiddels is de geest uit de fles en is SnappCar niets anders dan een manier om “private lease” onder de aandacht te brengen.

Het overgrote deel van de oorspronkelijke verhuurders (auto’s ouder dan 10 jaar) laten ze in de steek en schepen ze af met een schijntje (max. € 750,-) bij schade of total-loss. Het risico ligt nu dus niet meer bij het platform SnappCar of bij de verzekeraar, maar bij de welwillende die zijn auto uitleent aan wildvreemden.

Stuitend is de wijze van “adverteren” door SnappCar voor het verhuren/huren van cabrio’s of oldtimers voor jubilea of bruiloften. De bezitters van deze automobielen zijn summier (1 email) geïnformeerd over de veranderde verzekeringspolisvoorwaarden. Een kostbare MG cabriolet of Jaguar total-loss na verhuur? U moet het doen met maximaal € 750,-.
En omdat de meeste oldtimer verzekeringen uitleen/verhuur uitsluiten, kon SnappCar wel eens uitlopen in een tranendal.

Het minste wat de nieuwe private-leasemaatschappij-SnappCar kan doen, is schriftelijk (post) alle eigenaren van voertuigen ouder dan 10 jaar benaderen om ze te wijzen op deze risico’s en de mogelijke uitsluiting van de eigen verzekering.

Geplaatst door: Marco de Zwart op