Een flink deel van de totale productie gaat dit jaar naar Nederland om de fiscale deadline van eind 2018 te kunnen halen. Daarna verandert het 4 procent bijtellingtarief immers. Dat belooft wat, want er zijn er al tegen de tweeduizend besteld en dat aantal kan, zo voorspellen wij na de eerste testritten, makkelijk verdubbelen. De iPace heeft niet alleen een grote range, maar is ook zeer dynamisch. Noem het een sport-SUV.

Lukt het om die te verwachten aantallen tijdig te registreren? Normaal gesproken bijna niet, maar het plan is dat de 20 dealers een extra afleverspecialist krijgen. De ervaring bij andere merken leert immers dat de financiële kant, inruiltransacties, logistiek van de benodigde laders en papierwinkel bij zulke grote aantallen een enorme uitdaging kan worden. Het is bovendien een voor Jaguar compleet nieuw product dat meer uitleg behoeft en andere, nieuwe klanten in de showroom brengt. Alleen het laden voor aflevering van gemiddeld een paar honderd auto’s per dealer is al een verhaal apart.

Woordvoerder Aldo Troost: "De auto’s komen in de tweede helft van het jaar, vanaf juli. We denken erover om voor de betreffende periode bij de twintig dealers een aflevering specialist aan te stellen, want reken maar uit wat die aantallen per dealer betekenen. Feitelijk moet de verkoper bij wijze van spreken alleen nog een hand geven wanneer de iPace daadwerkelijk de weg op gaat."

De iPace is er vanaf zo’n 80 mille, maar in de praktijk zal het dit jaar vooral over de First Edition topversie van ruim een ton gaan. Zoals dat bijvoorbeeld ook bij de Volvo XC90 Plug-in gebeurde. (Rob van Ginneken)