Het Amsterdamse bedrijf denkt dankzij goede resultaten in de autodivisie nu uit te komen op zo’n 825 miljoen terwijl eerst 800 miljoen haalbaar werd geacht. Wel begint CEO Harold Goddijn zich wat zorgen te maken over de autosector. Hij merkt vooral dat de autobedrijven nerveus beginnen te worden over de nog steeds feller wordende handelsoorlog.

TomTom draaide in het afgelopen kwartaal een omzet van 231,4 miljoen euro. Dat is weliswaar negen procent minder dan een jaar eerder maar dat is geheel te wijten aan de consumentenbusiness, dat wil zeggen de aloude navigatiekastjes maar ook smart watches, waar de omzet met nagenoeg een kwart inzakte. Automotive zag de verkopen juist met zes procent toenemen naar 92,6 miljoen terwijl telematica met 43,9 miljoen zeven procent omzetgroei wist te realiseren. Op die verkopen realiseerde TomTom een brutowinst van 165,6 miljoen, dat is twee procent meer op jaarbasis.

Goddijn: "Onze positieve start van 2018 hield in het tweede kwartaal aan. Automotive blijft sterk groeien en onze brutomarge verbeterde verder, wat resulteerde in een hogere brutowinst. Ons kaarten productiesysteem is verder versterkt door automatische multi-source map fusion en machine learning wat leidt tot snellere cyclustijden en lagere operationele kosten." Uit de toelichting op de cijfers blijkt verder wel dat de omzetgroei onder meer te danken is aan een hogere contractwaarde bij één afnemer. In de afgelopen periode sloot TomTom verder weer enkele interessante samenwerkingen, onder meer met Toyota voor een aantal Zuid-Amerikaanse landen en met ParkWhiz voor parkeernavigatie in de Verenigde Staten en Canada.