Het illegale zit hem in de constructie van deze BV’s, meldt De Volkskrant. Sofyan Mbarki, PvdA-fractievoorzitter in Amsterdam, spreekt in dat verband van plof-BV’s. Die hebben taxivergunningen en KvK-inschrijvingen, dus op papier lijkt alles te kloppen. Aan de werkwijze schort het echter nogal.

De soms tientallen auto’s van de BV worden per week verpacht aan chauffeurs die zelf geen taxipapieren en KvK-inschrijving hebben. Met Uber-accounts die financieel onder dat van de BV hangen, verdienen ze geld dat op de rekening van de verpachter wordt gestort. Die houdt een deel van dat geld en betaalt een deel zwart uit aan de chauffeurs. Als de Belastingdienst lucht van de praktijken krijgt, laten de eigenaren hun BV’s failliet gaan om vervolgens met een nieuwe BV het kunstje te herhalen.

Snel geld verdienen

De twintig illegale taxibedrijven die vorige maand door ILT, politie en Belastingdienst werden opgerold, werken op deze manier. En ze blijken vooral via Uber veel klanten te werven en snel geld te verdienen, wat weer ten koste gaat van taxibedrijven die zich wel aan de regels houden. Uber keurt fraude af en probeert het ook te helpen voorkomen, maar voelt zich niet verantwoordelijk voor deze kwestie. Taxiondernemers die via de app werk binnenhalen zijn er zelf verantwoordelijk voor dat ze zich aan de regels houden, aldus het bedrijf. (Bron: Taxipro)