VDL Nedcar zal minder dan 200.000 auto’s bouwen

VDL Nedcar in Born zal dit jaar een stuk minder auto’s bouwen dan in 2018. Voorlopig wordt uitgegaan van minder dan 200.000 exemplaren terwijl er vorig jaar nog ruim 200.000 Mini’s en BMW X1’s van de band rolden.

VDL Nedcar kon daarmee 3,6 miljard euro bijdragen aan de omzet van 5,97 miljard van moederbedrijf VDL Groep. Dat zag daarmee die omzet 18 procent toenemen vergeleken met het voorafgaande jaar. Daarop werd een nettowinst behaald van 178 miljoen euro, een toename met 16 procent. “We zijn hartstikke tevreden met het resultaat over 2018”, aldus president-directeur Willem van der Leegte.

“2018 is voor VDL Nedcar een inspannend jaar geweest. Vanwege de uitdagende doelstelling is veel werk verzet. Aan het einde van het jaar zijn alle gestelde doelen behaald. Het aantal te bouwen MINI’s en BMW X1’en is substantieel gegroeid: van 168.969 in 2017 naar ruim 200.000 auto’s in 2018. Voor de vierde keer in de historie van onze autofabriek is het aantal in één jaar geproduceerde auto’s de 200.000 gepasseerd. Als gevolg van ontwikkelingen op de mondiale automarkt zullen naar verwachting in 2019 minder auto’s worden gebouwd. Wij hebben de flexibele arbeidsschil bij VDL Nedcar met ruim duizend medewerkers teruggebracht. In totaal werken bij VDL Nedcar nu ongeveer 6.000 medewerkers,” schrijft de groep in een jaarbericht. VDL wil op termijn wel een nieuwe productielijn opzetten in Born, voor BMW of een tweede opdrachtgever uit de auto-industrie. In 2022 en 2023 worden naar verwachting de laatste auto’s van de huidige modellen geproduceerd in Limburg.

De VDL Groep is ook een grote fabrikant van elektrische bussen. Vorig jaar werden als hoogtepunt in één keer honderd van die bussen in bedrijf gesteld in Amstelland-Meerlanden. Daarnaast zijn vorig jaar honderden elektrische stadsbussen besteld die in 2019 gaan rijden in onder andere Amsterdam, Rotterdam en Maastricht. “De honderden elektrische bussen die sinds november 2016 aan 14 steden zijn geleverd, hebben samen meer dan 22 miljoen ‘schone’ kilometers op de teller.” VDL Bus sloot 2018 wel af met een verlies, veroorzaakt door de hoge investeringen nieuwe aandrijftechnieken zowel op batterij als waterstof.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

VDL Nedcar zal minder dan 200.000 auto’s bouwen - Automobielmanagement.nl

VDL Nedcar zal minder dan 200.000 auto’s bouwen

VDL Nedcar in Born zal dit jaar een stuk minder auto’s bouwen dan in 2018. Voorlopig wordt uitgegaan van minder dan 200.000 exemplaren terwijl er vorig jaar nog ruim 200.000 Mini’s en BMW X1’s van de band rolden.

VDL Nedcar kon daarmee 3,6 miljard euro bijdragen aan de omzet van 5,97 miljard van moederbedrijf VDL Groep. Dat zag daarmee die omzet 18 procent toenemen vergeleken met het voorafgaande jaar. Daarop werd een nettowinst behaald van 178 miljoen euro, een toename met 16 procent. “We zijn hartstikke tevreden met het resultaat over 2018”, aldus president-directeur Willem van der Leegte.

“2018 is voor VDL Nedcar een inspannend jaar geweest. Vanwege de uitdagende doelstelling is veel werk verzet. Aan het einde van het jaar zijn alle gestelde doelen behaald. Het aantal te bouwen MINI’s en BMW X1’en is substantieel gegroeid: van 168.969 in 2017 naar ruim 200.000 auto’s in 2018. Voor de vierde keer in de historie van onze autofabriek is het aantal in één jaar geproduceerde auto’s de 200.000 gepasseerd. Als gevolg van ontwikkelingen op de mondiale automarkt zullen naar verwachting in 2019 minder auto’s worden gebouwd. Wij hebben de flexibele arbeidsschil bij VDL Nedcar met ruim duizend medewerkers teruggebracht. In totaal werken bij VDL Nedcar nu ongeveer 6.000 medewerkers,” schrijft de groep in een jaarbericht. VDL wil op termijn wel een nieuwe productielijn opzetten in Born, voor BMW of een tweede opdrachtgever uit de auto-industrie. In 2022 en 2023 worden naar verwachting de laatste auto’s van de huidige modellen geproduceerd in Limburg.

De VDL Groep is ook een grote fabrikant van elektrische bussen. Vorig jaar werden als hoogtepunt in één keer honderd van die bussen in bedrijf gesteld in Amstelland-Meerlanden. Daarnaast zijn vorig jaar honderden elektrische stadsbussen besteld die in 2019 gaan rijden in onder andere Amsterdam, Rotterdam en Maastricht. “De honderden elektrische bussen die sinds november 2016 aan 14 steden zijn geleverd, hebben samen meer dan 22 miljoen ‘schone’ kilometers op de teller.” VDL Bus sloot 2018 wel af met een verlies, veroorzaakt door de hoge investeringen nieuwe aandrijftechnieken zowel op batterij als waterstof.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding