De brancheorganisatie luidt de noodklok en roept staatssecretaris Snel van Financiën in een brandbrief op om direct de BPM-tabel te herzien. Na de eerste twee maanden van 2019 ligt de nieuwverkoop zo’n 15 procent lager dan een jaar eerder. En een rondgang langs Bovag-bedrijven leert dat de orderportefeuilles zo goed als leeg zijn. Dat heeft desastreuze gevolgen in een bedrijfstak waar de marges onder druk staan en in 2018 een overall rendement van nog geen 1 procent werd behaald.

Onzekerheid

Een belangrijke oorzaak van deze extreme daling van de nieuwverkopen is de grote onzekerheid bij kopers over fiscale maatregelen en hun effect op de prijs. Inmiddels is door onafhankelijk onderzoek vastgesteld dat door invoering van de WLTP-regels (en bijbehorende ‘papieren’ stijging van de CO2-uitstoot) de BPM zo’n 800 euro per benzineauto is gestegen in de populaire segmenten en gemiddeld liefst 2.000 euro steeg bij diesels.

‘Niet méér betalen’

De vorige staatssecretaris Wiebes schreef hierover aan de Tweede Kamer: “Het is niet de bedoeling dat automobilisten alleen als gevolg van een nieuwe testmethode meer gaan betalen.” Nu onomstotelijk is vastgesteld dat dat wél gebeurt, en de autobedrijven in moeilijkheden komen, roept Bovag de huidige staatssecretaris op de BPM- tabel per direct te herzien, om rust in de markt te herstellen. Men wil daar zo snel mogelijk over in gesprek met de staatsecretaris.

Achtergrond

Diverse onderzoeken laten inmiddels het consistente beeld zien dat de CO2 NEDC 2.0-waarden gemiddeld genomen bijna tien gram hoger liggen dan de NEDC 1.0 waarden. Zo houdt internationaal dataleverancier JATO een database bij waar bijna drieduizend modeluitvoeringen geregistreerd staan waarvan de WLTP- (en dus NEDC 2.0-)auto direct kan worden gekoppeld aan een 1-op-1 vergelijkbare NEDC (1.0)-voorganger. Bij benzine-uitvoeringen is de stijging negen gram CO2/km en bij diesels zelfs twaalf gram CO2/km. Dit correspondeert met een BPM-stijging van rond de 800 euro in de populaire benzinesegmenten en liefst 2.000 euro bij diesels.

Bekijk HIER de brandbrief en de JATO-cijfers.