Achtergrond: Moordende concurrentie snellaadpalen verwacht

Het aantal snellaadpunten voor elektrische auto’s in Nederland gaat komende jaren fors toenemen. Dat voorspellen onderzoekers van ElaadNL. Uit een rapport van het kennis- en innovatiecentrum, dat zich bezighoudt met laadinfrastructuur, blijkt dat het huidige aantal van duizend snellaadpunten tussen nu en 2025 minimaal verdubbelt en mogelijk zelfs verachtvoudigt. Dat biedt niet alleen grote kansen voor tankstations, maar ook voor nieuwe spelers. De concurrentie kon wel eens moordend gaan worden.

Achtergrond: Moordende concurrentie snellaadpalen verwacht

ElaadNL verwacht dat er in 2025 minimaal 2.400 snellaadpalen in Nederland zullen zijn. In het meest hoge scenario komt het aantal volgens de onderzoekers zelfs uit op 7.900 snellaadpunten. Ter vergelijking: op dit moment zijn er in Nederland ruim vierduizend tankstations. Het leveren van brandstof voor auto’s is een taak die traditioneel is weggelegd voor tankstations. Maar met de opkomst van elektrische auto’s melden ook nieuwe concurrenten zich aan het front. En die zullen een flinke hap uit de taart nemen, verwachten de onderzoekers.

“De ontwikkelingen van elektrisch vervoer gaan in een dusdanig hoog tempo dat we de impact op het elektriciteitsnet steeds beter in kaart willen krijgen” vertelt Gijs van der Poel, onderzoeker Marktontwikkeling bij ElaadNL. “Daarom publiceren we elk kwartaal een nieuwe Elaad Outlook waarin we de impact van een nieuwe EV-ontwikkeling op het elektriciteitsnet onderzoeken.”

Problemen met capaciteit

Voor netbeheerders brengt de opkomst van snellaadpalen komende jaren behoorlijke uitdagingen met zich mee, benadrukt ElaadNL. De netcapaciteit is namelijk lang niet altijd geschikt voor het plaatsen van laadpalen, helemaal niet als het om laadstations gaat waar met 350 kW geladen gaat worden. Snelladers worden veelal op locaties gerealiseerd waar de middenspanningsring niet altijd aanwezig is of qua capaciteit ontoereikend is.

Van der Poel en zijn collega’s hebben een grote hoeveelheid voor snelladen geschikte locaties in beeld gebracht en afhankelijk van gebiedskenmerken een spreidingsmodel gemaakt. Dit model houdt rekening met factoren als de afstand tot snelwegen, locaties van andere snelladers, activiteiten in de directe omgeving en de locatie in het land. Daaruit komt naar voren hoe kansrijk een locatie is om in de komende jaren te worden voorzien van snelladers. “We zien dat de verzorgingslocaties en corridors langzamerhand allemaal volgebouwd worden, terwijl er in de Randstad een steeds grotere verdichting van het snellaadnetwerk plaatsvindt”, legt Van der Poel uit.

Hevige concurrentie

Uit het onderzoek blijkt dat vier groepen op dit moment inspelen op het exploiteren van snellaadpalen. Een aantal brandstofexploitanten richt zich op dit moment al op het plaatsen van laadpunten. Grote maatschappijen als Shell (NewMotion), Total (PitPoint) en BP (Ecotricity) hebben bedrijven ingelijfd om tankstations van snellaadstations te voorzien. Ook een aantal zelfstandige tankstationpartijen ziet kansen voor laadpalen. Zij zien het aanbieden van elektrisch laden als een interessante manier om het aanbod aan brandstoffen te verbreden en klanten een extra service te bieden.

In 2012 heeft Rijkswaterstaat in totaal 355 verzorgingsplaatsen langs de Nederlandse snelwegen in concessie gegeven. Zo’n tweehonderd gingen er naar Fastned, dat afgelopen jaren op een deel van deze locaties een snellaadstation heeft neergezet. Op een aantal van deze locaties staan inmiddels laadpalen van meerdere aanbieders. Dat heeft afgelopen tijd geleid tot verschillende rechtszaken over het wel of niet mogen exploiteren van de palen.

IONITY, McDonald’s en Van der Valk

Daarnaast leggen ook autofabrikanten de focus steeds vaker op het faciliteren van een laadinfrastructuur. Tesla heeft inmiddels een flink aantal superchargers geplaatst. Verschillende Duitse autobouwers sloegen de handen ineen en bouwen onder de naam IONITY aan een netwerk van snellaadpalen. Dit doen ze overigens in samenwerking met tankstations langs Europese snelwegen.

Daarnaast zien ook nieuwe partijen grote mogelijkheden voor het exploiteren van snellaadpunten naast hun bestaande diensten. Tot deze groep behoren onder meer fastfoodketens, hotels en supermarkten. Alle McDonald’s-locaties in Nederland die een McDrive hebben, krijgen komende tijd een snellaadpaal voor elektrische auto’s. Het gaat om 168 van de in totaal 245 restaurants. De fastfoodketen heeft daarvoor een overeenkomst afgesloten met Nuon. Ook Van der Valk Hotels biedt op steeds meer plekken snelladers aan, op de parkeerplaatsen staan onder meer Tesla-laders en Allego-laadpalen. De verwachting is dat veel meer spelers zich gaan storten op de nieuwe opkomende markt van elektrisch snelladen.

Achtergrond: Moordende concurrentie snellaadpalen verwacht - Automobielmanagement.nl

Achtergrond: Moordende concurrentie snellaadpalen verwacht

Het aantal snellaadpunten voor elektrische auto’s in Nederland gaat komende jaren fors toenemen. Dat voorspellen onderzoekers van ElaadNL. Uit een rapport van het kennis- en innovatiecentrum, dat zich bezighoudt met laadinfrastructuur, blijkt dat het huidige aantal van duizend snellaadpunten tussen nu en 2025 minimaal verdubbelt en mogelijk zelfs verachtvoudigt. Dat biedt niet alleen grote kansen voor tankstations, maar ook voor nieuwe spelers. De concurrentie kon wel eens moordend gaan worden.

Achtergrond: Moordende concurrentie snellaadpalen verwacht

ElaadNL verwacht dat er in 2025 minimaal 2.400 snellaadpalen in Nederland zullen zijn. In het meest hoge scenario komt het aantal volgens de onderzoekers zelfs uit op 7.900 snellaadpunten. Ter vergelijking: op dit moment zijn er in Nederland ruim vierduizend tankstations. Het leveren van brandstof voor auto’s is een taak die traditioneel is weggelegd voor tankstations. Maar met de opkomst van elektrische auto’s melden ook nieuwe concurrenten zich aan het front. En die zullen een flinke hap uit de taart nemen, verwachten de onderzoekers.

“De ontwikkelingen van elektrisch vervoer gaan in een dusdanig hoog tempo dat we de impact op het elektriciteitsnet steeds beter in kaart willen krijgen” vertelt Gijs van der Poel, onderzoeker Marktontwikkeling bij ElaadNL. “Daarom publiceren we elk kwartaal een nieuwe Elaad Outlook waarin we de impact van een nieuwe EV-ontwikkeling op het elektriciteitsnet onderzoeken.”

Problemen met capaciteit

Voor netbeheerders brengt de opkomst van snellaadpalen komende jaren behoorlijke uitdagingen met zich mee, benadrukt ElaadNL. De netcapaciteit is namelijk lang niet altijd geschikt voor het plaatsen van laadpalen, helemaal niet als het om laadstations gaat waar met 350 kW geladen gaat worden. Snelladers worden veelal op locaties gerealiseerd waar de middenspanningsring niet altijd aanwezig is of qua capaciteit ontoereikend is.

Van der Poel en zijn collega’s hebben een grote hoeveelheid voor snelladen geschikte locaties in beeld gebracht en afhankelijk van gebiedskenmerken een spreidingsmodel gemaakt. Dit model houdt rekening met factoren als de afstand tot snelwegen, locaties van andere snelladers, activiteiten in de directe omgeving en de locatie in het land. Daaruit komt naar voren hoe kansrijk een locatie is om in de komende jaren te worden voorzien van snelladers. “We zien dat de verzorgingslocaties en corridors langzamerhand allemaal volgebouwd worden, terwijl er in de Randstad een steeds grotere verdichting van het snellaadnetwerk plaatsvindt”, legt Van der Poel uit.

Hevige concurrentie

Uit het onderzoek blijkt dat vier groepen op dit moment inspelen op het exploiteren van snellaadpalen. Een aantal brandstofexploitanten richt zich op dit moment al op het plaatsen van laadpunten. Grote maatschappijen als Shell (NewMotion), Total (PitPoint) en BP (Ecotricity) hebben bedrijven ingelijfd om tankstations van snellaadstations te voorzien. Ook een aantal zelfstandige tankstationpartijen ziet kansen voor laadpalen. Zij zien het aanbieden van elektrisch laden als een interessante manier om het aanbod aan brandstoffen te verbreden en klanten een extra service te bieden.

In 2012 heeft Rijkswaterstaat in totaal 355 verzorgingsplaatsen langs de Nederlandse snelwegen in concessie gegeven. Zo’n tweehonderd gingen er naar Fastned, dat afgelopen jaren op een deel van deze locaties een snellaadstation heeft neergezet. Op een aantal van deze locaties staan inmiddels laadpalen van meerdere aanbieders. Dat heeft afgelopen tijd geleid tot verschillende rechtszaken over het wel of niet mogen exploiteren van de palen.

IONITY, McDonald’s en Van der Valk

Daarnaast leggen ook autofabrikanten de focus steeds vaker op het faciliteren van een laadinfrastructuur. Tesla heeft inmiddels een flink aantal superchargers geplaatst. Verschillende Duitse autobouwers sloegen de handen ineen en bouwen onder de naam IONITY aan een netwerk van snellaadpalen. Dit doen ze overigens in samenwerking met tankstations langs Europese snelwegen.

Daarnaast zien ook nieuwe partijen grote mogelijkheden voor het exploiteren van snellaadpunten naast hun bestaande diensten. Tot deze groep behoren onder meer fastfoodketens, hotels en supermarkten. Alle McDonald’s-locaties in Nederland die een McDrive hebben, krijgen komende tijd een snellaadpaal voor elektrische auto’s. Het gaat om 168 van de in totaal 245 restaurants. De fastfoodketen heeft daarvoor een overeenkomst afgesloten met Nuon. Ook Van der Valk Hotels biedt op steeds meer plekken snelladers aan, op de parkeerplaatsen staan onder meer Tesla-laders en Allego-laadpalen. De verwachting is dat veel meer spelers zich gaan storten op de nieuwe opkomende markt van elektrisch snelladen.