Dit blijkt uit CBS-onderzoek op basis van OESO-cijfers uit 2015, de meest recente gegevens die beschikbaar zijn.

De Europese autoindustrie exporteerde in 2015 voor ruim 208 miljard euro naar landen buiten de Europese Unie. De Verenigde Staten is met 61,7 miljard euro aan exportwaarde de belangrijkste bestemming buiten de EU. De Duitse autoindustrie is de grootste Europese exporteur op dit gebied. Zij exporteerde voor 36,4 miljard euro naar de VS, 59 procent van het totaal. Op de tweede plaats volgt het Verenigd Koninkrijk met 10,4 procent, dan Italië met 8,9 procent.

540 miljoen

Met een exportwaarde van circa 200 miljoen euro is het aandeel van Nederland weliswaar slechts 0,3 procent, toch schiepen in 2015 Nederlandse bedrijven voor meer dan een half miljard aan toegevoegde waarde door rechtstreekse uitvoer aan de VS en toelevering aan de Europese autoindustrie die naar dat land exporteert. Circa 43,9 procent van deze 540 miljoen werd verdiend door toeleveringen aan de Duitse autoindustrie.

Groothandel

Uitgesplitst naar bedrijfstakken was de toegevoegde waarde in de groothandel het grootst met 108,9 miljoen euro, gevolgd door de zakelijke dienstverlening met 83,6 miljoen euro. Het merendeel van deze toegevoegde waarde werd gegenereerd via andere EU-landen. De Nederlandse autoindustrie zelf verdiende 82,7 miljoen euro aan de export van de Europese autoindustrie naar de Verenigde Staten, voornamelijk via rechtstreekse leveringen vanuit Nederland zelf.

Invoerheffingen

Volgens het CBS geeft het onderzoek inzichten in de positie van Nederland in de fragmenterende wereldwijde productieprocessen. Ook wordt duidelijk dat Nederlandse toeleveranciers niet alleen direct maar ook indirect kunnen worden getroffen door bijvoorbeeld een verhoging van Amerikaanse invoerheffingen op Europese auto’s en auto-onderdelen.