De divisie Location Technology, waar TomTom de toekomst op bouwt, zag de omzet met 25 procent toenemen naar 116 miljoen euro. Verder ging de brutowinst over het kwartaal met 8 procent omhoog naar 142 miljoen euro. Op grond van die resultaten is TomTom ook optimistischer voor de verkopen over heel 2019. 

TomTom heeft nu 67 miljoen kilometer weg in 194 landen in haar wereldwijde mapping-database opgenomen. In de afgelopen maand werden die kaarten 1,9 miljard keer bijgewerkt, een nieuw record. “Ons map making platform is verder volwassen geworden. Investeringen in machine learning leidden tot een hogere graad van automatisering, snellere cyclustijden en lagere kosten per aanpassing,’’ legt CEO Harold Goddijn uit. Verder kon voor het eerst omzet worden geboekt op een al eerder afgesloten contract met Microsoft. Dat bedrag was afgelopen kwartaal echter wel hoger dan de komende tijd verwacht kan worden.

TomTom kon de afgelopen tijd de verkoop van de telematica divisie afronden. Verder is de al tijden aanhoudende neergang bij de navigatiekastjes wat tot stilstand gekomen. Afgelopen kwartaal was de omzet in die divisie voor het eerst in tijden vrijwel gelijk aan die van een jaar geleden. TomTom meldt aan de andere kant wel dat de kosten hoger zijn uitgevallen, met name voor personeel.