VW-directeur Rinke van Keimpema: “Volgend jaar zal alles veranderen”

Volkswagen-directeur Rinke van Keimpema voorspelt dat de markt vanaf volgend jaar enorm gaat veranderen, maar ziet de Polo als een vaste waarde.

Volkswagen-directeur Rinke van Keimpema is blij met de titel Zakenauto van het Jaar 2020. Om meerdere redenen. “De Polo draait al zó lang mee in de top, vorig jaar bij de verkiezing nog runner-up zelfs. Dan is het mooi dat je nu wint.” Lachend: “En eerlijk gezegd hadden we ook wel iets van: wordt het geen tijd dat ons merk weer wint?”

De Zakenauto van het Jaar is bovendien een prestigieuze prijs vindt Van Keimpema. Waar je commercieel ook wat mee kunt. “Het heeft waarde. Maar het is natuurlijk ook een mooie opsteker voor de organisatie. Die speelt een hoofdrol in dit succes. Een verhaal apart, als je ziet wat voor stappen daar zijn gemaakt de afgelopen acht jaar. In soms lastige tijden. Je praat nu al gauw over vier-, vijfhonderd man per bedrijf en dat groeit nog. Indikking van het netwerk brengt schaalvergroting. Vaak is er een eigen business center, een zeer belangrijke troefkaart. Dat zie je ook terug in het zakelijke succes van de Polo.”

De jury ziet dat de Polo een beetje de rol van de Golf overneemt. Klopt dat in de praktijk? “Dat is in bepaalde opzichten juist. Je ziet het bijvoorbeeld in de dealershowroom gebeuren. De mensen ontdekken dat de Polo ook volwassen genoeg is voor een gezin. En goed geschikt voor langere ritten. In die zin neemt hij de rol van de Golf over. Maar daar komt dit jaar dan ook een compleet nieuwe generatie van…”

Elektrificatie?
Als we even naar de nabije toekomst mogen kijken: zal ook de Polo meedraaien in het traject van hybridisatie en elektrificatie? “Dit is een prijsgevoelig segment. Voor zover mij bekend is dat nog niet in beeld en dat geldt ook voor mild hybrid oplossingen. Maar wellicht kan dat in een volgende cyclus gaan spelen. De Polo is pas in zijn tweede jaar, mag je niet vergeten.”

Iets heel anders: hoe kijkt u tegen het fenomeen levertijden aan? Een probleem bij deze auto. “Levertijden kunnen inderdaad lang zijn. Een vervelend gegeven, waar je als importeur niet alles aan kunt doen. In elk geval is communicatie daarbij cruciaal. De dealer moet de klant goed over de planning informeren en dan natuurlijk ook woord houden. Het speelt overigens vooral bij auto’s die met speciale specificaties worden besteld. Dan kost het extra tijd. Maar dan nog. Als je duidelijk communiceert loopt men niet zo gauw weg naar pakweg een Fiesta. Wat ons zeker helpt is dat de Polo als model specifiek gevraagd wordt. Ook goede gebruikte exemplaren zijn trouwens zo weg. Voordeel van die vraag naar tweedehands is dat je, op basis van ervaring, voorraad van veelgevraagde uitvoeringen kunt opbouwen, hier bij Pon en ook bij de dealer.”

Waar knelt het probleem qua productie eigenlijk precies? “De productie is verhuisd van Pamplona naar Zuid-Afrika. Een langere lijn tot hier in Nederland zogezegd. Bovendien gaat de shift van diesel naar benzine zo snel dat het wringt met de beschikbaarheid van motoren. Je zag het in ons land al wel tijdig aankomen, dus konden we daar op plannen. Overigens heeft die omslag ook effect op de dealers, omdat diesels vaak meer kilometers maken. Daarin speelt MIND bij ons een belangrijke rol. Connectiviteit van de auto als tool voor een slim wagenpark. Maar het helpt ook om de klant vast te houden, tot een jaar of acht. Ook de tweede eigenaar dus. Digitalisering is voor ons een troefkaart. In toenemende mate ook voor nieuwe services als parkeren. Daarnaast zal elektrisch rijden snel groeien en veel nieuwe klanten brengen.”

Een op de vijf
Even terug naar de rol van private lease. Welke rol speelt die bij de nieuwe Zakenauto van het Jaar? “Bij de Polo gaat al 20 procent via private lease. Het is nog niet goed mogelijk om daar te onderscheiden welke daarvan zakelijk worden gereden. Daar werken we wel aan trouwens, want het is een belangrijke ontwikkeling. De particuliere klant kijkt vaak naar de vanafprijs, maar bijvoorbeeld met een mobiliteitsbudget is het belangrijker wat de maandkosten zijn. Daarbij profiteert de Polo van een hoge restwaarde.”

Over 20 procent gesproken: in Wolfsburg voorspelde men dat Volkswagen zo’n percentage al binnen enkele jaren haalt met zijn elektrische modellen. Ligt Pon wat dat betreft op koers? “Er zijn al flink wat aanmeldingen voor de First Edition – een paar duizend – en dat groeit nog. Een volgende belangrijke stap nemen we met de versies vanaf 30 mille. Ik denk daarom dat we al in 2020 een op de vijf verkochte auto’s als EV halen. Ook de grotere ID Cross komt volgend jaar. De ID’s worden voor de zakelijke rijder interessante auto’s. Je slijt wat meer banden misschien, maar onder de streep rij je goedkoper en de actieradius is inmiddels groot. We brengen om te beginnen met de ID.3 een totaalconcept: onderhoud, laadpunt, energie. Je weet precies waar je aan toe bent.”

Kever, Golf, ID
Je mag aannemen dat er in de autowereld heel wat gaat veranderen door de revolutie in de aandrijftechnieken. Is daar eigenlijk wel op te plannen? “Zeker is in elk geval dat we een ‘interessante’ periode ingaan. In zekere zin vergelijkbaar met runs op auto’s met lage bijtelling, zoals we die in ons land een paar keer mee hebben gemaakt. Maar het grote verschil zal zijn dat déze omslag structureel wordt en geen piekvraag.”

De slotvraag ligt dan voor de hand. De naam ID.3 zegt al dat er ook EV’s onder de middenklasser komen. Daar wordt ook al aan gewerkt is ons recent verteld tijdens het bezoek aan de fabriek in Zwickau. Is daar al kijk op? “We zien de lancering van de ID.3 als een volgende mijlpaal, na de historische momenten van de Kever en de Golf. Als je specifiek naar een elektrische Polo vraagt, zou ik in elk geval zeggen dat het wel even gaat duren. Maar vanaf 2020 speelt de elektrische auto in de autowereld zeker een heel andere rol en de hamvraag is dan: waar komen toekomstige betaalbare EV’s voor in de plaats? Ik zou bijna zeggen: de prijs gaat het leren. En vergeet daarbij de E-Up niet, waarvan de actieradius flink is toegenomen met een scherpe vanafprijs. De grote vraag voor óns is: welke auto’s gaan de ID’s vervangen? Het is moeilijk te bepalen hoeveel Golfs en Polo’s je nog verkoopt, maar dat verwacht de fabriek natuurlijk wel van ons.”

[Foto: Robin Britstra]

Lees ook: VW Polo is Zakenauto van het Jaar 2020

Lees ook: Top autobranche vol waardering voor Driving Business 2019

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

VW-directeur Rinke van Keimpema: “Volgend jaar zal alles veranderen” - Automobielmanagement.nl

VW-directeur Rinke van Keimpema: “Volgend jaar zal alles veranderen”

Volkswagen-directeur Rinke van Keimpema voorspelt dat de markt vanaf volgend jaar enorm gaat veranderen, maar ziet de Polo als een vaste waarde.

Volkswagen-directeur Rinke van Keimpema is blij met de titel Zakenauto van het Jaar 2020. Om meerdere redenen. “De Polo draait al zó lang mee in de top, vorig jaar bij de verkiezing nog runner-up zelfs. Dan is het mooi dat je nu wint.” Lachend: “En eerlijk gezegd hadden we ook wel iets van: wordt het geen tijd dat ons merk weer wint?”

De Zakenauto van het Jaar is bovendien een prestigieuze prijs vindt Van Keimpema. Waar je commercieel ook wat mee kunt. “Het heeft waarde. Maar het is natuurlijk ook een mooie opsteker voor de organisatie. Die speelt een hoofdrol in dit succes. Een verhaal apart, als je ziet wat voor stappen daar zijn gemaakt de afgelopen acht jaar. In soms lastige tijden. Je praat nu al gauw over vier-, vijfhonderd man per bedrijf en dat groeit nog. Indikking van het netwerk brengt schaalvergroting. Vaak is er een eigen business center, een zeer belangrijke troefkaart. Dat zie je ook terug in het zakelijke succes van de Polo.”

De jury ziet dat de Polo een beetje de rol van de Golf overneemt. Klopt dat in de praktijk? “Dat is in bepaalde opzichten juist. Je ziet het bijvoorbeeld in de dealershowroom gebeuren. De mensen ontdekken dat de Polo ook volwassen genoeg is voor een gezin. En goed geschikt voor langere ritten. In die zin neemt hij de rol van de Golf over. Maar daar komt dit jaar dan ook een compleet nieuwe generatie van…”

Elektrificatie?
Als we even naar de nabije toekomst mogen kijken: zal ook de Polo meedraaien in het traject van hybridisatie en elektrificatie? “Dit is een prijsgevoelig segment. Voor zover mij bekend is dat nog niet in beeld en dat geldt ook voor mild hybrid oplossingen. Maar wellicht kan dat in een volgende cyclus gaan spelen. De Polo is pas in zijn tweede jaar, mag je niet vergeten.”

Iets heel anders: hoe kijkt u tegen het fenomeen levertijden aan? Een probleem bij deze auto. “Levertijden kunnen inderdaad lang zijn. Een vervelend gegeven, waar je als importeur niet alles aan kunt doen. In elk geval is communicatie daarbij cruciaal. De dealer moet de klant goed over de planning informeren en dan natuurlijk ook woord houden. Het speelt overigens vooral bij auto’s die met speciale specificaties worden besteld. Dan kost het extra tijd. Maar dan nog. Als je duidelijk communiceert loopt men niet zo gauw weg naar pakweg een Fiesta. Wat ons zeker helpt is dat de Polo als model specifiek gevraagd wordt. Ook goede gebruikte exemplaren zijn trouwens zo weg. Voordeel van die vraag naar tweedehands is dat je, op basis van ervaring, voorraad van veelgevraagde uitvoeringen kunt opbouwen, hier bij Pon en ook bij de dealer.”

Waar knelt het probleem qua productie eigenlijk precies? “De productie is verhuisd van Pamplona naar Zuid-Afrika. Een langere lijn tot hier in Nederland zogezegd. Bovendien gaat de shift van diesel naar benzine zo snel dat het wringt met de beschikbaarheid van motoren. Je zag het in ons land al wel tijdig aankomen, dus konden we daar op plannen. Overigens heeft die omslag ook effect op de dealers, omdat diesels vaak meer kilometers maken. Daarin speelt MIND bij ons een belangrijke rol. Connectiviteit van de auto als tool voor een slim wagenpark. Maar het helpt ook om de klant vast te houden, tot een jaar of acht. Ook de tweede eigenaar dus. Digitalisering is voor ons een troefkaart. In toenemende mate ook voor nieuwe services als parkeren. Daarnaast zal elektrisch rijden snel groeien en veel nieuwe klanten brengen.”

Een op de vijf
Even terug naar de rol van private lease. Welke rol speelt die bij de nieuwe Zakenauto van het Jaar? “Bij de Polo gaat al 20 procent via private lease. Het is nog niet goed mogelijk om daar te onderscheiden welke daarvan zakelijk worden gereden. Daar werken we wel aan trouwens, want het is een belangrijke ontwikkeling. De particuliere klant kijkt vaak naar de vanafprijs, maar bijvoorbeeld met een mobiliteitsbudget is het belangrijker wat de maandkosten zijn. Daarbij profiteert de Polo van een hoge restwaarde.”

Over 20 procent gesproken: in Wolfsburg voorspelde men dat Volkswagen zo’n percentage al binnen enkele jaren haalt met zijn elektrische modellen. Ligt Pon wat dat betreft op koers? “Er zijn al flink wat aanmeldingen voor de First Edition – een paar duizend – en dat groeit nog. Een volgende belangrijke stap nemen we met de versies vanaf 30 mille. Ik denk daarom dat we al in 2020 een op de vijf verkochte auto’s als EV halen. Ook de grotere ID Cross komt volgend jaar. De ID’s worden voor de zakelijke rijder interessante auto’s. Je slijt wat meer banden misschien, maar onder de streep rij je goedkoper en de actieradius is inmiddels groot. We brengen om te beginnen met de ID.3 een totaalconcept: onderhoud, laadpunt, energie. Je weet precies waar je aan toe bent.”

Kever, Golf, ID
Je mag aannemen dat er in de autowereld heel wat gaat veranderen door de revolutie in de aandrijftechnieken. Is daar eigenlijk wel op te plannen? “Zeker is in elk geval dat we een ‘interessante’ periode ingaan. In zekere zin vergelijkbaar met runs op auto’s met lage bijtelling, zoals we die in ons land een paar keer mee hebben gemaakt. Maar het grote verschil zal zijn dat déze omslag structureel wordt en geen piekvraag.”

De slotvraag ligt dan voor de hand. De naam ID.3 zegt al dat er ook EV’s onder de middenklasser komen. Daar wordt ook al aan gewerkt is ons recent verteld tijdens het bezoek aan de fabriek in Zwickau. Is daar al kijk op? “We zien de lancering van de ID.3 als een volgende mijlpaal, na de historische momenten van de Kever en de Golf. Als je specifiek naar een elektrische Polo vraagt, zou ik in elk geval zeggen dat het wel even gaat duren. Maar vanaf 2020 speelt de elektrische auto in de autowereld zeker een heel andere rol en de hamvraag is dan: waar komen toekomstige betaalbare EV’s voor in de plaats? Ik zou bijna zeggen: de prijs gaat het leren. En vergeet daarbij de E-Up niet, waarvan de actieradius flink is toegenomen met een scherpe vanafprijs. De grote vraag voor óns is: welke auto’s gaan de ID’s vervangen? Het is moeilijk te bepalen hoeveel Golfs en Polo’s je nog verkoopt, maar dat verwacht de fabriek natuurlijk wel van ons.”

[Foto: Robin Britstra]

Lees ook: VW Polo is Zakenauto van het Jaar 2020

Lees ook: Top autobranche vol waardering voor Driving Business 2019

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding