Kijk naar het aantal faillissementen van dit moment: bijna onrustbarend weinig. Kijk naar het aantal nieuwkomers in deze markt: bijna verontrustend veel. Maar al die eters willen ook de komende jaren een vorkje meeprikken aan de autodis. De vraag is natuurlijk of er op die tafel nog voldoende lekkers staat om de magen mee te vullen?

Het enige antwoord is uiteraard: neen. Dus worden er vluchtroutes gezocht. Voor dealers is dat vooral schaalgrootte. Of de tegengestelde beweging: verkoop van het bedrijf aan zo’n hongerige holding. Voor universele bedrijven is de aansluiting bij een formule een populaire stap op weg naar de gedroomde toekomst. Of tegengesteld: het bedrijf overdoen aan een argeloze, jonge ondernemer die ‘gek-is-van-auto’s’. Al deze scenario’s leiden helaas niet tot de zo gewenste reductie van het aantal autobedrijven, maar dat terzijde.

Er doet zich iets nieuws voor. De nieuwverkoop in ons land daalt naar een merkwaardig laag niveau. Okay, daar staan heel veel occasions tegenover, maar ook daar gaat de room vanaf door steeds hogere kosten rondom import en adverteren. En dan nog de werkplaats. Druk genoeg, maar geen personeel te vinden. Kortom, de markt – en daarmee het gewin – verschraalt. De Bovag luidde maar weer eens de noodklok over het gehalveerde dealerrendement. Even daarvoor bleek uit het nieuwe dealerholding top-100 onderzoek dat zelfs de megadealers het zwaar hebben. Aan omzet geen gebrek. Maar de winsten bewegen niet mee. Verrassend. Want tot nu toe leek groei een probaat middel tegen rendements-erosie.

Inmiddels zijn er in Nederland al vijf holdings met pakweg een miljard euro omzet. Veel drukte en enorme risico’s dus. Maar hoe zijn de vooruitzichten als straks ook die drukte afneemt? Het verhaal is bekend: elektrificatie, autodelen, autonomiteit, noem het maar op. Het gaat allemaal weinig goeds brengen. En onderwijl blijven vrijwel alle dealerpanden gewoon gevuld met auto’s terwijl de helft daarvan gesloten zou moeten worden. Afgelopen jaar zijn niet meer dan 28 merkvestigingen gesloten. Van de ruim 1.800!