Het aantal young- en oldtimers in ons land is de afgelopen jaren, mede als gevolg van de florerende economie, explosief toegenomen tot circa 2 miljoen. Het betreffen vaak tweede auto’s waarvoor rondom het huis geen parkeerplek is. De eerste ‘engine rooms’, zoals het bedrijf de opslagruimtes noemt, openen eind van het jaar in Oegstgeest en Weesp.

De hoeveelheid bezitters van klassieke auto’s is fors gestegen. De afgelopen jaren is het aantal youngtimers (15-40 jaar oud) volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek meer dan verdubbeld, van 900.000 naar 1,9 miljoen. In vijf jaar steeg volgens diezelfde bron het aantal oldtimers (40+ jaar oud) met 24 procent naar 141.000 stuks.

“We registreren een steeds grotere behoefte aan opslag van deze automobielen. Niet alleen voor stalling, maar ook voor een conciërge-service die ervoor zorgt dat de wagens rijklaar worden gehouden en desgewenst voor de deur worden afgeleverd. Met onze engine rooms spelen we op die vraag van de markt in. Van oldtimers tot supercars”, aldus CEO Eric Stubbé.

Van de 2 miljoen old- en youngtimers in ons land kunnen er zo’n 600.000 als ‘zeer waardevol’ worden gekwalificeerd. “Tel daarbij op het toenemend aantal exotische sportauto’s en wij zien voldoende potentie in de markt om ons nieuwe concept voor auto-opslag de komende jaren verder over Nederland uit te rollen”.

Drie verdiepingen

Stubbé vervolgt: “Met de huidige parkeertarieven, met name in de grote steden, is het bijna ondoenlijk een tweede of derde auto te parkeren. Een garagebox kost al gauw 1,5 ton en de huurtarieven van een parkeerplaats in een garage zijn tussen de 500 en 600 euro per maand. Voor een kwart van die prijs huur je een ruimte in de engine rooms en dan weet je ook nog eens zeker dat je auto beveiligd, droog en in het juiste klimaat staat.”

De engine room in Weesp ligt aan de Verlengde Ringdijk en biedt straks ruimte aan 130 auto’s en 30 motoren. In Oegstgeest wordt hij aan de Haarlemmerstraatweg gesitueerd en kunnen 90 auto’s en 50 motoren worden gestald. Huurders krijgen met een speciale app toegang tot het pand en rijden via een beveiligde sluis hun auto direct een lift in. De panden beschikken over meerdere verdiepingen, waaronder een aparte verdieping voor de klassieke auto’s en een aparte voor moderne. Op de bovenste verdieping is het mogelijk de auto te stallen in een eigen afgesloten ruimte. De eigenaar huurt een ruimte van 18 vierkante meter, al dan niet met een unit met eigen toegangsdeur eromheen gebouwd.

Rijklaar

Klassieke en waardevolle auto’s en motoren hebben bepaalde zorg nodig. Allsafe zorgt ervoor dat de auto’s in het juiste klimaat staan, dat ze dag en nacht worden beveiligd en dat ze rijklaar zijn. De auto’s worden op zogenaamde ‘flatstoppers’ geplaatst (bandenschoenen die voorkomen dat autobanden vervormen) en ter bescherming van de carrosserie zijn speciale premium autohoezen ontwikkeld.

Ook is er een wasbox aanwezig, zodat de auto schoon kan worden weggezet. De vloeistoffen kunnen worden gecontroleerd, de bandenspanning gecheckt en eventuele lekkages worden opgemerkt en opgepakt. Ook biedt het bedrijf een haal- en brengservice aan.

Lees ook: Aantal youngtimers verdubbeld

Lees ook: Populariteit youngtimer als lease-auto neemt toe