Fusie PSA en FCA rond, hoofdzetel in Nederland

De fusie van Groupe PSA en FCA is rond. Daarmee ontstaat het vierde autobedrijf ter wereld met 8,7 miljoen verkochte voertuigen en een omzet van bijna 170 miljard euro. De fusie brengt merken als Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Alfa Romeo, Maserati, Lancia, Jeep, Chrysler en RAM onder één dak.

Fusie PSA en FCA rond, hoofdzetel in Nederland

De hoofdzetel van de holding wordt gevestigd in ons land waar FCA altijd al haar officiële vestigingsplaats heeft in Amsterdam. Die Nederlandse holding krijgt een beursnotering in Parijs, Milaan en New York. Zoals eerder al gemeld wordt Carlos Tavares CEO van het nieuwe bedrijf terwijl John Elkann tot bestuursvoorzitter wordt benoemd.

Nieuw tijdperk duurzame mobiliteit

Dat hebben de twee autobedrijven donderdagochtend vroeg meegedeeld in een gezamenlijke verklaring. Zij vormen een 50/50 nieuwe onderneming die FCA’s sterke positie in Noord- en Zuid-Amerika combineert met PSA’s kracht in Europa. ‘De gefuseerde onderneming verenigt de uitgebreide en groeiende capaciteiten van beide bedrijven bij de technologieën die het nieuwe tijdperk van duurzame mobiliteit vormgeven, inclusief elektrische aandrijving, autonoom rijden en digitale connectiviteit.’ De fusie moet uiteindelijk leiden tot jaarlijkse besparingen van rond de 3,7 miljard euro, waarvan 80 procent binnen vier jaar gerealiseerd moet zijn. Daarbij hoeven geen fabrieken gesloten te worden, wat eventuele tegenstand van de politiek of de bonden in zowel Frankrijk als Italië de wind uit de zeilen neemt.

De Raad van Bestuur van beide bedrijven heeft hun teams een mandaat verleend om binnen een paar weken tot een bindende overeenkomst te komen. Dat volgt op intensieve discussies tussen het hoogste management van PSA en FCA. “Beide zijn het er over eens dat er een overtuigende logica is voor een moedige en beslissende ‘move’ die een industrie-leider creëert met de schaal, capaciteiten en bronnen om met succes de kansen op te pakken en de uitdagingen van het nieuwe tijdperk in mobiliteit effectief te managen.”

Wereldwijd mobilteitsbedrijf

Carlos Tavares: “Dit samengaan creëert belangrijke waarde voor alle aandeelhouders en opent een mooie toekomst voor het gecombineerde bedrijf. Ik ben blij met het werk dat ik al gedaan heb met Mike en werk graag met hem verder om samen een groots bedrijf op te bouwen.” Mike Manley, tot op heden CEO van FCA: “Ik ben erg verheugd met de kans om samen met Carlos en zijn team te werken in wat potentieel een combinatie is die de autosector zal veranderen. We werken al heel lang samen met Groupe PSA en ik ben er van overtuigd dat we samen een wereldwijd mobiliteitsbedrijf van wereldklasse op kunnen bouwen.” Over de rol die Manley zelf krijgt in de nieuwe onderneming wordt verder echter niets gezegd.

Reacties

[…] Lees ook: Fusie FCA-PSA rond […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > Te veel vestigingen FCA-PSA in Nederland op

[…] Lees ook: Fusie PSA en FCA rond […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > Fiat stapt uit A-segment op
Fusie PSA en FCA rond, hoofdzetel in Nederland - Automobielmanagement.nl

Fusie PSA en FCA rond, hoofdzetel in Nederland

De fusie van Groupe PSA en FCA is rond. Daarmee ontstaat het vierde autobedrijf ter wereld met 8,7 miljoen verkochte voertuigen en een omzet van bijna 170 miljard euro. De fusie brengt merken als Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Alfa Romeo, Maserati, Lancia, Jeep, Chrysler en RAM onder één dak.

Fusie PSA en FCA rond, hoofdzetel in Nederland

De hoofdzetel van de holding wordt gevestigd in ons land waar FCA altijd al haar officiële vestigingsplaats heeft in Amsterdam. Die Nederlandse holding krijgt een beursnotering in Parijs, Milaan en New York. Zoals eerder al gemeld wordt Carlos Tavares CEO van het nieuwe bedrijf terwijl John Elkann tot bestuursvoorzitter wordt benoemd.

Nieuw tijdperk duurzame mobiliteit

Dat hebben de twee autobedrijven donderdagochtend vroeg meegedeeld in een gezamenlijke verklaring. Zij vormen een 50/50 nieuwe onderneming die FCA’s sterke positie in Noord- en Zuid-Amerika combineert met PSA’s kracht in Europa. ‘De gefuseerde onderneming verenigt de uitgebreide en groeiende capaciteiten van beide bedrijven bij de technologieën die het nieuwe tijdperk van duurzame mobiliteit vormgeven, inclusief elektrische aandrijving, autonoom rijden en digitale connectiviteit.’ De fusie moet uiteindelijk leiden tot jaarlijkse besparingen van rond de 3,7 miljard euro, waarvan 80 procent binnen vier jaar gerealiseerd moet zijn. Daarbij hoeven geen fabrieken gesloten te worden, wat eventuele tegenstand van de politiek of de bonden in zowel Frankrijk als Italië de wind uit de zeilen neemt.

De Raad van Bestuur van beide bedrijven heeft hun teams een mandaat verleend om binnen een paar weken tot een bindende overeenkomst te komen. Dat volgt op intensieve discussies tussen het hoogste management van PSA en FCA. “Beide zijn het er over eens dat er een overtuigende logica is voor een moedige en beslissende ‘move’ die een industrie-leider creëert met de schaal, capaciteiten en bronnen om met succes de kansen op te pakken en de uitdagingen van het nieuwe tijdperk in mobiliteit effectief te managen.”

Wereldwijd mobilteitsbedrijf

Carlos Tavares: “Dit samengaan creëert belangrijke waarde voor alle aandeelhouders en opent een mooie toekomst voor het gecombineerde bedrijf. Ik ben blij met het werk dat ik al gedaan heb met Mike en werk graag met hem verder om samen een groots bedrijf op te bouwen.” Mike Manley, tot op heden CEO van FCA: “Ik ben erg verheugd met de kans om samen met Carlos en zijn team te werken in wat potentieel een combinatie is die de autosector zal veranderen. We werken al heel lang samen met Groupe PSA en ik ben er van overtuigd dat we samen een wereldwijd mobiliteitsbedrijf van wereldklasse op kunnen bouwen.” Over de rol die Manley zelf krijgt in de nieuwe onderneming wordt verder echter niets gezegd.

Reacties

[…] Lees ook: Fusie FCA-PSA rond […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > Te veel vestigingen FCA-PSA in Nederland op

[…] Lees ook: Fusie PSA en FCA rond […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > Fiat stapt uit A-segment op