Stern blijft in de kosten snijden, meer vestigingen dicht

Stern Groep, het na Van Mossel grootste autobedrijf van Nederland, blijft de komende tijd scherp in de kosten snijden. Het afbouwen van in de toekomst niet meer noodzakelijke vestigingen zal daarbij een belangrijk thema zijn. Dat is vooral nodig door de haperende automarkt en de marge-ontwikkeling bij enkele clusters van DealerGroep Stern. Daarnaast worden de scootmobiel activiteiten vrijwel volledig stopgezet. Bij de onderneming zijn de afgelopen tijd al tachtig arbeidsplaatsen verdwenen.

Stern blijft in de kosten snijden, meer vestigingen dicht

Dat meldt Stern Groep in het kwartaalbericht aan de beurs. In de afgelopen drie maanden kwam de winst na belastingen uit op 26,2 miljoen euro. Dat was weliswaar 21,3 miljoen beter dan een jaar geleden maar dat komt doordat de boekwinst van 23,4 miljoen op de verkoop van SternLease in de kwartaalwinst is meegenomen. De uiteindelijke winst na belastingen bedroeg 900.000 euro vergeleken met een verlies van 400.000 euro in Q3 2018. Verder daalde de omzet met 5,2 procent naar 727,9 miljoen euro, vooral door lagere verkopen bij DealerGroep Stern, door de verkoop van Arend Auto Amsterdam en door de sluiting van twee vestigingen van Vireo Auto. Stern zag het marktaandeel bij personenauto’s iets dalen van 5 naar 4,8 procent maar wist dat bij bedrijfswagen op te voeren van 7,1 naar 7,8 procent. Verder kwamen de personeelskosten met 4,9 miljoen ondanks de CAO-verhogingen 5,4 procent lager uit.

Evenwichtig plan voor komende drie jaar

Directievoorzitter Henk van der Kwast: “Na de verkoop van SternLease, het meest winstgevende bedrijf van Stern Groep, is het noodzakelijk de financiële performance van vooral de dealerbedrijven duidelijk te verbeteren en duurzame waarde te creëren. In het licht van de meest relevante markttrends is voor de voort te zetten activiteiten van Stern Groep een evenwichtig plan ontwikkeld voor de komende drie jaar. Efficiënter werken, schaalvoordelen, kostenverlaging en investering in digitale oplossingen moeten leiden tot structurele verbetering van het rendement. Om te kunnen profiteren van efficiency en schaalvoordelen is grip op de kosten essentieel. Dit geldt vooral voor de verkoopactiviteiten. De omzet en marge uit verkoop staan al enige tijd onder druk. Dat vraagt om scherpe keuzes ten aanzien van merken en vestigingen, de bezetting op de vestigingen en de overheadkosten.”

Vestigingen Mango Mobility

Stern meldt verder nog dat een poging om de scootmobiel activiteiten van Mango Mobility van de hand te doen is mislukt. Vervolgens is begin oktober 2019 besloten om op twee vestigingen na alle overige Mango Mobility scootmobiel vestigingen te sluiten. De werknemers zijn waar mogelijk herplaatst binnen Stern. Met de niet herplaatste medewerkers met een vast dienstverband is inmiddels overeenstemming bereikt over beëindiging van de arbeidsovereenkomst in 2019. De medewerkers met een tijdelijk dienstverband blijven in dienst tot einde dienstverband.

Stern blijft in de kosten snijden, meer vestigingen dicht - Automobielmanagement.nl

Stern blijft in de kosten snijden, meer vestigingen dicht

Stern Groep, het na Van Mossel grootste autobedrijf van Nederland, blijft de komende tijd scherp in de kosten snijden. Het afbouwen van in de toekomst niet meer noodzakelijke vestigingen zal daarbij een belangrijk thema zijn. Dat is vooral nodig door de haperende automarkt en de marge-ontwikkeling bij enkele clusters van DealerGroep Stern. Daarnaast worden de scootmobiel activiteiten vrijwel volledig stopgezet. Bij de onderneming zijn de afgelopen tijd al tachtig arbeidsplaatsen verdwenen.

Stern blijft in de kosten snijden, meer vestigingen dicht

Dat meldt Stern Groep in het kwartaalbericht aan de beurs. In de afgelopen drie maanden kwam de winst na belastingen uit op 26,2 miljoen euro. Dat was weliswaar 21,3 miljoen beter dan een jaar geleden maar dat komt doordat de boekwinst van 23,4 miljoen op de verkoop van SternLease in de kwartaalwinst is meegenomen. De uiteindelijke winst na belastingen bedroeg 900.000 euro vergeleken met een verlies van 400.000 euro in Q3 2018. Verder daalde de omzet met 5,2 procent naar 727,9 miljoen euro, vooral door lagere verkopen bij DealerGroep Stern, door de verkoop van Arend Auto Amsterdam en door de sluiting van twee vestigingen van Vireo Auto. Stern zag het marktaandeel bij personenauto’s iets dalen van 5 naar 4,8 procent maar wist dat bij bedrijfswagen op te voeren van 7,1 naar 7,8 procent. Verder kwamen de personeelskosten met 4,9 miljoen ondanks de CAO-verhogingen 5,4 procent lager uit.

Evenwichtig plan voor komende drie jaar

Directievoorzitter Henk van der Kwast: “Na de verkoop van SternLease, het meest winstgevende bedrijf van Stern Groep, is het noodzakelijk de financiële performance van vooral de dealerbedrijven duidelijk te verbeteren en duurzame waarde te creëren. In het licht van de meest relevante markttrends is voor de voort te zetten activiteiten van Stern Groep een evenwichtig plan ontwikkeld voor de komende drie jaar. Efficiënter werken, schaalvoordelen, kostenverlaging en investering in digitale oplossingen moeten leiden tot structurele verbetering van het rendement. Om te kunnen profiteren van efficiency en schaalvoordelen is grip op de kosten essentieel. Dit geldt vooral voor de verkoopactiviteiten. De omzet en marge uit verkoop staan al enige tijd onder druk. Dat vraagt om scherpe keuzes ten aanzien van merken en vestigingen, de bezetting op de vestigingen en de overheadkosten.”

Vestigingen Mango Mobility

Stern meldt verder nog dat een poging om de scootmobiel activiteiten van Mango Mobility van de hand te doen is mislukt. Vervolgens is begin oktober 2019 besloten om op twee vestigingen na alle overige Mango Mobility scootmobiel vestigingen te sluiten. De werknemers zijn waar mogelijk herplaatst binnen Stern. Met de niet herplaatste medewerkers met een vast dienstverband is inmiddels overeenstemming bereikt over beëindiging van de arbeidsovereenkomst in 2019. De medewerkers met een tijdelijk dienstverband blijven in dienst tot einde dienstverband.