Brabantse autobouwer Lightyear denkt aan massaproductie zonne-auto

Het Brabantse Lightyear wil over een jaar of drie tienduizenden zonne-energie auto’s gaan bouwen. Het bedrijf presenteerde vorig jaar haar eerste prototype van de Lightyear One maar werkt inmiddels ook al aan een tweede model.

Nederlandse zonne-auto Lightyear krijgt waardering van Forbes

Dat vertelt commercieel directeur Johan Vos in het Financieel Dagblad. Vos is afkomstig van Tesla, waar hij een belangrijke rol speelde bij de introductie van Model 3, en werd in november benoemd bij het Nederlandse bedrijf. Lightyear zelf werd in 2016 opgericht door alumni van Solar Team Eindhoven, die met de Stella meermaals de Bridgestone World Solar Challenge wonnen. Hun bedrijf telt inmiddels 120 werknemers.

Goedkoper model

De Ligthyear One heeft een bereik van 600 tot 800 kilometer. De batterij laadt op met behulp van zonne-energie maar het is ook mogelijk de auto met een gewone stekker op te laden. Het bedrijf hoopt de eerste auto’s, met een prijskaartje van rond de 150.000 euro, volgend jaar af te leveren. Inmiddels zijn er al meer dan honderd bestellingen genoteerd. De onderneming wil nu ook een tweede, goedkoper model ontwikkelen. De prijs moet rond de €50.000 uitkomen, en de beoogde productieaantallen zijn fors hoger, tussen de 10.000 en 100.000 per jaar. Die auto’s moeten niet alleen in Europa worden verkocht maar vooral ook in Californië ‘omdat daar veel zon is’.

Brabantse autobouwer Lightyear denkt aan massaproductie zonne-auto - Automobielmanagement.nl

Brabantse autobouwer Lightyear denkt aan massaproductie zonne-auto

Het Brabantse Lightyear wil over een jaar of drie tienduizenden zonne-energie auto’s gaan bouwen. Het bedrijf presenteerde vorig jaar haar eerste prototype van de Lightyear One maar werkt inmiddels ook al aan een tweede model.

Nederlandse zonne-auto Lightyear krijgt waardering van Forbes

Dat vertelt commercieel directeur Johan Vos in het Financieel Dagblad. Vos is afkomstig van Tesla, waar hij een belangrijke rol speelde bij de introductie van Model 3, en werd in november benoemd bij het Nederlandse bedrijf. Lightyear zelf werd in 2016 opgericht door alumni van Solar Team Eindhoven, die met de Stella meermaals de Bridgestone World Solar Challenge wonnen. Hun bedrijf telt inmiddels 120 werknemers.

Goedkoper model

De Ligthyear One heeft een bereik van 600 tot 800 kilometer. De batterij laadt op met behulp van zonne-energie maar het is ook mogelijk de auto met een gewone stekker op te laden. Het bedrijf hoopt de eerste auto’s, met een prijskaartje van rond de 150.000 euro, volgend jaar af te leveren. Inmiddels zijn er al meer dan honderd bestellingen genoteerd. De onderneming wil nu ook een tweede, goedkoper model ontwikkelen. De prijs moet rond de €50.000 uitkomen, en de beoogde productieaantallen zijn fors hoger, tussen de 10.000 en 100.000 per jaar. Die auto’s moeten niet alleen in Europa worden verkocht maar vooral ook in Californië ‘omdat daar veel zon is’.