Dat schrijft minister Van Veldhoven (Milieu en Wonen) aan de Tweede Kamer. De subsidie, die kan worden aangevraagd bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, is bedoeld om elektrisch rijden voor particulieren in een middenklassenauto “dichterbij te brengen”. In aanmerking komen alleen emissieloze personenauto’s, zowel gebruikt als nieuw, met een oorspronkelijke cataloguswaarde tussen de 12.000 en 45.000 euro en minimale actieradius van 120 kilometer.

Misbruik

Om misbruik van de regeling te voorkomen zijn er wat ‘checks and balances’ ingebouwd. De subsidie kan alleen worden verkregen bij aankoop of lease via een erkend bedrijf. Ook kan een particulier slechts één keer een beroep doen op de regeling.
Verder moet de auto enkele jaren in Nederland bij dezelfde eigenaar blijven. Als mensen hun leasecontract binnen vier jaar beëindigen, stopt ook de subsidie, die in maandelijkse termijnen wordt uitbetaald. Eigenaren die binnen drie jaar een andere auto kopen, betalen een deel van de subsidie terug.

Maximale bedrag

Het subsidiebedrag loopt de komende jaren terug voor nieuwe auto’s. Dit omdat elektrische auto’s volgens de minister steeds minder duur worden. Voor gebruikte auto’s blijft het bedrag 2.000 euro. Nederland is vooralsnog het enige land in Europa dat subsidie op de aanschaf of lease van gebruikte elektrische auto’s invoert.
In het klimaatakkoord, dat in juni vorig jaar werd gesloten, is afgesproken om elektrisch rijden financieel te stimuleren met een budget van zo’n 250 miljoen euro tot eind 2025. Dit is het maximale bedrag dat in totaal in de jaren tot 2025 beschikbaar is.