De eerste informatie was kort en bondig: ‘Honda versterkt positie in Nederland’. De verklaring al even kernachtig en helder: ‘Om de groei verder te doen stijgen.’ Dat Honda weer een zogenaamde satellietvestiging opent in Nederland kan niemand verbazen. Al zal de mededeling dat het verdere groei aan moet jagen in de autowereld voor opgetrokken wenkbrauwen zorgen. Bekijk de statistieken en je ziet wat je eigenlijk al wist: vanaf 2009 zijn die zacht uitgedrukt niet fameus. Ze zijn bijna gedecimeerd.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het afgelopen jaar inderdaad lichte groei te zien gaf. Het is echter helder dat gemiddeld 74 auto’s per dealervestiging op termijn geen haalbare propositie is. Zelfs met het recent afgeslankte netwerk. Als we het in eigen woorden mogen vatten: er was al een vestiging met een klein team bij Schiphol-Rijk, maar die had niet meer dan een basisbezetting. Er gaat vanaf 1 maart duidelijk het een en andere veranderen, meldt hoofd van de Benelux-autodivisie Tjeerd Lemstra.

“We mikken zeker op groei, onder andere door weer dichter bij de dealers te werken. Er fysiek te zijn met een permanente en beter bezette vestiging bij Capelle aan de IJssel (in het Crystal Building, red.). Wat we hadden was meer een field team. Belangrijke stap is bijvoorbeeld ook dat de rayonmanagers weer vanuit Nederland gaan opereren, niet langer vanuit Brussel. We waren iets te veel toeschouwer. We komen met de nieuwe vestiging dichter bij het netwerk, maar ook dichter bij de markt, belangenorganisaties en dergelijke. Daarmee kunnen we sneller oppikken wat er speelt.”

Weg omhoog na 2017

Een belangrijke aanleiding voor de opvallende stap – mag je aannemen – vormen de structureel tegenvallende verkoopresultaten. Pas recent krijgt Honda weer iets meer kleur op de wangen, al is dat momenteel nog relatief weinig. Lemstra noemt de recente marktontwikkelingen in Nederland en het nieuwe modellenportfolio van Honda als aanleiding voor ‘wat je denk ik wel een nieuwe start mag noemen’. “Nederland is in Europa een van de voortrekkers als het gaat om elektrificatie en milieutrends in het algemeen. Juist op dat gebied komen er steeds meer auto’s beschikbaar bij Honda. Medio dit jaar de Honda e en de nieuwe hybride Jazz bijvoorbeeld. En ook daarna zit er het nodige in het vat. Snel zelfs. Dat geeft ons nieuwe kansen in Nederland. De BPM was een struikelpunt voor de prijzen, maar dat wordt nu getackled met lage emissie modellen. Met nul o een lage CO2-uitstoot.”

Honda in Nederland

Lemstra ziet ook een keerpunt in het dealernetwerk zelf: “Er is de afgelopen jaren nogal wat gebeurd rond de dealercontracten, maar in feite werken we sinds januari vorig jaar daadwerkelijk met een afgeslankt netwerk. Het ligt voor de hand dat een aantal mensen in de aanloop naar dat moment niet veel meer hebben gedaan.”

Honda heeft nu 20 verkooppunten, waar 13 contractpartners achter staan. Het is een boeiende vraag of je daarmee van een landelijk netwerk mag spreken? “Dealers zijn van noord tot zuid en oost tot west te vinden – van Assen tot Heerlen zogezegd – maar inderdaad is Honda in een aantal regio’s wat ondervertegenwoordigd. De investering is daar voor een dealer te hoog. Het doel is dat er behoorlijk rendement gehaald wordt, natuurlijk. Daar werken we aan.”

Hoe moeten we de rollen van het Benelux-hoofdkantoor in het Belgische Zelik en die van Capelle zien? “De Nederlandse vestiging zal aardig zelfstandig gaan opereren. Noem het Honda Nederland. In Zelik zit de backoffice, een aantal zaken kun je immers beter centraal regelen.” Betekent dat bijvoorbeeld dat er ook weer een Nederlandse PR-organisatie komt? “Op korte termijn niet. Eén stap tegelijk. We kijken de komende tijd eerst naar de verkoopontwikkeling. Maar het ziet er goed uit, want als je nu vanaf een blanco papier zou beginnen vul je dat als Honda juist in met modellen als de Honda e en de Jazz Hybride.”

Techniek gunstig voor prijs

Die twee worden de belangrijke eerste pijlers onder de Honda-organisatie in Nederland, onderstreept Lemstra. Naast auto’s die het al goed doen, zoals de CRV, en toekomstige geëlektrificeerde modellen.

De nieuwe Jazz krijgt een prijskaartje van ruim 24 mille. Dat is gezien de techniek van de auto te overzien, en waarschijnlijk juist dóór zijn geavanceerde e:HEV hybride-aandrijving. Daarmee zal je een groot deel van de tijd elektrische rijden, zoals dat ook bij de CRV gebeurt. Dat staat borg voor een laag verbruik en in ons land ‘dus’ voor een lagere BPM in de showroomprijs. Het kan bovendien een troefkaart blijken richting de zakelijke rijders. Goed voor de CO2-boekhouding, zogezegd.

Lemstra zegt als car department manager Benelux zelf enkele dagen per week in Nederland aanwezig te willen zijn. Permanent verantwoordelijke voor Nederland is Michel van Liempdt. Het managen van de Nederlandse zaken gebeurt echt in Nederland. Overigens wordt ook bij de motoren, power equipment en marine vanaf maart weer ‘dichter op de bal’ gespeeld. Vanuit Capelle dus. Die laatste afdeling is – zegt Honda – voor het waterrijke Nederland veel belangrijker dan je als buitenstaander kunt denken.