Stichting Diesel Emissions Justice start juridische procedure tegen Volkswagen

De Nederlandse stichting Diesel Emissions Justice Foundation (DEJF) heeft afgelopen vrijdag een dagvaarding uitgebracht tegen Volkswagen AG, Audi AG, Seat S.A., Škoda Auto A.S., Dr. Ing. H.c. F. Porsche AG, Robert Bosch GmbH, Pon’s Automobielhandel BV en individuele Nederlandse dealers voor de schade van ‘Dieselgate’. De dagvaarding is de start van een nieuwe juridische procedure tegen Volkswagen AG en bovengenoemden.

Stichting Diesel Emissions Justice start juridische procedure tegen Volkswagen

De Stichting Diesel Emissions Justice is de eerste partij die zich in een procedure met betrekking tot Dieselgate bedient van de nieuwe Wet Afwikkeling Massaschade in Collectieve Actie (WAMCA). Deze wet is sinds 1 januari 2020 van kracht en biedt een unieke en efficiënte afdoening van gevallen van massaschade.

Femke Hendriks, directeur van de stichting Diesel Emissions Justice Foundation: “Deze wet biedt “access to justice” voor miljoenen gedupeerde consumenten, woonachtig binnen of buiten Nederland. WAMCA faciliteert het collectief claimen van schadevergoeding en zet Volkswagen hiermee verder onder druk. Volkswagen heeft ons aanbod om tafel te gaan afgewezen. We gaan er nu dus vol tegenaan. Volkswagen heeft met haar dieselfraude enorme schade toegebracht aan de consument, het milieu en de volksgezondheid. Het is tijd dat Volkswagen ook in Europa de rekening krijgt gepresenteerd voor haar handelen.”

De Stichting Diesel Emissions Justice Foundation heeft de rechtbank Amsterdam verzocht te worden benoemd als Exclusieve Belangenbehartiger, en de procedure te leiden namens alle getroffen Nederlandse en Europese autobezitters zoals omschreven in de dagvaarding. De – not for profit – Stichting Diesel Emissions Justice voldoet aan de strenge ontvankelijkheidseisen van de nieuwe wet en de Claimcode 2019, en is bij uitstek geschikt om de belangen te dienen van iedereen die is getroffen door dit schandaal en nog steeds met lege handen staat.

Als opvolger van het reeds in 2015 gestarte initiatief van Corpocon BV is de Stichting via haar bestuur, raad van toezicht, betrokken advocaten en management, allen zeer ervaren internationale deskundigen op het gebied van massaclaims, uitstekend op langdurige juridische procedures voorbereid.

De dagvaarding volgt na een brief van 23 januari 2020, waarin de Stichting genoemde partijen aansprakelijk heeft gesteld voor alle schade die haar achterban, Nederlandse en Europese (ex) autobezitters van “sjoemeldiesels” heeft geleden, lijdt of zal lijden. Het gaat om voertuigen die zijn geproduceerd door Volkswagen, Audi, Seat, Škoda en Porsche in de periode vanaf 2009 tot en met op zijn minst 2016. Deze voertuigen zijn uitgerust met gemanipuleerde software om wettelijke emissienormen op systematische en opzettelijke wijze te omzeilen, en daarmee de verkoopcijfers omhoog te stuwen, aldus de stichting. Zo werd bij autobezitters en autoriteiten ten onrechte de schijn gewekt dat de betreffende auto’s schoon waren. Op de weg stootten deze auto’s tien tot veertig keer meer NOx (stikstof) uit dan in testsituaties. In de VS, Australië, Canada en Zuid-Korea heeft Volkswagen hiervoor al miljarden aan schadevergoedingen en boetes moeten betalen.

De Stichting Diesel Emissions Justice zet met deze stap haar jarenlange strijd voort. Femke Hendriks: “Hoewel Volkswagen al in oktober 2015 in paginagrote advertenties erkende het “schaamrood” op de kaken te hebben, en beloofde het probleem op te lossen voor elke klant die erdoor geraakt werd, moet worden geconstateerd dat Volkswagen deze belofte niet is nagekomen en haar Europese klanten in de kou heeft laten staan. De Stichting is vastbesloten daar verandering in aan te brengen. De recente ontwikkelingen in Duitsland stemmen daarbij hoopvol; het is de eerste keer dat Volkswagen verantwoordelijkheid neemt voor haar handelen in Europa, en een poging doet af te rekenen met het verleden, hoewel slechts voor een klein gedeelte van getroffen consumenten en voor een relatief gering bedrag.”

Stichting Diesel Emissions Justice start juridische procedure tegen Volkswagen - Automobielmanagement.nl

Stichting Diesel Emissions Justice start juridische procedure tegen Volkswagen

De Nederlandse stichting Diesel Emissions Justice Foundation (DEJF) heeft afgelopen vrijdag een dagvaarding uitgebracht tegen Volkswagen AG, Audi AG, Seat S.A., Škoda Auto A.S., Dr. Ing. H.c. F. Porsche AG, Robert Bosch GmbH, Pon’s Automobielhandel BV en individuele Nederlandse dealers voor de schade van ‘Dieselgate’. De dagvaarding is de start van een nieuwe juridische procedure tegen Volkswagen AG en bovengenoemden.

Stichting Diesel Emissions Justice start juridische procedure tegen Volkswagen

De Stichting Diesel Emissions Justice is de eerste partij die zich in een procedure met betrekking tot Dieselgate bedient van de nieuwe Wet Afwikkeling Massaschade in Collectieve Actie (WAMCA). Deze wet is sinds 1 januari 2020 van kracht en biedt een unieke en efficiënte afdoening van gevallen van massaschade.

Femke Hendriks, directeur van de stichting Diesel Emissions Justice Foundation: “Deze wet biedt “access to justice” voor miljoenen gedupeerde consumenten, woonachtig binnen of buiten Nederland. WAMCA faciliteert het collectief claimen van schadevergoeding en zet Volkswagen hiermee verder onder druk. Volkswagen heeft ons aanbod om tafel te gaan afgewezen. We gaan er nu dus vol tegenaan. Volkswagen heeft met haar dieselfraude enorme schade toegebracht aan de consument, het milieu en de volksgezondheid. Het is tijd dat Volkswagen ook in Europa de rekening krijgt gepresenteerd voor haar handelen.”

De Stichting Diesel Emissions Justice Foundation heeft de rechtbank Amsterdam verzocht te worden benoemd als Exclusieve Belangenbehartiger, en de procedure te leiden namens alle getroffen Nederlandse en Europese autobezitters zoals omschreven in de dagvaarding. De – not for profit – Stichting Diesel Emissions Justice voldoet aan de strenge ontvankelijkheidseisen van de nieuwe wet en de Claimcode 2019, en is bij uitstek geschikt om de belangen te dienen van iedereen die is getroffen door dit schandaal en nog steeds met lege handen staat.

Als opvolger van het reeds in 2015 gestarte initiatief van Corpocon BV is de Stichting via haar bestuur, raad van toezicht, betrokken advocaten en management, allen zeer ervaren internationale deskundigen op het gebied van massaclaims, uitstekend op langdurige juridische procedures voorbereid.

De dagvaarding volgt na een brief van 23 januari 2020, waarin de Stichting genoemde partijen aansprakelijk heeft gesteld voor alle schade die haar achterban, Nederlandse en Europese (ex) autobezitters van “sjoemeldiesels” heeft geleden, lijdt of zal lijden. Het gaat om voertuigen die zijn geproduceerd door Volkswagen, Audi, Seat, Škoda en Porsche in de periode vanaf 2009 tot en met op zijn minst 2016. Deze voertuigen zijn uitgerust met gemanipuleerde software om wettelijke emissienormen op systematische en opzettelijke wijze te omzeilen, en daarmee de verkoopcijfers omhoog te stuwen, aldus de stichting. Zo werd bij autobezitters en autoriteiten ten onrechte de schijn gewekt dat de betreffende auto’s schoon waren. Op de weg stootten deze auto’s tien tot veertig keer meer NOx (stikstof) uit dan in testsituaties. In de VS, Australië, Canada en Zuid-Korea heeft Volkswagen hiervoor al miljarden aan schadevergoedingen en boetes moeten betalen.

De Stichting Diesel Emissions Justice zet met deze stap haar jarenlange strijd voort. Femke Hendriks: “Hoewel Volkswagen al in oktober 2015 in paginagrote advertenties erkende het “schaamrood” op de kaken te hebben, en beloofde het probleem op te lossen voor elke klant die erdoor geraakt werd, moet worden geconstateerd dat Volkswagen deze belofte niet is nagekomen en haar Europese klanten in de kou heeft laten staan. De Stichting is vastbesloten daar verandering in aan te brengen. De recente ontwikkelingen in Duitsland stemmen daarbij hoopvol; het is de eerste keer dat Volkswagen verantwoordelijkheid neemt voor haar handelen in Europa, en een poging doet af te rekenen met het verleden, hoewel slechts voor een klein gedeelte van getroffen consumenten en voor een relatief gering bedrag.”