Productie- en onderhoudspersoneel kan en mag in de werkplaats aan het werk zijn, mits zij gezond zijn. Ook APK’s kunnen gewoon doorgaan. Echter, bij lichte gezondheidsklachten moet een medewerker naar huis gaan en desnoods naar huis worden gestuurd. ”Zorg voor een werkomgeving waarin medewerkers op ruime afstand (anderhalve meter of meer) van elkaar kunnen werken. Dat geldt ook voor afstand tot klanten en bijvoorbeeld leveranciers en steekproefcontroleurs. Vermijd fysiek contact, zorg voor voldoende ontsmettingsmateriaal en werk met handschoenen aan. Ontsmet regelmatig oppervlaktes die door de klant veelvuldig worden aangeraakt, zoals stuur, versnellingspook, portiergrepen, sleutels, enz. Doe dat bij inname van het voertuig en als het voertuig weer afgeleverd wordt. Houd ook tijdens koffie en lunchpauzes afstand van elkaar.”

Kantoorpersoneel moet waar mogelijk thuis werken. Fysieke afspraken met klanten en leveranciers moeten omgezet worden in telefonische afspraken. ‘’Richt zo mogelijk een digitale werkomgeving in. Besteed extra aandacht aan klanten. Gebruik social media en WhatsApp. Doe extra mailings voor bijvoorbeeld onderhoud en verkoop. Geef in de mailings aan dat u veilig werkt en hygiëneregels in acht neemt. Maar dat u dit ook van de klant verwacht: dat als de klant lichte klachten heeft hij/zij telefonisch contact opneemt. Houd fysiek afstand tot klanten, legt dat ook uit. Maak daarom aanvullende afspraken met klanten wanneer zaken meer uitleg behoeven zoals bij het afleveren van een auto. Biedt haal- en brengservice aan.’’

RDW schakelt terug

De RDW heeft vanaf maandag de keuringen op Keuringsstation Amsterdam moeten beperken door onvoldoende bezetting. ‘’Dat betekent dat we terugschakelen naar beperkte, cruciale dienstverlening: alleen keuringen van bedrijfsauto’s en bussen vinden doorgang. We proberen onze klanten hiervan tijdig op de hoogte te stellen. Wij vragen uw begrip voor deze situatie. De RDW verwacht de komende weken meer problemen met de bemensing van de verschillenden RDW-locaties en -diensten.’’ De RDW heeft ook een aantal andere maatregelen genomen als gevolg van het coronavirus. ‘’Deze maatregelen zijn erop gericht de voortgang van de cruciale dienstverlening zo veel mogelijk te behouden.’’ Zo mogen medewerkers alleen reizen als dat strikt noodzakelijk is voor cruciale dienstverlening en worden klanten en gasten op de locaties alleen ontvangen indien strikt nodig.

Schadeherstelbedrijven: oproep om mondkapjes beschikbaar te stellen

De Rijksoverheid vraagt vanwege het coronavirus om alle beschermende materialen te reserveren voor de medische zorg. Bovag roept voornamelijk de schadeherstelbedrijven om zogenaamde FFP1- en FFP2-mondmaskers beschikbaar te stellen en eventuele voorraden bij Bovag te melden.

De mondmaskers hebben de hoogste prioriteit en daarnaast wil de overheid chirurgische maskers en brillen, schorten, handschoenen en desinfectanten beschikbaar houden. Veel van dit materiaal is nu nog elders binnen de zorg (bijvoorbeeld apotheken, tandartsen, paramedische beroepen) of buiten de zorg (groothandels, doe-het-zelf, industrie, chemie, bouw, schoonmaak, autospuiterijen etc.) beschikbaar. Heeft u voorraad van deze producten en kunt u deze beschikbaar stellen, meld dit dan via schadeherstel@bovag.nl en Bovag zorgt ervoor dat deze informatie via MKB Nederland en VNO-NCW bij de relevante instanties terechtkomt zodat zij daarover direct contact met u kunnen opnemen. Vermeld uw contactgegevens met mobiel nummer en de beschikbare hoeveelheden van de materialen. Het dringende verzoek is om deze niet te verkopen aan consumenten of bedrijven.