Onder cruciale keuringen verstaat de RDW onder meer keuringen van autobussen, bedrijfsvoertuigen en taxi’s. Wie een auto importeert voor de particuliere verkoop kan deze momenteel dus niet laten keuren. En alhoewel de grenzen nog steeds open zijn voor goederenvervoer ligt de auto-import momenteel dus stil.

Enorme gevolgen

De gevolgen van de sluiting voor de auto-import zijn enorm: in 2018 nog groeiende de import van auto’s met 14,9 procent naar 227.200 exemplaren. Per maand hebben we het onder normale omstandigheden dus algauw over zo’n 20.000 auto’s die nu niet meer gekeurd worden. Maar met name het opschorten van die importschouwingen leidt tot vraagtekens. Volgens enkele betrokkenen gaat het hier vooral om een administratieve handeling waarbij de volksgezondheid geen gevaar hoeft te lopen. “De bedrijfsvoering van iedereen die aan import doet van gebruikte auto’s ligt hierdoor stil. Daar is veel ophef over. Dit is niet nodig, er zijn oplossingen voor,” meent een handelaar die anoniem wil blijven. “We doen nog maar een derde van onze normale handel,” bevestigt een online dienstverlener desgevraagd. “Je kan nu alleen nog maar auto’s verhandelen die al op kenteken staan.”

Oplossing

Volgens Willem Beukenkamp van groothandel IndeWal is de situatie pittig, maar heeft hij alle vertrouwen in de Bovag die met de RDW in overleg is. “Het lijkt erop dat we vandaag een oplossing vinden.” Paul de Waal van de Bovag is wat voorzichtiger. “We zijn inmiddels een week volop in gesprek en werken aan een oplossing. Of dat vandaag zal zijn durf ik niet te zeggen, maar er is niets anders dan begrip voor de situatie vanuit de andere partij. We werken met man en macht aan een oplossing zoals ik al zei.”

BPM

Bij BCA is het effect van de sluiting van deze keuringen inmiddels mondjesmaat te merken. Woordvoerder Sheila van Dorp: “Een van onze klanten gaf aan dat hij even wat minder inkoopt omdat het opschorten van de keuring tot gevolg heeft dat hij de BPM niet terug kan vorderen.” Algemeen directeur BCA Iede Aukema heeft inmiddels de nodige maatregelen genomen. Driekwart van de omzet bij BCA is online. “We kopen even niet meer in en de fysieke veilingen vinden natuurlijk niet plaats. Wel prepareren we de auto’s. De prijzen fluctueren zo sterk, daar kun je geen pijl op trekken. Het lijkt op roulette en daar doen wij niet aan mee.”

Taxateurs

Ook taxateurs worden inmiddels geconfronteerd met lege orderboeken laat Krista Nellestijn weten van Automobiel Taxaties, dat onder andere voertuigen taxeert voor de BPM-aangifte. “We liggen al een week stil. De eerste dagen konden we nog rapporten maken van voertuigen die al RDW-gekeurd waren. Nu zouden we nog wel rapporten kunnen opmaken van auto’s die al opgenomen zijn, maar zo’n rapport heeft een geldigheidsduur van een maand en we weten niet wat de RDW en de belastingdienst doen en hoe lang dit gaat duren. Dat schuiven we dus ook maar door. Een andere complicerende factor is de WLTP meetmethode, die per 1 juli de nieuwe grondslag vormt voor de BPM-tarieven. Veel bedrijven willen voor die tijd hun voorraad op kenteken zetten. Dat gaat nu ook lastig worden. Daar komt bij dat onze taxateurs onderweg moeten om een voertuig te taxeren, en gezien de huidige situatie vinden we dat niet verantwoord. Mocht de RDW onverhoopt toch weer open gaan, dan zullen wij goede richtlijnen moeten opstellen waar een taxatie op locatie aan zal moeten voldoen. We moeten deze storm samen uitzitten. Belangrijkste is gezond blijven en onze verantwoording nemen. We zijn sinds kort ook partner van belangenbehartiger VASS Nederland. Zij zijn in gesprek met de betreffende instanties om tot een oplossing te komen.”